Na podlagi petega odstavka 15. člena, petega odstavka 28. člena in sedmega odstavka 30. člena Zakona o celostnem prometnem načrtovanju (Uradni list RS, št. 130/22) minister za okolje, podnebje in energijo izdaja
o vsebini, obliki, načinu priprave, odstotku in višini sofinanciranja občinskih celostnih prometnih strategij, načinu spremljanja in merilih za presojo kakovosti, enotnih kazalnikih, metodologiji ter o informacijski podpori in poročanju
Ta pravilnik podrobneje določa vsebino, obliko, način priprave, odstotek ter višino sofinanciranja občinskih celostnih prometnih strategij (v nadaljnjem besedilu: OCPS), način spremljanja in preverjanja kakovosti vsebine ter meril za presojo kakovosti. Določa tudi enotne kazalnike in metodologijo za njihovo spremljanje, pogoje za vzpostavitev informacijske podpore ter način poročanja o rezultatih spremljanja izvajanja.
Izraza, uporabljena v tem pravilniku, pomenita:
1. »stebri strategije« predstavljajo strukturo OCPS in obravnavajo potovalne načine v občini (hoja, kolesarjenje, javni prevoz in osebni motorni promet);
2. »sklenjen in funkcionalno povezan prometni sistem« pomeni sistem, ki ga opredeljuje funkcija prometnih tokov med dvema ali več naselji na geografsko zaključenem območju. Odraža se v sklenjenih prometnih povezavah in interakcijah med kraji skozi pretok ljudi, blaga, storitev in informacij.
Namen OCPS je sprememba potovalnih navad v občinah in izboljšanje pogojev za hojo, kolesarjenje, javni prevoz ter alternativnih oblik mobilnosti zaradi zmanjšanja obsega osebnega motornega prometa.
II. VSEBINA, OBLIKA IN NAČIN PRIPRAVE OCPS
(1) OCPS je sestavljena iz:
– krovnega stebra, ki obravnava celostno prometno načrtovanje v občini;
– ločenih obveznih stebrov (hoja, kolesarjenje, javni prevoz in osebni motorni promet);
– neobveznih stebrov (tovorni promet in parkirna politika).
(2) OCPS vsebuje strateški in izvedbeni del. Strateški del OCPS vsebuje vizijo, cilje, ciljne vrednosti, stanje, izzive, priložnosti, prioritete, strateška vodila in ukrepe. Izvedbeni del je akcijski načrt, ki v okviru posameznih stebrov strategije vključuje svežnje ukrepov z ovrednotenimi stroški, odgovornostjo za izvedbo in rokom izvedbe.
OCPS se izdela v digitalni obliki in se objavi na spletnih straneh občine in na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti.
(1) Občina pripravi OCPS po enotnem postopku tako, da izvede naslednje aktivnosti: ureditev pogojev za delo, vzpostavitev procesa, oris želenega stanja, analizo obstoječega stanja, opredelitev smeri ukrepanja ter pripravo OCPS s potrditvijo.
(2) OCPS sprejme občinski svet na predlog župana in vsebuje datum sprejema in številko sklepa.
(način priprave OCPS več sosednjih občin)
(1) Dve ali največ pet sosednjih občin, ki so ozemljsko povezane ter imajo medsebojno sklenjen in funkcionalno povezan prometni sistem, lahko skupaj pripravijo samostojne OCPS.
(2) Občine s pogodbo določijo projektno partnerstvo za medsebojno sodelovanje pogodbenih strank in nosilnega projektnega partnerja, ki prevzame odgovornost za izvršitev nalog.
(3) V primeru sodelovanja več sosednjih občin nastanejo ločeni dokumenti OCPS, ki imajo lahko skupne vsebine več sosednjih občin, določene na začetku vsakega od stebrov in v akcijskem načrtu.
(4) OCPS sprejme občinski svet vsake posamezne občine, ki je vključena v postopek priprave OCPS več sosednjih občin.
III. ODSTOTEK IN VIŠINA SOFINANCIRANJA OCPS
(odstotek sofinanciranja priprave OCPS)
Priprava OCPS se sofinancira v višini 70 %, in sicer do sprejema na občinskem svetu.
(višina sofinanciranja OCPS)
(1) Strošek postopka priprave OCPS je določen na osnovi ocenjenih vrednosti priprave OCPS, glede na pretekle podatke o izdatkih občin za pripravo OCPS.
(2) Višina sofinanciranja OCPS je določena na osnovi stroška postopka priprave OCPS iz prejšnjega odstavka in upoštevanega odstotka sofinanciranja iz prejšnjega člena. Določena je glede na status in število prebivalcev občine in je naslednja:
– mestna občina nad 100.000 prebivalcev: 62.300,00 EUR;
– mestna občina nad 40.000 in do 100.000 prebivalcev: 43.400,00 EUR;
– mestna občina do 40.000 prebivalcev: 39.200,00 EUR;
– občina nad 16.000 in do 40.000 prebivalcev: 30.800,00 EUR;
– občina nad 6.000 in do 16.000 prebivalcev: 24.500,00 EUR;
– občina do 6.000 prebivalcev: 24.500,00 EUR.
IV. NAČIN SPREMLJANJA IZVAJANJA OCPS
(način spremljanja izvajanja OCPS)
Izvajanje OCPS občine spremljajo z enotnimi kazalniki učinka izvajanja in izvedbe OCPS. Enotni kazalniki učinka izvajanja OCPS merijo vplive celostnega prometnega načrtovanja. Enotni kazalnik izvedbe OCPS meri izvajanje ukrepov.
(1) Enotni kazalniki učinka izvajanja OCPS so naslednji:
– delež in obseg uporabe prometnih načinov na glavnih prometnicah v občini;
– delež uporabe potovalnih načinov pri poteh v šolo;
– delež otrok, ki v šolo prihajajo brez spremstva odraslih;
– delež uporabe potovalnih načinov pri poteh na delo;
– dolžine poti na delo.
(2) Enotni kazalnik izvedbe OCPS meri delež izvedenih ukrepov iz akcijskega načrta.
(metodologija za spremljanje enotnih kazalnikov)
(1) Spremljanje enotnih kazalnikov učinka izvajanja OCPS temelji na uporabi treh analiz, ki se izvedejo po enotni metodologiji. Te analize so kordonsko štetje prometa, anketa o poteh učencev v osnovno šolo in anketa o poteh na delo v večjem zaposlovalcu v občini.
(2) Enotni kazalnik izvedbe OCPS temelji na izračunu deleža izvedenih ukrepov, določenih v akcijskem načrtu.
(poročanje spremljanja izvajanja OCPS)
(1) Občina poroča pristojnemu ministrstvu za prometno politiko (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo) preko spletnega portala o trajnostni mobilnosti enotne kazalnike učinka izvajanja OCPS, vsako leto do 15. marca za preteklo leto. Prvič poroča izhodiščno stanje enotnih kazalnikov učinka izvajanja OCPS iz analize stanja po sprejetju OCPS in priloži sklep občinskega sveta o sprejetju OCPS.
(2) Občina poroča ministrstvu preko spletnega portala o trajnostni mobilnosti enotni kazalnik izvedbe OCPS do 15. marca v tretjem, petem in sedmem letu po sprejetju OCPS. Poročilo vsebuje tudi realizirane vrednosti izvedenih ukrepov.
(informacijska podpora za spremljanje izvajanja OCPS)
(1) Ministrstvo zagotovi usposobljeno osebo, ki vzpostavi in vzdržuje informacijsko podporo za centralizirano zbiranje in objavljanje podatkov o izvajanju in učinkih OCPS. Na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti je objavljena tabela, v katero občine poročajo zahtevane podatke.
(2) Letno poročilo ministrstva o stanju OCPS se objavi na spletnem portalu o trajnostni mobilnosti do meseca maja za preteklo leto.
V. PRESOJA KAKOVOSTI VSEBINE OCPS
(način presoje kakovosti vsebine OCPS)
(1) Za presojo kakovosti vsebine OCPS je odgovorno ministrstvo, ki občini dodeli presojevalca kakovosti vsebine OCPS, ki med pripravo in pred potrditvijo OCPS izvede presojo kakovosti vsebine in izdela neodvisno strokovno oceno OCPS.
(2) Ministrstvo na podlagi pozitivne ocene OCPS izda potrdilo o kakovosti vsebine OCPS.
(merila za presojo kakovosti vsebine OCPS)
Merila za presojo kakovosti vsebine OCPS so:
– skladnost OCPS z načinom priprave OCPS;
– ustreznost in celovitost izhodišč OCPS;
– celovitost obravnave ter zastopanost in uravnoteženost posameznih tematskih poglavij;
– skladnost vsebine OCPS z akcijskim načrtom.
(roki za izvedbo presoje kakovosti vsebine OCPS)
Roki, določeni za presojo kakovosti vsebine OCPS so:
– do 35 delovnih dni za občine nad 100.000 prebivalcev;
– do 30 delovnih dni za občine od 16.000 do 100.000 prebivalcev;
– do 25 delovnih dni za občine od 6.000 do 16.000 prebivalcev;
– do 20 delovnih dni za občine z manj kot 6.000 prebivalcev;
– do 45 delovnihdni za OCPS več sosednjih občin.
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-40/2023/21
Ljubljana, dne 29. junija 2023
EVA 2023-2570-0016
za okolje, podnebje in energijo