ZPro-A – lažje pridobivanje podatkov za izvrševanje probacijskih nalog

Objavljeno: 5. 11. 2025

Zakon o probaciji (ZPro) ureja namen, opredelitev in vsebino probacije, način njenega izvajanja, organe, pristojne za njeno izvajanje, ter njihove naloge. Namen probacije je izvrševanje kazni in ukrepov v skupnosti, pri čemer se storilca kaznivega dejanja vključuje v družbo ter se mu nalaga izpolnitev določenih obveznosti in nalog. Cilji ukrepa so zmanjševanje ponovitev kaznivih dejanj, zagotavljanje varnosti v skupnosti in zmanjšanje prezasedenosti zaporov. S predlaganimi spremembami in dopolnitvami, ki jih je pripravilo Ministrstvo za pravosodje in poslalo v vladni postopek, se ne posega v ureditev probacije, ampak gre le za dopolnitev že veljavnih določb, ki so trenutno urejene s pravilnikom ter s pravno podlago za pridobitev dodatnih podatkov od različnih organov in organizacij. Cilj novih ukrepov je čim kakovostnejše izvrševanje probacijskih nalog.

Preverjanje identitete

S predlogom zakona se ureja način preverjanja identitete osebe, vključene v probacijo ter podrobnejše seznanjanje osebe z njenimi pravicami in obveznostmi. Oseba s podpisom izjave potrdi, da jo je svetovalec seznanil s pravicami in obveznostmi ter posledicami morebitnega nesodelovanja pri izvrševanju probacijske naloge.

Model za ocenjevanje dejavnikov tveganja

Model za ocenjevanje dejavnikov tveganja in potreb je delovni pripomoček svetovalcev pri pripravi osebnega načrta, s katerim se ugotavljajo kriminogeni dejavniki oziroma potrebe oseb, ki jih je treba vključiti v strokovno obravnavo zaradi izvrševanja varstvenega nadzorstva ali priprave poročila za sodišče, državnega tožilca ali komisije za pogojni odpust.

Predlagana sprememba zakona določa, da se ocena dejavnikov tveganja in potreb s pomočjo modela opravi vedno, kadar je pri probacijski nalogi določeno varstveno nadzorstvo daljše od šestih mesecev. Model pa se prav tako uporablja pri pripravi poročil za državnega tožilca ali sodišče ali kadar svetovalec meni, da bi bilo smiselno narediti oceno s pomočjo modela, ne glede na to, da gre za krajšo probacijsko nalogo. Gre za identificiranje tistih dejavnikov in okoliščin pri osebah, ki so tvegani z vidika možnosti ponovitve kaznivega dejanja, kot so na primer zasvojenost, stališča, nasilje, izbira družbe, način preživljanja prostega časa, odnosi v družini, partnerski odnosi in drugo.

Neizpolnjevanje obveznosti

Predlog spremembe zakona na novo določa, kdaj se šteje, da oseba ne izpolnjuje naloženih obveznosti, ki so bile določene s pravnim aktom ali pa dogovorjene z osebnim načrtom. Med obveznosti osebe spada sodelovanje pri izdelavi ocene dejavnikov tveganja in potreb, ki je osnova za izdelavo osebnega načrta ter njeno aktivno sodelovanje med izvrševanjem probacijske naloge. Slednje zahteva udeležbo osebe na dogovorjenih razgovorih ter sprotno sporočanje razlogov za morebitno opravičeno odsotnost osebe.

Zbiranje dodatnih podatkov za izvrševanje probacijskih nalog

Zaradi uresničevanja zakonitega in strokovnega izvrševanja probacijskih nalog Uprava za probacijo vodi zbirko podatkov o osebah in varstvo osebnih podatkov. V zbirki se zbirajo podatki o identiteti osebe, njenih družinskih članih ter o družinskem statusu, družinskih in socialnih razmerah osebe, o probacijskih nalogah in o izvrševanju probacijskih nalog.

Novela zakona dopolnjuje člen, ki določa, katere podatke Uprava za probacijo pridobiva od drugih upravljavcev o osebi in ki so nujni za izvrševanje probacijske naloge, kot so na primer podatki Policije, Uprave za izvrševanje kazenskih sankcij ter podatki Ministrstva za pravosodje. Največja dopolnitev zajema podatke Policije, ki vodi številne pomembne evidence, kot so Evidenca iskanih oseb, Evidenca oseb, ki ji je odvzeta prostost, Evidenca izdanih odredb za prepoved približevanj in Evidenca pogrešanih oseb.

Drug pomemben primer vpogleda v druge evidence je, ko mora organ, pristojen za izvrševanje dela v splošno korist, pri določitvi dela v okviru razpoložljivih del pri izvajalski organizaciji upoštevati strokovno znanje in sposobnosti osebe. Z vpogledom v evidenco začasno nezaposljivih oseb dobi svetovalec informacijo, da je oseba začasno nezaposljiva zaradi težav z odvisnostjo, duševnim zdravjem oziroma zaradi večjih socialnih ali drugih težav in tako osebi lažje poišče ustreznega izvajalca sankcij.

Vir: Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o probaciji.



AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti