Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2) ureja sistem obveznega pokojninskega in invalidskega zavarovanja, sistem obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja in sistem prostovoljnega dodatnega pokojninskega zavarovanja. Vlada Republike Slovenije je na svoji seji potrdila in v Državni zbor poslala predlog novele zakona (ZPIZ-2O), ki ga je pripravilo Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti ter katerega cilj je zagotovili javnofinančno vzdržnost pokojninskega sistema in ustreznost pokojnin.
Preberi več
Gradbeni zakon (GZ-1) ureja pogoje za graditev objektov in vsa druga vprašanja, povezana z graditvijo objektov. Ministrstvo za naravne vire in prostor je predlagalo njegovo spremembo (GZ-1B), ki spreminja ureditev domneve izdanega gradbenega in uporabnega dovoljenja za starejše objekte, natančneje določa dopustna odstopanja od gradbenega dovoljenja in učinkoviteje ureja način pridobivanja mnenj mnenjedajalcev v postopku izdaje gradbenega dovoljenja.
Preberi več
Zakon o inšpekcijskem nadzoru (ZIN),1 sprejet leta 2002, je eden ključnih sistemskih zakonov v pravnem redu Republike Slovenije. O njem že več let potekajo različne razprave in se izvajata upravna in sodna praksa, pri čemer pa se ugotavlja več konceptualnih težav in vprašanj glede posameznih (procesnih) institutov.
Teoretična vodila inšpekcijskega nadzora
Inšpekcijski nadzor pomeni dejavnost preverjanja in zagotavljanja posameznih zavezancev, da spoštujejo s predpisi določeno dolžno ravnanje. Kljub jedrni upravnopravni naravi inšpekcijskega nadzora pa je treba poudariti dvoje. Prvič, obe obliki nadzora zajemata preverjanje in po potrebi ukrepanje predvsem skozi upravne postopke, s podrejeno rabo ZUP. Ta zakon v tem pogledu zagotavlja temeljne ustavne garancije v upravnih razmerjih in operacionalizacijo teka postopka po korakih, vključno s pristojnostmi in pooblastili organov in uradnih oseb ter pravicami in obveznostmi strank.2 Vendar hkrati velja, kot drugi poudarek, da se v sklopu inšpekcijskega nadzora preiskuje in ukrepa tudi na neupravni ravni, praviloma s kaznovalnim sankcioniranjem. Inšpekcijski nadzor zato vključuje upravni in prekrškovni del.
Preberi več
Gradbeni zakon (GZ-1) ureja pogoje za graditev objektov in vsa druga vprašanja, povezana z graditvijo objektov. Ministrstvo za naravne vire in prostor je vnovič predlagalo spremembo zakona (GZ-1B), ki bo spremenila ureditev domneve izdanega gradbenega in uporabnega dovoljenja za starejše objekte, natančneje določila dopustna odstopanja od gradbenega dovoljenja in učinkoviteje uredila način pridobivanja mnenj mnenjedajalcev v postopku izdaje gradbenega dovoljenja.
Preberi več
Zakon o urejanju prostora (ZUreP-3) določa cilje, načela in pravila urejanja prostora, udeležence, ki delujejo na tem področju, vrste prostorskih aktov, njihovo vsebino in medsebojna razmerja, postopke za njihovo pripravo in sprejetje, njihovo izvedbo ter postopke umeščanja, podrobnejšega načrtovanja in dovoljevanja prostorskih ureditev državnega pomena. Ministrstvo za naravne vire in prostor je pripravilo spremembo zakona (ZUreP-3B), ki ukinja Komisijo vlade za prostorski razvoj, prilagaja sodno varstvo zoper prostorske izvedbene akte odločitvi Ustavnega sodišča ter uvaja nekatere novosti glede komunalnega prispevka.
Preberi več
Evropska unija je 1. avgusta 2024 vstopila v novo obdobje regulacije umetne inteligence z uvedbo Akta o umetni inteligenci (AI Act), prvega celovitega zakonodajnega okvira na svetu, ki obravnava tveganja in priložnosti umetne inteligence (AI). Ta zgodovinski korak je zasnovan za zagotavljanje varnosti in spoštovanja temeljnih pravic državljanov, hkrati pa spodbuja inovacije in konkurenčnost v evropskem digitalnem prostoru.
