Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
1. SPLOŠNO
1.1 Vozila kategorije** L1 morajo biti homologirana v skladu s to
odredbo.
2. PODROČJE UPORABE
2.1 Ta odredba se nanaša na namestitev svetlobne opreme na motorna
vozila z dvema kolesoma brez bočne prikolice, s konstrukcijsko
določeno hitrostjo, manjšo od 50 km/h, in delovno prostornino
motorja, manjšo od 50 cm3.
3 ZAHTEVE
3.1 Splošne zahteve
3.1.1 Naprave za osvetljevanje in dajanje svetlobnih signalov morajo biti
vgrajene oziroma nameščene tako, da pri normalni rabi in kljub
morebitnim vibracijam, katerim so izpostavljene, ne spremenijo s to
odredbo predpisanih lastnosti in da ostane tudi vozilo skladno z
določili te odredbe. Predvsem se ne smejo nenamerno spremeniti
nastavitve žarometov in drugih svetilk.
3.1.2 Naprave za osvetljevanje morajo biti vgrajene tako, da jih je na
preprost način mogoče pravilno nastaviti.
3.1.3 Za vse svetlobno-signalne naprave, tudi tiste, ki so nameščene na
bočnih straneh vozila, velja, da mora biti po vgradnji na vozilo
referenčna os svetilke vzporedna s podlago, na kateri vozilo stoji.
Za bočne odsevnike mora biti ta os pravokotna na navpično ravnino,
ki poteka skozi vzdolžno os vozila, pri vseh drugih napravah pa mora
biti vzporedna z njo. Dovoljeno odstopanje je 3 stopinje v vsaki
smeri. Če je proizvajalec svetlobne naprave predpisal posebne
zahteve glede vgradnje, jih je treba dosledno upoštevati.
3.1.4 Če ni posebej predpisano drugače, je treba višino in usmeritev
svetilk preverjati na neobremenjenem vozilu, ki stoji na ravni
vodoravni površini, pri tem pa se mora krmilo nahajati v položaju za
vožnjo naravnost.
3.1.5 Če ni posebej predpisano drugače
3.1.5.1 morajo biti posamične svetilke ali odsevniki vgrajeni tako, da
njihova referenčna središča ležijo v srednji vzdolžni ravnini
vozila;
3.1.5.2 svetilki istega para, ki imata isto funkcijo, morata biti:
3.1.5.2.1 nameščeni simetrično glede na srednjo vzdolžno ravnino vozila,
3.1.5.2.2 nameščeni medsebojno simetrično glede na srednjo vzdolžno ravnino
vozila,
3.1.5.2.3 ustrezati istim kolorimetričnim predpisom in
3.1.5.2.4 imeti enake fotometrične lastnosti.
3.1.6 Svetilke so lahko združene, kombinirane ali integrirane ena z drugo,
vendar pod pogojem, da so izpolnjene vse zahteve glede barve, lege,
usmeritve, geometrijske vidnosti, električne povezave in drugih
zahtev, če obstajajo, za vsako svetilko.
Samostojne svetilke so tiste, ki imajo ločene leče, ločene izvore
svetlobe in ločena ohišja.
Združene svetilke imajo ločene leče in ločene izvore svetlobe, a
skupno ohišje.
Kombinirane svetilke imajo ločene leče, a skupen izvor svetlobe in
skupno ohišje.
Integrirane svetilke imajo ločene izvore svetlobe – lahko tudi
skupen izvor svetlobe, ki deluje na različne načine, v celoti ali
delno skupne leče in skupno ohišje.
3.1.7 Največja višina svetilke nad cestiščem se meri do najvišje točke
vidne svetleče površine, najmanjša višina pa do najnižje točke vidne
svetleče površine v smeri referenčne osi. Pri žarometih za kratki
svetlobni pramen se najmanjša višina od tal meri na najnižji točki
izhoda optičnega sistema (reflektor, leča, projekcijska leča) ne
glede na njihovo uporabo.
Če (največja in najmanjša) višina od tal nedvomno ustreza zahtevam
te odredbe, ni treba določati točnih robov posameznih površin.
Pri določanju lege svetilk v smislu širine, se razdalja med njima
določa od notranjih robov vidnih svetlečih površin v smeri
referenčne osi.
Če lega svetilk v smislu širine nedvomno ustreza zahtevam te
odredbe, ni treba določati točnih robov posameznih površin.
3.1.8 Če ni posebej predpisano drugače, ne sme nobena svetilka oddajati
utripajoče svetlobe, razen smernih svetilk in varnostnih utripalk.
