Predlog novele ZP-1L: Strožji ukrepi proti izigravanju prekrškovne zakonodaje

Objavljeno: 5. 11. 2025

V zakonodajni postopek je bil vložen Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prekrških (ZP-1L), ki prinaša celovito prenovo ključnih institutov prekrškovnega prava. Cilj predloga je povečati odgovornost storilcev prekrškov, odpraviti možnosti zlorab, izboljšati izterjavo glob ter razbremeniti prekrškovne organe – zlasti pri obravnavi čezmejnih prometnih prekrškov.

Ključne predlagane spremembe:

1. Zaostritev pogojev za delo v splošno korist

Delo v splošno korist že vrsto let omogoča nadomestitev globe in stroškov postopka, vendar se ta institut v praksi pogosto zlorablja kot sredstvo za zavlačevanje ali izogibanje izvršitvi globe.

Predlagane spremembe:

  • Sodišče ne bo več odobrilo dela v splošno korist storilcu, ki je v zadnjih dveh letih zavlačeval, nesodeloval ali ni aktivno izvajal že dodeljenega dela.
  • Delo mora biti opravljeno v šestih mesecih od začetka izvajanja.
  • Če je delo opravljeno le delno, se preostanek globe in stroškov izterja prisilno.

Spremembe ciljajo predvsem na serijske kršitelje, ki sistemsko izkoriščajo institut, ne da bi dejansko opravili delo.

2. Ukinitev možnosti dela v splošno korist v fazi nadomestnega zapora

Nadomestni zapor je bil uveden kot alternativa nekdanjemu uklonilnemu zaporu in pomeni obliko izvršitve neizterljive globe. Po veljavni ureditvi lahko storilec tudi v tej fazi zaprosi za delo v splošno korist, kar pa pogosto služi za dodatno izigravanje sistema.

Predlog vključuje:

  • Ukinitev možnosti nadomestitve globe z delom v postopku nadomestnega zapora.
  • Možnost zaprosila za delo bo obstajala le do izteka roka za prostovoljno plačilo globe.
  • Rok za izjavo v postopku nadomestnega zapora se podaljšuje s pet na osem dni, kar krepi pravico do izjave.

Gre za pomembno sistemsko spremembo, ki ponovno vzpostavlja resnost nadomestnega zapora kot skrajnega ukrepa.

3. Poenostavitev obravnave čezmejnih prometnih prekrškov

Za učinkovitejše procesiranje prekrškov, ki jih storijo tuji vozniki, novela odpravlja administrativne ovire, povezane s prevajanjem in vročanjem dokumentov.

Predlog določa:

  • Odgovor na pisno obvestilo o prekršku bo mogoč le v slovenskem jeziku; vloge v tujem jeziku brez prevoda bodo obravnavane kot nepopolne.
  • Rok za odgovor bo začel teči z dnem odpreme obvestila, ne več z dnem vročitve.

S tem se Slovenija približuje praksi drugih držav članic EU in hkrati ohranja skladnost z evropskim pravnim redom.

4. Sistemsko pooblastilo za izrekanje globe v razponu

Doslej je bilo izrekanje višje globe v razponu v hitrem postopku možno le, če je to izrecno določal zakon ali uredba.

Novela predvideva:

  • Če je globa predpisana kot določen znesek, se izreče v tem znesku.
  • Če je globa predpisana v razponu, se lahko v odločbi izreče višja globa, če je ta ustrezno obrazložena.
  • V plačilnem nalogu se še naprej izreka najnižja predpisana globa.

S tem zakonodajalcu in vladi ne bo več treba posebej določati pooblastila za izrekanje globe v razponu.

5. Razširitev instituta zavarovanja izvršitve

Zavarovanje izvršitve se širi na nove kategorije oseb:

Koga zadeva?

  • pravne osebe,
  • samostojne podjetnike posameznike,
  • posameznike, ki opravljajo dejavnost.

Predvideni ukrepi:

  • odvzem osebnih dokumentov (tudi na predlog storilca),
  • odvzem gotovine, vrednostnih papirjev, vozil ali drugih premičnin,
  • takojšnja izvršitev odločbe – tudi pred njeno pravnomočnostjo, če storilec nima prebivališča ali sedeža v Sloveniji.

Pomembna novost: V primeru takojšnje izvršitve ne velja možnost polovičnega plačila globe – storilec mora poravnati celotni znesek.

6. Finančni in sistemski učinki

Zaradi ukinitve možnosti dela v splošno korist v fazi nadomestnega zapora bo več oseb dejansko prestajalo zapor, kar pomeni višje stroške za državo.

Pričakovani učinki:

  • višji delež plačanih glob (zaradi večjega pritiska izvršbe),
  • večji prihodki v državni proračun,
  • učinkovitejše ukrepanje zoper tuje pravne osebe, ki se pogosto izognejo odgovornosti,
  • manjše administrativno breme za prekrškovne organe.

Za izvajanje zakona niso predvideni dodatni izdatki iz že sprejetega proračuna.

7. Uveljavitev in prehodne določbe

Nove določbe se bodo uporabljale le za prekrške, storjene po uveljavitvi zakona. Vsi postopki, začeti pred tem, se bodo zaključili po obstoječih pravilih.

Predlog novele ZP-1L predstavlja pomemben korak k večji učinkovitosti in pravičnosti slovenskega prekrškovnega sistema. S strožjimi pogoji za alternativne oblike izvršitve, razširjenimi možnostmi zavarovanja ter sistemsko ureditvijo izrekanja glob novela naslavlja dolgoletne težave v praksi. Ob tem ohranja skladnost z ustavnimi načeli in evropskim pravnim redom.

Vir: Predlog Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o prekrških (ZP-1L).




AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti