Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
KRITERIJI
za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev,
ovir oziroma motenj otrok s posebnimi potrebami
Otroci s posebnimi potrebami so otroci z motnjami v duševnem razvoju,
slepi in slabovidni otroci, gluhi in naglušni otroci, otroci z govorno-
jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci,
otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja in otroci z
motnjami vedenja in osebnosti.
I. Otroci z motnjami v duševnem razvoju
Otroci z motnjami v duševnem razvoju imajo znižano splošno ali
specifično raven inteligentnosti, nižje sposobnosti na kognitivnem,
govornem, motoričnem in socialnem področju ter pomanjkanje veščin, kar
vse se odraža v neskladju med njihovo mentalno in kronološko starostjo.
Otroci z mejnimi intelektualnimi sposobnostmi so otroci, pri katerih se
kaže neharmonični razvoj in lahko v primeru vključitve v program
prilagojenega izvajanja z dodatno strokovno pomočjo dosegajo minimalne
standarde znanja.
Glede na motnje v duševnem razvoju se razlikuje:
a) Otroke z lažjo motnjo v duševnem razvoju: otrok ima znižane
sposobnosti za učenje. V prilagojenih pogojih učenja lahko doseže
temeljna šolska znanja, ki pa ne zagotavljajo pridobitve minimalnih
standardov znanja,določenih z izobraževalnimi programi. Ob ustreznem
šolanju se praviloma usposobi za manj zahtevno poklicno delo in
samostojno socialno življenje.
b) Otroke z zmerno motnjo v duševnem razvoju: otrok ima posamezne
sposobnosti različno razvite. Pri šolskem učenju osvoji osnove branja,
pisanja in računanja, na drugih področjih (gibalnih, likovnih,
glasbenih) pa lahko doseže več. Sposoben je sodelovati v enostavnem
razgovoru in razume navodila. Lahko uporablja tudi nadomestno
komunikacijo. Svoje potrebe in želje zna sporočati. Pri skrbi zase
zmore preprosta opravila, sicer pa potrebuje vodenje in različno
stopnjo pomoči skozi celo življenje. Usposobi se za enostavna praktična
dela, vendar se le izjemoma usposobijo za povsem neodvisno socialno
življenje.
c) Otroke s težjo motnjo v duševnem razvoju: otrok se lahko usposobi
za najenostavnejša opravila. Pri skrbi zase pogosto potrebuje pomoč
drugih. Razume enostavna sporočila in se nanje odziva. Orientira se v
ožjem okolju vendar pri tem potrebuje varstvo. Otrok s težjo motnjo v
duševnem razvoju ima lahko težave v gibanju, druge motnje in bolezni.
d) Otroke s težko motnjo v duševnem razvoju: otrok se lahko usposobi
le za sodelovanje pri posameznih aktivnostih. Potrebuje stalno nego,
varstvo,pomoč in vodenje. Je omejen v gibanju, prisotne so težke
dodatne motnje, bolezni in obolenja. Razumevanje in upoštevanje navodil
je hudo omejeno.
II. Slepi in slabovidni otroci
Slepi ali slabovidni otroci so tisti, ki imajo okvaro vida, očesa ali
okvaro vidnega polja.
A) Slaboviden otrok
Slaboviden otrok ima ostrino vida od 0,30 do 0,10 oziroma ostrino vida
manj od 0,10 do 0,05 ali zožitev vidnega polja na 20 stopinj ali manj
okrog fiksacijske točke ne glede na ostrino vida.
Glede na slabovidnost se razlikuje:
a) Zmerno slabovidne otroke: otrok ima 10% – 30% vida in dela v šoli
po metodi za slabovidne. Hitrost dela je lahko enaka kot pri ostalih
otrocih. Nekateri slabovidni otroci vidijo na tablo. Potrebujejo
posebna znanja o uporabi pripomočkov.
b) Težko slabovidne otroke: otrok ima 5% – 9,9% vida, uporablja
preostali vid. Potrebuje učbenike v povečanem tisku. Prilagoditve, ki
jih potrebuje, so odvisne od individualnih posebnosti glede na to, kako
je oko okvarjeno, še zlasti je nujna primerna osvetlitev. Ima težave
pri rokovanju z majhnimi predmeti in z opazovanjem oddaljenih pojavov
in predmetov. V vsakdanjem življenju je z ustrezno previdnostjo in z
obvladovanjem specialnih znanj samostojen. V šoli dela po metodi za
slabovidne, vendar je počasnejši.
B) Slep otrok
Slep otrok ima ostrino vida manj od 0,05 do 0,02 ali zoženost vidnega
polja okrog fiksacijske točke na 5 do 10 stopinj ne glede na ostrino
vida oziroma ostrino vida manj od 0,02 do zaznavanja svetlobe ali
zoženost vidnega polja okrog fiksacijske točke do 5 stopinj ne glede na
ostrino vida oziroma ostrino vida 0 (amaurosis).
Glede na slepoto se razlikuje:
a) Slepe otroke z ostankom vida: otrok ima 2% – 4,9% vida in
prepoznava z vidom manjše objekte na 1-2 metra. Poleg razvijanja
ostalih čutil mora sistematično razvijati ostanke vida. Potrebuje
stalni specialni trening za vsakdanje življenje ter prilagojene učne
pripomočke in pripomočke za slepe. Pri gibanju in delu potrebuje
primerno osvetlitev, kontraste itd. V šoli dela po kombinirani metodi;
v glavnem v brajevi pisavi, s pomočjo raznih povečal pa tudi vidno.
b) Slepe otroke z minimalnim ostankom vida (projekcija svetlobe –
1,9% vida): otrok vidi sence, obrise večjih objektov (projekcija),
predmete v velikosti prstov prepozna do razdalje 1 metra (ca. 1,9%
vida). V vsakdanjem življenju pridobiva znanje in spretnosti na podoben
način kot popolnoma slepi. Potrebuje stalni specialni trening ter
prilagojene učne pripomočke in pripomočke za slepe za orientacijo in
vsakdanje življenje. Piše v brajevi pisavi. Slep otrok z minimalnim
ostankom vida, določenim na zgornji meji, ki opredeljuje skupino, bere
močno povečane črke. Poleg razvijanja ostalih čutil mora sistematično
razvijati ostanke vida.
c) Popolnoma slepe otroke (amaurosis): otrok mora tako v vsakdanjem
življenju kot pri šolskem delu uporabljati ostala čutila. Omejen je v
raziskovanju okolja in aktivnem poseganju vanj. Če je ustrezno
obravnavan, se s svojimi vrstniki v povprečju kasneje izenači pri
oblikovanju abstraktnih pojmov in v drugih vidikih razvoja. Potrebuje
stalni specialni trening za vsakdanje življenje ter prilagojene učne
pripomočke in pripomočke za slepe za orientacijo in vsakdanje
življenje. Piše v brajlevi pisavi.
III. Gluhi in naglušni otroci
Gluhi ali naglušni otroci imajo okvare, ki zajemajo uho, njegove
strukture in funkcije, povezane z njim.
A) Naglušen otrok
Naglušen otrok ima povprečno izgubo sluha na frekvencah 500, 1000 in
2000 hercev (Hz) manj kot 91 decibelov (dB) in ima resne težave pri
poslušanju govora in pri govorni komunikaciji. Naglušnost pomeni
zoženje slušnega polja in delno moti sporazumevanje s pomočjo govora.
Glede na naglušnost se razlikuje:
a) Otroke z lažjo izgubo sluha (26–40 dB): Otrok ima težjo ali težko
izgubo sluha na enem ušesu ter lažjo ali je brez izgube na drugem
ušesu. Lahko ima tudi lažjo obojestransko izgubo sluha. Pri njemu je
lahko prizadeto sporazumevanje in poslušanje govora. Prisotne so lahko
tudi druge vrste prizadetosti poslušanja. Otrok je oviran v
orientaciji.
b) Otroke z zmerno izgubo sluha (41–55 dB): Otrok ima lahko
obojestransko zmerno izgubo sluha, popolno izgubo sluha na enem ušesu,
lažjo izgubo ali je brez izgube na drugem oziroma ima težko izgubo
sluha na enem ušesu in zmerno, lažjo ali nima izgube na drugem ušesu.