3.1.9 S prednje strani ne sme biti vidna nobena rdeča svetloba, z zadnje
pa ne bela. Skladnost s to zahtevo se preverja na naslednji način:
3.1.9.1.1. za vidnost rdeče svetlobe naprej: opazovalec, ki se giblje v območju
1 v prečni ravnini 25 m pred vozilom ne sme neposredno opaziti
nobene svetleče površine rdeče svetilke;
3.1.9.1.2. za vidnost bele svetlobe nazaj: opazovalec, ki se giblje v območju 2
v prečni ravnini 25 m pred vozilom ne sme neposredno opaziti nobene
svetleče površine bele svetilke;
3.1.9.1.3. Območji opazovanja 1 in 2 sta omejeni z ustreznimi ravninami, kot
sledi:
3.1.9.1.3.1. po višini z dvema vodoravnima ravninama, ki sta 1 m oziroma 2,2 m
nad podlago;
3.1.9.1.3.2. po širini z dvema navpičnima ravninama, ki oklepata kot 15° naprej
oziroma nazaj navzven od vozila glede na vzdolžno srednjo ravnino
vozila in potekata skozi dotikališče(a) navpičnih ravnin, vzporednih
z vzdolžno srednjo ravnino vozila, ki omejujeta njegovo skupno
širino.
Če je točk dotika več, se skrajna sprednja nanaša na prednje območje
in skrajna zadnja na zadnje območje.
3.1.10 Električna vezava mora biti izvedena tako, da se prednja pozicijska
svetilka ali žaromet za kratki svetlobni pramen, če prednja
pozicijska svetilka ne obstaja, in zadnja pozicijska svetilka ter
svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice vključijo oziroma
izključijo sočasno.
3.1.11 Kolikor ni posebnih navodil mora biti električna vezava taka, da
žarometa za dolgi svetlobni pramen in žarometa za kratki svetlobni
pramen ni mogoče vključiti, če tudi svetilke, omenjene v točki
3.1.10 zgoraj, niso vključene. Ta zahteva pa ne velja za žaromet za
dolgi svetlobni pramen in žaromet za kratki svetlobni pramen zaradi
dajanja svetlobnih opozorilnih signalov, ko se žaromet za kratki
svetlobni pramen vključi v kratkih zaporednih intervalih oziroma
delujeta oba v kratkih intervalih izmenično.
3.1.12 Kontrolne svetilke
3.1.12.1 Vsaka kontrolna svetilka mora biti jasno vidna vozniku, ki sedi na
vozilu v legi za normalno vožnjo.
3.1.12.2 Kjer je predpisana »kontrola vključitve«, se le-ta lahko zamenja s
»kontrolo delovanja«.
3.1.13 Barva svetlobe, ki jo oddajajo v tej odredbi navedene svetilke in
odsevniki, je naslednja:
– žaromet za dolgi svetlobni pramen bela
– žaromet za kratki svetlobni pramen bela
– prednja pozicijska svetilka bela
– prednji odsevnik – ne trikotni bela
– bočni odsevnik – ne trikotni oranžna spredaj
oranžna ali rdeča zadaj
– odsevnik v pedalu oranžna
– zadnji odsevnik – ne trikotni rdeča
– smerna svetilka oranžna
– zavorna svetilka rdeča
– zadnja pozicijska svetilka rdeča
– svetilka zadnje reg. tablice bela
3.1.14 Vsako vozilo, ki je v postopku homologacije po tej odredbi, mora
biti opremljeno z naslednjimi svetlobnimi in svetlobno signalnimi
napravami:
3.1.14.1 žarometom za kratki svetlobni pramen (točka 3.2.2);
3.1.14.2 zadnjo pozicijsko svetilko (točka 3.2.10)
3.1.14.3 bočnim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.5)
3.1.14.4 zadnjim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.7)
3.1.12.5 odsevnikom v pedalu (točka 3.2.6) – samo pri vozilih s pedali
3.1.14.6 zavorno svetilko (točka 3.2.9)
3.1.14.7 svetilko za osvetlitev zadnje registrske tablice (točka 3.2.11)
3.1.15 Vozilo je lahko dodatno opremljeno z naslednjimi svetlobnimi in
svetlobno signalnimi napravami:
3.1.15.1 žarometom za dolgi svetlobni pramen (točka 3.2.1);
3.1.15.2 prednjo pozicijsko svetilko (točka 3.2.3)
3.1.15.3 prednjim, ne trikotnim odsevnikom (točka 3.2.4)
3.1.15.4 smernimi svetilkami (točka 3.2.8);
3.1.16 Vgradnja svetlobnih in svetlobno signalnih naprav iz točk 3.1.14 in
3.1.15 mora biti izvedena v skladu s predpisi, navedenimi v točki
3.2 te odredbe.
