Kako ohraniti kreativnost v stresnem obdobju?

Objavljeno: 28. 7. 2021

Kaj lahko storite, ko se znajdete v taki situaciji

Ko se soočate s pomanjkanjem kreativnosti, si lahko pomagate s priročnimi nasveti, ki vam bodo vsaj malce olajšali delo in vam karseda pomagali v tej težavni situaciji. Za začetek se morate odreči poskusom, da bi se prisilili »izmisliti si nekaj novega«.

Če se že spopadate s stresom, vam bo dodaten stres le še bolj v breme. Posledično boste še bolj sprožili odziv, imenovan boj ali beg (»fight or flight«), ki nas v stresnih situacijah usmerja bodisi v aktivno stanje (boj) bodisi v pasivno (beg), zaradi česar uporabljamo zgolj primaren, najbolj nekreativen del možganov. Namesto »moram biti kreativen(-na)« ali »sedaj se moram nečesa domisliti« si zato raje recite »bom videl(-a), kaj se bo zgodilo«, »raziskal(-a) bom to možnost« ali pa »malce se bom poigral(-a) s temi idejami«.

Sami poskusite ustvariti občutek psihološke varnosti in se na tak način izognite dodatnim pritiskom, da morate v tem trenutku najti tisto pravo rešitev ali idejo.

S kakšnimi dejavnostmi si lahko pomagate

Ko se umirite in vam misli ne begajo več vsepovsod, poskusite z dejavnostmi, ki bodo v vas sprožile stanje »razpršenega razmišljanja«. Pri tej vrsti razmišljanja vaši možgani delujejo ohlapneje in iščejo povezave med različnimi deli možganov, kar je ravno nasprotno od razmišljanja po ustaljenih nevroloških poteh, ki ga imenujemo »fokusirano razmišljanje«. Dejavnosti, kot so hoja, dremanje, hranjenje ali druge vrste odmorov, vas naravno spravijo v razpršeno stanje in odprejo vaš um novim zmožnostim.

Da bi povečali učinkovitost v času opravljanja prej omenjenih dejavnosti, se izogibajte »multitaskingu« in počnite le eno stvar naenkrat. Le tako boste svojim možganom dovolili prosto pot v iskanju novih povezav. Poigravajte se s svojimi mislimi in si zastavite široka vprašanja: kaj bi lahko pripomoglo k boljši razpoznavnosti tega izdelka, kaj bi se zgodilo, če bi do svojih strank pristopili na drugačen način. Pri tem pa bodite odprti za vse možnosti in na noben način ne obsojajte svojih idej. Dovolite, da misli prosto tečejo, in tako počasi odprite vrata svoji kreativnosti.

Poskrbite za udobno delovno okolje

Ljudje smo navadno bolj kreativni, ne le ko se odmaknemo od vsakdanje rutine in izklopimo računalnik, temveč predvsem, ko poskušamo biti ustvarjalni v okolju, ki ga sprejemamo kot svoj kotiček, svoje »srečno mesto«. V toplejših mesecih je to lahko nekje zunaj, morda ob kakšnem jezeru ali reki. V hladnejših obdobjih pa lahko zatočišče najdemo v kavarni s prijetnim ambientom ali ob toplem kaminu. Lepa in mirna okolica bo zagotovo pripomogla k boljšemu razpoloženju in ustvarjalni miselnosti. Lahko tudi raziskujete svojo okolico in se podate v muzeje, knjižnice ali celo v starinarnice. Razmislite o krajih in okoljih, ki vam naravno prinašajo užitek in sprostitev, ter se napotite tja.

Ko nič več ne pomaga

Če se še vedno počutite, kot da ste obtičali, in se preprosto ne morete izmisliti ničesar novega, potem si boste morali dati še malo spodbude. To je lahko branje o zadevni tematiki, ogled terena, kjer se drugi ljudje spopadajo s to tematiko, pogovor z mimoidočimi ali pa za nasvet povprašate kar strokovnjaka na tem področju. Včasih pomaga, če samo opazujete in tako najdete nove načine, na katere do sedaj še niste pomislili.

Da bi povečali svoje možnosti za sveže ideje, sodelujte z drugimi. Izmenjevanje samostojnega dela in dela v skupinah je najučinkovitejši način za razvijanje najkreativnejših misli. Zelo učinkovita je metoda, imenovana »brainstorming«. S tem namenom organizirajte poseben sestanek s kolegi in kolegicami. Tako se boste medsebojno dopolnjevali in si odprli nova obzorja. Več glav več ve. V skupinskem procesu boste izzvali nove vzorce razmišljanja in lažje prišli do inovativnih ugotovitev.

Počitek je najboljše zdravilo

Sprva vam stres pomaga vzdrževati zbranost in nekaj časa se počutite, kot da sploh niste utrujeni in da zmorete kljub dolgim in napornim uram dela. A kadar vaši možgani dolgo časa delujejo s polno zmogljivostjo, na koncu vedno potrebujejo počitek. Zato je pomembno, da si vzamete čas za kakovosten spanec in prosti čas zase, saj boste le tako na situacijo gledali z drugimi očmi in prišli do novih odkritij. Ko se počutite otopele in si prigovarjate, da nujno morate nekaj storiti, se le še dodatno izčrpavate in si zmanjšujete možnosti za preboj, za katerega si tako prizadevate. Zato poskrbite za svoje mentalno in fizično zdravje, kreativnost pa bo tako prišla sama od sebe.


Vir: Harvard Business Review, URL: https://hbr.org/2018/11/how-to-be-creative-when-youre-feeling-stressed?utm_medium=social&utm_campaign=hbr&utm_source=linkedin&tpcc=orgsocial_edit

AAA Zlata odličnost