Pri otroku je lahko prizadeto sporazumevanje, poslušanje govora, lahko
so prisotne tudi druge vrste prizadetosti poslušanja. Možna je
prizadetost vedenja in prizadetost pri pridobivanju znanja. Otrok je
oviran v orientaciji in telesni neodvisnosti.
c) Otroke s težjo izgubo sluha (56–70 dB): Otrok ima težjo
obojestransko izgubo sluha ali težko izgubo sluha na enem ušesu in
težjo izgubo sluha na drugem ušesu. Pri otroku je prizadeto
sporazumevanje, razumevanje govora in poslušanje govora. Možna je
istočasna prizadetost vedenja, pridobivanja znanja in prilagajanja
vedenja okoliščinam. Otrok s težjo izgubo sluha je oviran v
orientaciji, pri vključevanju v družbo in pri telesni neodvisnosti.
d) Otroke s težko izgubo sluha (71–90 dB): Otrok ima popolno izgubo
sluha na enem ušesu in težko izgubo sluha na drugem ušesu oziroma težko
obojestransko izgubo sluha. Pri njemu je prisotna prizadetost
sporazumevanja, predvsem razumevanja in poslušanja govora. Pogosta je
istočasna prizadetost vedenja, prilagajanja vedenja okoliščinam,
prizadetost pri pridobivanju znanja. Otrok je oviran v orientaciji,
telesni neodvisnosti in pri vključevanju v družbo.
B) Gluh otrok
Gluh otrok ima najtežjo izgubo sluha, pri kateri ojačanje zvoka ne
koristi. Povprečna izguba sluha na frekvencah 500, 1000 in 2000 hertzov
(Hz) je 91 decibelov (dB) in več.
Glede na gluhoto se razlikuje:
a) Otroke z najtežjo izgubo sluha (91 decibelov in več): Otrok z
najtežjo izgubo sluha ni sposoben slišati in razumeti govora, tudi če
je ojačan. Otrok ne more v celoti sprejemati govora niti s slušnim
aparatom. Pri njemu je prisotna prizadetost sporazumevanja, razumevanja
in poslušanja govora ter druge vrste prizadetosti poslušanja. Pogosta
je istočasna prizadetost vedenja, orientacije v času in prostoru,
prilagajanja vedenja okoliščinam in prizadetost pri pridobivanju
znanja. Otrok je oviran v orientaciji, telesni neodvisnosti in pri
vključevanju v družbo.
b) Otroke s popolno izgubo sluha: Otrok s popolno izgubo sluha ne
loči niti dveh jakosti zvoka niti ne dveh frekvenc, ni sposoben slišati
ali razumeti govora, tudi če je ojačan. Otrok ne more sprejemati govora
niti s slušnim aparatom. Pri njemu je prisotna prizadetost
sporazumevanja, razumevanja in poslušanja govora ter druge vrste
prizadetosti poslušanja. Pogosta je istočasna prizadetost vedenja,
orientacije v času in prostoru, prilagajanja vedenja okoliščinam in
prizadetost pri pridobivanju znanja. Otrok je oviran v orientaciji,
telesni neodvisnosti in pri vključevanju v družbo.
IV. Otroci z govorno-jezikovnimi motnjami
Otroci z govorno-jezikovnimi motnjami imajo motnje pri usvajanju in
razumevanju ter govornem izražanju, ki niso posledica izgube sluha.
Motnje se kažejo v razumevanju govora in govorno-jezikovnem izražanju,
od blagega zaostajanja do nerazvitosti. Specifične motnje na področju
razumevanja, strukturiranja, procesiranja in izražanja se kažejo tudi v
neskladju med besednimi in nebesednimi sposobnostmi.
Sekundarno se motnje v govorno-jezikovnem sporazumevanju kažejo tudi
na področju branja in pisanja ter pri učenju v celoti. Funkcionalno
znanje branja in pisanja je lahko prizadeto v razponu od blagega
zaostajanja do funkcionalne nepismenosti.
Glede na govorno-jezikovne motnje se razlikuje:
a) Otroke z lažjimi govorno-jezikovnimi motnjami: otrokovo govorno-
jezikovno sporazumevanje odstopa od povprečja kronološko enako starih
otrok, in sicer na enem od področij: izgovorjavi, strukturi ali
semantiki. Lahko je sposoben uporabljati zahtevno multimodalno
nadomestno in dopolnilno komunikacijo. Z njeno uporabo se lahko uspešno
sporazumeva, pridobiva in izraža znanje o sebi in svetu okoli sebe. Z
ustreznimi prilagoditvami je sposoben uporabljati pisno komunikacijo.
b) Otroke z zmernimi govorno-jezikovnimi motnjami: otroku oviranost
na področju govorno-jezikovnega sporazumevanja preprečuje uspešno
komunikacijo z okolico. Zaostanek v govorno-jezikovnem razvoju se kaže
na vseh področjih: izgovorjavi, morfologiji, semantiki in sintaksi.
Lahko je sposoben uporabljati multimodalno nadomestno in dopolnilno
komunikacijo. Pisna komunikacija je omejena.
c) Otroke s težjimi govorno-jezikovnimi motnjami: otrokovo
sporazumevanje je zelo omejeno, vezano je na osebe iz ožje okolice.
Potrebuje stalno vodenje in različne stopnje pomoči. Sposoben je
uporabljati enostavno nadomestno in dopolnilno komunikacijo, s katero
se sporazumeva z osebami iz ožje okolice.
d) Otroke s težkimi govorno-jezikovnimi motnjami: otrok se odziva le
na situacijo, za sporazumevanje pretežno uporablja le govorico telesa.
Uporaba nadomestne in dopolnilne komunikacije je omejena na
ponavljajoče situacije in zadovoljevanje le najosnovnejših potreb. Za
komunikacijo uporablja konkretne predmete.
V. Gibalno ovirani otroci
Gibalno ovirani otroci imajo prirojene ali pridobljene okvare, poškodbe
gibalnega aparata, centralnega ali perifernega živčevja. Gibalna
oviranost se odraža v obliki funkcionalnih in gibalnih motenj.
Glede na gibalno oviranost se razlikuje:
a) Lažje gibalno ovirane otroke: otrok ima motnje gibov, ki
povzročajo lažjo funkcionalno motenost, hodi samostojno tudi izven
prostorov, lahko ima težave pri teku in daljši hoji po neravnem terenu;
samostojen je pri vseh opravilih, razen pri tistih, ki zahtevajo dobro
spretnost rok. Ni odvisen od pripomočkov, potrebuje le manjše
prilagoditve. Za izvajanje šolskega dela ne potrebuje fizične pomoči,
pri nekaterih oblikah dela so potrebni pripomočki (posebna pisala,
orodje, miza ali stol).
b) Zmerno gibalno ovirane otroke: otrok ima motnje gibov, ki
povzročajo zmerno funkcionalno oviranost, sicer samostojno hodi znotraj
prostorov ali na krajše razdalje, možna je uporaba pripomočkov (posebni
čevlji, ortoze, bergle), ima težave na neravnem terenu in stopnicah,
kjer je počasnejši, potrebuje nadzor ali oprijemanje. Na srednje in
večje razdalje uporablja prilagojeno kolo ali voziček za transport ali
na ročni pogon ali pomoč in nadzor druge osebe. Fina motorika rok je
lahko zmerno motena. Pri dnevnih opravilih potrebuje nadzor ali pomoč
pri zahtevnejših opravilih, za izvajanje potrebuje prilagoditve ali
pripomočke. Lahko je prisotna motnja kontrole sfinktrov, ki jo
obvladuje otrok sam ali pod nadzorom. Pri izvajanju šolskega dela
občasno potrebuje fizično pomoč druge osebe.
c) Težje gibalno ovirane otroke: otrok ima motnje gibov, ki
povzročajo težjo funkcionalno oviranost, sicer hodi samostojno na
krajše razdalje, čeprav hoja tudi na kratke razdalje brez pripomočkov
ni funkcionalna, lahko na kratke razdalje del dneva uporablja ortoze in
hoduljo. Za večji del gibanja znotraj in zunaj prostorov potrebuje
voziček na ročni pogon, zunaj prostorov tudi prilagojeno kolo ali pomoč
druge osebe. Hoja po stopnicah ni možna. Fina motorika je motena in
ovira dobro funkcijo rok. Pri dnevnih opravilih potrebuje stalno delno
pomoč druge osebe. Morebitne motnje kontrole sfinktrov zahtevajo
iztiskanje mehurja ali samokateterizacijo. Pri izvajanju večine
šolskega dela potrebujejo fizično pomoč.
d) Težko gibalno ovirane otroke: otrok ima zelo hude motnje gibanja,
ki povzročajo popolno funkcionalno odvisnost. Samostojno gibanje ni
možno, lahko doseže samostojnost v gibanju z elektromotornim vozičkom.