3.1.17 Vgradnja drugih svetlobnih in svetlobno signalnih naprav, razen
tistih, so navedene v točkah 3.1.14 in 3.1.15 ni dovoljena.
3.1.18 Svetlobne in svetlobno signalne naprave navedene v točkah 3.1.14 in
3.1.15, ki so homologirane za motorna kolesa, se tudi lahko vgradijo
na kolesa z motorjem.
3.2 Posebne zahteve
3.2.1 Žaromet za dolgi svetlobni pramen
3.2.1.1 Število
En ali dva, homologirana po
– pravilniku ECE R 113(*);
– razreda A po pravilniku ECE R 112;
– pravilniku ECE R 1;
– pravilniku ECE R 57;
– pravilniku ECE R 72;
– pravilniku ECE R 76;
– pravilniku ECE R 82.
3.2.1.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.1.3 Razporeditev
3.2.1.3.1 Po širini:
3.2.1.3.1.1 Samostojen žaromet za dolgi svetlobni pramen je lahko nameščen nad,
pod ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo
mora biti referenčno središče žarometa za dolgi svetlobni pramen v
vzdolžni srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi
morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo
vzdolžno ravnino vozila.
3.2.1.3.1.2 Žaromet za dolgi svetlobni pramen, integriran z neko drugo prednjo
svetilko, mora biti vgrajen tako, da njegovo referenčno središče
leži v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo
opremljeno tudi s samostojnim žarometom za kratki svetlobni pramen
ali žarometom za kratki svetlobni pramen, integriranim s prednjo
pozicijsko svetilko in vgrajenim ob žarometu za dolgi svetlobni
pramen, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na
srednjo vzdolžno ravnino vozila.
3.2.1.3.1.3 Dva žarometa za dolgi svetlobni pramen, od katerih je eden ali pa
sta oba integrirana z neko drugo prednjo svetilko, morata biti
vgrajena tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na
srednjo vzdolžno ravnino vozila.
3.2.1.3.2 Po dolžini:
Spredaj na vozilu. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če njegova
svetloba ne more motiti voznika neposredno ali posredno prek ogledal
ali drugih odbojnih površin.
3.2.1.3.3 Rob svetleče površine samostojnega žarometa za dolgi svetlobni
pramen ne sme biti v nobenem primeru oddaljen od roba svetleče
površine žarometa za kratki svetlobni pramen več kot 200 mm.
3.2.1.3.4 Razdalja, ki ločuje svetleči površini dveh žarometov za dolgi
svetlobni pramen ne sme presegati 200 mm.
3.2.1.4 Geometrijska vidnost
Vidnost svetleče površine, vključno z vidnostjo v predelih, ki niso
osvetljeni v smeri opazovanja, mora biti zagotovljena v stožčastem
prostoru, ki ga omejujejo tvornice, ki potekajo skozi zunanji rob
svetleče površine in tvorijo kot najmanj 5° napram referenčni osi
žarometa.
3.2.1.5 Usmeritev
Naprej. Žaromet se lahko suče skupaj s krmilom.
3.2.1.6 Ne sme biti “kombiniran”
s kakšno drugo svetilko.
3.2.1.7 Električna vezava
Žaromet za kratki svetlobni pramen lahko ostane vključen skupno z
žarometom za dolgi svetlobni pramen.
3.2.2 Žaromet za kratki svetlobni pramen
3.2.2.1 Število
En ali dva, homologirana po
– pravilniku ECE R 113;
– razreda A po pravilniku ECE R 112;
– pravilniku ECE R 1;
– pravilniku ECE R 56;
– pravilniku ECE R 57;
– pravilniku ECE R 72;
– pravilniku ECE R 76;
– pravilniku ECE R 82.
3.2.2.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.2.3 Razporeditev
3.2.2.3.1 Po širini:
3.2.2.3.1.1 Samostojen žaromet za kratki svetlobni pramen je lahko nameščen nad,
pod ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo
mora biti referenčno središče žarometa za kratki svetlobni pramen v
vzdolžni srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi
morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo
vzdolžno ravnino vozila.
3.2.2.3.1.2 Žaromet za kratki svetlobni pramen, integriran z neko drugo prednjo
svetilko, mora biti vgrajen tako, da je njegovo referenčno središče
leži v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo
opremljeno tudi s samostojnim žarometom za dolgi svetlobni pramen
ali žarometom za dolgi svetlobni pramen, integriranim s prednjo
pozicijsko svetilko in vgrajenim ob žarometu za kratki svetlobni
pramen, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na
srednjo vzdolžno ravnino vozila.
3.2.2.3.1.3 Dva žarometa za kratki svetlobni pramen, od katerih je eden ali pa
sta oba integrirana z neko drugo prednjo svetilko, morata biti
vgrajena tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na
srednjo vzdolžno ravnino vozila
3.2.2.3.2 Po višini:
Najmanj 500 mm, največ 1,200 mm od tal.
3.2.2.3.3 Po dolžini:
Spredaj na vozilu. Šteje se, da je ta pogoj izpolnjen, če njegova
svetloba ne more motiti voznika neposredno ali posredno prek ogledal
ali drugih odbojnih površin.
3.2.2.3.4 Razdalja, ki ločuje svetleči površini dveh žarometov za kratki
svetlobni pramen ne sme presegati 200 mm.
3.2.2.4 Geometrijska vidnost
Opredeljena je s kotom α v navpični smeri in s kotom v vodoravni
smeri. Ti koti se merijo od referenčne osi žarometa.
α = 15° navzgor in 10° navzdol,
β = 45° na levo in 45° na desno.
Razni deli vozila v bližini žarometa ne smejo povzročati vzporednih
učinkov, ki bi motili druge udeležence v prometu.
3.2.2.5 Usmeritev
Naprej. Žaromet se lahko suče skupaj s krmilom.
3.2.2.6 Ne sme biti “kombiniran”
s kakšno drugo svetilko.
3.2.2.7 Električna vezava
Naprava za preklop na kratki svetlobni pramen mora sočasno izklopiti
dolgi svetlobni pramen.
3.2.2.8 Kontrola vključitve
Dovoljena, zelena neutripajoča kontrolna svetilka,
3.2.3 Prednja pozicijska svetilka
3.2.3.1 Število
Ena ali dve.
3.2.3.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.3.3 Razporeditev
3.2.3.3.1 Po širini:
Samostojna prednja pozicijska svetilka je lahko nameščena nad, pod
ali ob drugi prednji svetilki: če sta ti svetilki ena nad drugo mora
biti referenčno središče prednje pozicijske svetilke v vzdolžni
srednji ravnini vozila; če sta ti svetilki ena ob drugi morata biti
njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo vzdolžno
ravnino vozila.
Prednja pozicijska svetilka, ki je integrirana z neko drugo prednjo
svetilko, mora biti vgrajena tako, da njeno referenčno središče leži
v vzdolžni srednji ravnini vozila; vendar, če je vozilo opremljeno
tudi z drugo prednjo svetilko, ki leži ob prednji pozicijski
svetilki, morata biti njuni referenčni središči simetrični glede na
srednjo vzdolžno ravnino vozila.
Dve prednji pozicijski svetilki, od katerih je ena ali pa obe
integrirani z neko drugo prednjo svetilko, morata biti vgrajena
tako, da sta njuni referenčni središči simetrični glede na srednjo
vzdolžno ravnino vozila
3.2.3.3.2 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 350 mm,
največ 1.200 mm.
3.2.3.3.3 Po dolžini:
Spredaj na vozilu.
3.2.3.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 80° na levo in na desno za samostojno svetilko;
80° navzven in 45° navznoter za vsak par svetilk.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina svetilke manjša od 750 mm.
3.2.3.5 Usmeritev
Naprej. Svetilka se lahko suče skupaj s krmilom.
3.2.3.6 Kontrola vključitve
Ali neobvezna zelena neutripajoča kontrolna svetilka ali osvetlitev
instrumentov
3.2.3.10 Druge zahteve
Jih ni.
3.2.4 Prednji odsevnik – ne trikotni
3.2.4.1 Število
Eden.
3.2.4.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.4.3 Razporeditev
3.2.4.3.1 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 400 mm,
največ 1.200 mm.
3.2.4.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 30° na levo in na desno.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm.
3.2.4.5 Usmeritev
Naprej. Odsevnik se lahko suče skupaj s krmilom.
3.2.4.6 Druge zahteve
Jih ni.
3.2.5 Bočni odsevnik – ne trikotni
3.2.5.1 Število na vsaki strani
En ali dva.
