Kako preprečiti izgorelost zaposlenih?

Objavljeno: 25. 8. 2021

Iz statistične raziskave, ki je bila v letu 2018 opravljena v Združenih državah Amerike na vzorcu tisoč zaposlenih s polnim delovnim časom, izhaja, da se je kar 77 % vprašanih že soočilo z izgorelostjo na svojem delovnem mestu. Več kot polovica pa jih je dejala, da so izgorelost občutili že večkrat.  Pri tem pa je zanimiv podatek, da je kljub temu 87 % vprašanih potrdilo, da so »strastni do svojega dela«.

Od zelo zavzetih delavcev jih je 64 % izjavilo, da so pogosto pod stresom. Hkrati pa je skoraj sedem od desetih ljudi (69 %) povedalo, da menijo, da njihov delodajalec ne stori dovolj za zmanjšanje izgorelosti, medtem ko je eden od petih (21 %) povedal, da ne verjame, da njegov delodajalec ponuja kakršnekoli programe za zmanjševanje stresa.

Kaj lahko še storimo?

Spodbujajte vikende in počitnice

Do izgorelosti pride, kadar ljudje nimajo dovolj časa za počitek, osredotočanje na druge vidike življenja in za polnjenje energije. Skoraj 30 % anketirancev v raziskavi je povedalo, da ob koncih tedna stalno delajo več ur, manj kot polovica pa je povedala, da izkoristijo vse svoje dopustniške dni. Na vprašanje, zakaj tudi ob nedelovnih dneh odpirajo elektronsko pošto, so kot glavni razlog navedli: »Skrbi me, da bi se pojavile težave, če bi bil odsoten,« sledil pa je odgovor »nezmožnost izpolnjevanja rokov ali pričakovanj nadrejenega«.

Zato je ključnega pomena, da vodje ustvarijo okolje, v katerem je prosti čas ne le dovoljen, temveč tudi promoviran kot pozitiven in koristen. Nemški proizvajalec avtomobilov Daimler je podal »drzen« zgled, ko je uvedel program »Pošta na dopustu«, ki samodejno izbriše prejeto e-pošto zaposlenega med dopustom, da se ta lahko popolnoma odklopi. Pošiljatelj je nato obveščen, da je bilo elektronsko sporočilo izbrisano, in ima možnost, da se poveže s sodelavcem ali ponovno pošlje elektronsko sporočilo, ko se zaposleni vrne v pisarno.

Razširite programe dobrega počutja in ugodnosti

Ko so anketirane vprašali, katere vrste ugodnosti njihove organizacije ponujajo za zmanjšanje izgorelosti, jih je med 28 % in 32 % navedlo družinski dopust, prilagodljive načine dela ali programe pomoči zaposlenim. To je dober začetek, vendar so imeli anketiranci še veliko drugih predlogov, vključno s programi za zdravje in dobro počutje v pisarnah ter plačanim prostim časom za »duševno zdravje« ali dneve okrevanja. Tonya Slawinski, direktorica izobraževanja in usposabljanja pri Združenju strokovnjakov za pomoč zaposlenim (angl. Employee Assistance Professionals Association), ugotavlja, da nekatera podjetja zaposlenim ponujajo usposabljanje za obvladovanje stresa z namenom preprečitve izgorelosti. »Težko je naučiti tehnike nekoga, ki je že tako ali tako pod velikim stresom. Pomembno je, da so programi dostopni, tako da imajo zaposleni ob nastanku težav na voljo določene možnosti in vire, s katerimi si lahko pomagajo.«

Dober primer je družba Aetna, ki svojim 50.000 zaposlenim zagotavlja brezplačne ure joge in meditacije, fitnes centre na delovnem mestu, hrano z visoko hranilno vrednostjo in finančne spodbude za zdravo življenje. Izvršni direktor Mark Bertolini – ki se je leta 2001 spopadal s stresom zaradi sinove diagnoze raka, leta 2004 pa je moral okrevati po smučarski nesreči, v kateri je skoraj umrl – je glasen zagovornik teh pobud in daje zgled zaposlenim.  Zaposleni ne bodo izkoristili tovrstnih ugodnosti, če jim vodilni ne bodo za zgled. V drugi raziskavi družbe Deloitte o dobrem počutju na delovnem mestu in zavzetosti zaposlenih je bilo ugotovljeno, da je skoraj 40 % anketirancev izjavilo, da če bi videli, da njihovi neposredni vodje in višje vodstvo dajejo prednost osebnim obveznostim pred delom, bi se lažje odločili za koriščenje ponujenih ugodnosti v podjetju.

Ustvarite kulturo priznavanja

Trije od desetih anketirancev v raziskavi so kot razlog za izgorelost navedli pomanjkanje podpore ali priznanja vodstva. Kako je to mogoče odpraviti? Eden od načinov je spodbujanje ljudi s preprosto zahvalo, kadar njihovi podrejeni, sodelavci in celo nadrejeni dobro opravijo svoje delo. Raziskave kažejo manjšo fluktuacijo in večjo uspešnost v podjetjih, kjer imajo razvito kulturo z visoko stopnjo priznavanja.

Organizacije se lahko zahvalijo tudi drugačne. Podjetje Deloitte iz ZDA je leta 2017 napovedalo, da bo ob koncu leta zaprto, kar pomeni, da v tem času ne bo nihče opravljal delovnih nalog. Ta »kolektivni odklop« med božičem in novim letom ni bil le priznanje zaposlenim za njihovo trdo delo, temveč je zaradi sočasnega odklopa vseh odpravil tudi morebitne občutke krivde ali strah, da bi razočarali sodelavce.

Stres je na delovnem mestu in v življenju neizogiben. Vendar ni nujno, da je vseprisoten. Organizacije lahko in morajo imeti dejavnejšo vlogo pri preprečevanju izgorelosti.

Vir: J. Fisher, How Managers Can Prevent Their Teams from Burning Out, Harvard Bussiness Review,  URL: https://hbr.org/2018/07/how-managers-can-prevent-their-teams-from-burning-out?utm_medium=social&utm_campaign=hbr&utm_source=LinkedIn&tpcc=orgsocial_edit 

AAA Zlata odličnost