Za sedenje potrebuje posebej prilagojene pripomočke. Ima malo
funkcionalnih gibov rok. Možne so posebne prilagoditve hranjenja
(sonda). V vseh dnevnih opravilih je odvisen od tuje pomoči, lahko se
delno hrani sam. Morebitna motnja sfinktrov je težje oblike in zahteva
urejanje s pomočjo druge osebe. Pri izvajanju šolskega dela potrebuje
stalno fizično pomoč.
VI. Dolgotrajno bolni otroci
Dolgotrajno bolni otroci so otroci z dolgotrajnimi oziroma kroničnimi
motnjami ter boleznimi, ki ovirajo otroke pri šolskem delu. Dolgotrajna
bolezen je vsaka tista, ki ne izzveni v treh mesecih.
Med dolgotrajne bolezni sodijo kardiološke, endokrinološke,
gastroenteorološke, alergološke, revmatološke, nefrološke, pulmološke,
onkološke, hematološke, dermatološke bolezni, psihiatrične in
nevrološke bolezni (npr. epilepsija), avtoimune motnje in motnje
prehranjevanja.
VII. Otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja
Otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja so otroci, pri
katerih se zaradi znanih ali neznanih motenj v delovanju centralnega
živčnega sistema pojavljajo zaostanki v razvoju v zvezi s pozornostjo,
pomnenjem, mišljenjem, koordinacijo, komunikacijo, z razvojem socialnih
sposobnosti in z emocionalnim dozorevanjem in pri katerih se kažejo
izrazite težave v zvezi z branjem, pisanjem, pravopisom, računanjem.
Primanjkljaji na posameznih področjih učenja trajajo celo življenje in
vplivajo na učenje in vedenje. Otrok je lahko prepoznan kot otrok s
primanjkljaji na posameznih področjih učenja le v primeru, ko so se
izrazite učne težave pokazale že v dosedanjem šolanju in jih ni bilo
mogoče odpraviti kljub prilagoditvam metod in oblik dela oziroma z
vključevanjem v dopolnilni pouk in v druge oblike individualne in
skupinske pomoči, ki mu jih je šola nudila v skladu s tretjim odstavkom
12. in 24. člena zakona o osnovni šoli tako, da otrok kljub vsej
pomoči pri posameznem predmetu ali več predmetih ni dosegel minimalnega
standarda znanja. Primarno niso pogojeni z vidnimi, slušnimi ali
motoričnimi motnjami, motnjo v duševnem razvoju, emocionalnimi motnjami
in neustreznimi okoljskimi dejavniki, vendar pa lahko nastopajo skupaj
z njimi.
VIII. Otroci z motnjami vedenja in osebnosti
Otroci z motnjami vedenja in osebnosti so otroci z disocialnim
vedenjem, ki je intenzivno, ponavljajoče in trajnejše ter se kaže z
neuspešno socialno integracijo.
Otrokovo disocialno vedenje je lahko zunanje ali notranje pogojeno in
se kaže s simptomi kot so npr. agresivno vedenje, avtoagresivno
vedenje, uživanje alkohola in mamil, uničevanje tuje lastnine, pobegi
od doma, čustvene motnje.
Otrok je lahko prepoznan kot otrok z motnjami vedenja in osebnosti le v
primerih, ko dosedanje delo šolske svetovalne službe in drugih
strokovnih delavcev z otroki, socialno skupino in družino, ni vodilo do
zmanjšanja opisanih težav.
Kljub temu, da se nekatera omenjena stanja in vzorci vedenja kažejo že
zgodaj v otroštvu, se diagnoza osebnostne motnje ne postavlja vse
dokler ni zaključen otrokov osebnostni razvoj.
IX. Otroci z več motnjami
Otroci z več motnjami so tisti otroci s posebnimi potrebami, ki imajo
hkrati več primanjkljajev, ovir oziroma motenj, navedenih v 3. členu
tega pravilnika, in pri katerih se upošteva njihova primarna motnja.