Preberi več
Ministrstvo za finance je pripravilo predlog povsem novega Zakona o individualnih naložbenih računih (ZINR), s katerim uvaja individualne naložbene račune (INR), namenjene za spodbudo dolgoročnega varčevanja v finančnih instrumentih, razvoju slovenskega trga kapitala in razširitvi možnosti za alokacijo prihrankov prebivalstva ter virov financiranja gospodarstva. Uvedba INR velja za enega od najpomembnejših podpornih ukrepov Strategije razvoja trga kapitala v Sloveniji za obdobje 2023–2030 in sledi ureditvam v drugih državah članicah EU.
INR se uvaja kot posebna oblika varčevalnega računa, ki omogoča vlaganje v paleto finančnih instrumentov pod jasno določenimi pogoji. Ključne prednosti so poenostavljeni davčni postopki, ugodnejša davčna obravnava, prožnost pri upravljanju naložb in poudarek na varovanju vlagateljev. Z zakonom se vlagatelju omogoča, da svoja sredstva na INR samostojno upravlja ali pa jih zaupa v profesionalno upravljanje na INR ponudniku storitev. Način upravljanja sredstev je tako prilagojen različnim potrebam in znanju vlagateljev. Sredstva na INR so ločena od drugih sredstev vlagatelja in od ponudnika INR.
Preberi več
Pravica do drugega mnenja je ena pomembnejših pravic v postopku uveljavljanja pravic do zdravstvenih storitev. Omogoča namreč razjasnitev sestavljenega zdravstvenega stanja. Razvila se je iz pravice do konziliarnega pregleda, ki jo je urejal ZZDej. V 47. členu je ZZDej med drugim določal, da ima vsakdo pod enakimi pogoji in v skladu z zakonom pravico do posvetovanja z ustreznimi specialisti, ki si jih sam izbere, oziroma da zahteva konziliarni pregled. Ta člen je bil s sprejetjem ZPacP črtan1 in uvedena je bila pravica do drugega mnenja. Še zmeraj pa ZPacP opredeljuje konzilij, in sicer kot posvet dveh ali več zdravnikov, pri istem ali drugem izvajalcu zdravstvene dejavnosti, glede diagnoze in drugih vidikov zdravljenja oziroma zdravstvene obravnave posameznega pacienta.2
Preberi več
Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) ureja pravice potrošnikov in potrošnic pri ponujanju, prodajanju in drugih oblikah trženja blaga, storitev in digitalne vsebine s strani podjetij ter določa dolžnosti podjetij, državnih organov in drugih subjektov, da te pravice zagotavljajo.
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport je pripravilo predlog spremembe zakona (ZVPot-1A), ki v slovenski pravni red prenaša več direktiv: Direktivo 2023/2673 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 22. novembra 2023 o spremembi Direktive 2011/83/EU glede pogodb o finančnih storitvah, sklenjenih na daljavo; Direktivo 2024/825/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 28. februarja 2024 o spremembi direktiv 2005/29/ES in 2011/83/EU v zvezi s krepitvijo vloge potrošnikov za zeleni prehod z boljšim varstvom pred nepoštenimi praksami in boljšim obveščanjem ter Direktivo 2024/1799/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 13. junija 2024 o skupnih pravilih za spodbujanje popravila blaga.
Preberi več
Zakon o motornih vozilih (ZMV-1) ureja pogoje za dajanje motornih in priklopnih vozil na trg, njihovo registracijo in udeležbo v cestnem prometu ter pri opravljanju kmetijskih ali gozdarskih del, pogoje za opravljanje nalog tehničnih služb, strokovnih in registracijskih organizacij, vodenje zbirk podatkov o vozilih in nadzor nad izvajanjem zakona ter dostop do informacij o popravilu in vzdrževanju vozil.
Ministrstvo za infrastrukturo je na podlagi na novo sprejetih predpisov Evropske unije in nekterih pobud predlagalo spremembo zakona (ZMV-1A), ki uvaja omejitev veljavnosti pooblastil za delo tehničnim službam, možnost izvedbe tehničnega pregleda vozila v primeru obvestila o izvedenem nadzoru tehnične brezhibnosti vozila nadzornega organa druge države, spremembe časovne veljavnosti tehničnega pregleda, opravljenega v tujini, in vzpostavitev evidence lokacij za izvedbo tehničnih pregledov vozil na terenu.
Preberi več