3.2.5.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.5.3 Razporeditev
3.2.5.3.1 Po širini:
Ob strani vozila.
3.2.5.3.2 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 300 mm,
največ 1.000 mm.
3.2.5.3.3 Po dolžini:
Tako, da odsevnik v normalnih razmerah ni zakrit z oblačilom voznika
oziroma sovoznika.
3.2.5.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 30° naprej in nazaj.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm.
3.2.5.5 Usmeritev
Referenčna os odsevnika mora biti pravokotna na vzdolžno srednjo
ravnino vozila in biti usmerjena navzven. Prednji bočni odsevniki se
lahko sučejo skupaj s krmilom.
3.2.6 Odsevniki v pedalih
3.2.6.1 Število:
Štirje odsevniki oziroma skupine odsevnikov.
3.2.6.2 Shema vgradnje:
Ni posebnega predpisa.
3.2.6.3 Druge zahteve:
Zunanje strani svetlečih površin odsevnikov morajo biti utopljene v
telo pedala.
Odsevniki morajo biti vgrajeni v pedala tako, da so vidni tako
naprej kot tudi nazaj. Referenčna os takega odsevnika, katerega
oblika mora biti prilagojena pedalu, mora biti pravokotna na os
pedala.
Odsevniki so lahko vgrajeni samo v tista pedala, ki so namenjena za
alternativni pogon vozila namesto motorja.
Odsevniki ne smejo biti vgrajeni v tista pedala, ki služijo za
upravljanje vozila ali le kot opora za noge voznika in sovoznika.
3.2.7 Zadnji odsevnik – ne trikotni
3.2.7.1 Število
En ali dva.
3.2.7.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.7.3 Razporeditev
3.2.7.3.1 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 250 mm,
največ 900 mm.
3.2.7.3.2 Po dolžini:
Zadaj na vozilu.
3.2.7.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 30° na levo in desno za samostojen odsevnik;
30° navzven in 10° navznoter za vsak par odsevnikov.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina odsevnika manjša od 750 mm.
3.2.7.5 Usmeritev
Nazaj.
3.2.8 Smerne svetilke
3.2.8.1 Število
Dve na vsaki strani.
3.2.8.2 Shema vgradnje
Dve prednji smerni svetilki (kategorije 1 po pravilniku ECE 6 ali
kategorije 11 po pravilniku ECE 50).
Dva zadnji smerni svetilki (kategorije 2 po pravilniku ECE 6 ali
kategorije 12 po pravilniku ECE 50).
3.2.8.3 Razporeditev
3.2.8.3.1 Po širini:
3.2.8.3.1.1 Pri prednjih smernih svetilkah morajo biti izpolnjene naslednje
zahteve:
(1) med svetlečima površinama mora biti najmanj 240 mm razdalje;
(2) smerna svetilka mora biti nameščena na zunanji strani navpične
vzdolžne ravnine, ki poteka tangencialno glede na zunanji rob
svetleče površine žarometa (žarometov);
(3) najmanjša razdalja med svetlečo površino smerne svetilke in
najbližjega žarometa za kratki svetlobni pramen mora biti:
-------------------------------------------------
Najmanjša svetilnost smerne Najmanjša razdalja
svetilke (cd) (mm)
-------------------------------------------------
90 75
175 40
250 20
400 =20
-------------------------------------------------
3.2.8.3.1.2 Pri zadnjih smernih svetilkah mora razdalja med notranjima roboma
obeh vidnih svetlečih površin znašati najmanj 160 mm.
3.2.8.3.2 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 350 mm in največ 1.200 mm
3.2.8.3.3 Po dolžini:
Razdalja med referenčnim središčem svetleče površine zadnje smerne
svetilke in prečno navpično ravnino, ki omejuje vozilo z zadnje
strani, ne sme biti večja od 300 mm.
3.2.8.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 20° navzoter in 80° navzven.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina smerne svetilke manjša od
750 mm.
3.2.8.5 Usmeritev
Skladna s shemo vgradnje. Prednji smerni svetilki se lahko sučeta
skupaj s krmilom.
3.2.8.6 Ne sme biti “kombinirana” s katerokoli drugo svetilko.
3.2.8.7 Ne sme biti “integrirana” s katerokoli drugo svetilko.
3.2.8.8 Električna vezava
Vključitev smernih svetilk mora biti neodvisna od vseh drugih
svetilk. Vse smerne svetilke na isti strani vozila se morajo
vključiti in izključiti z isto napravo.
3.2.8.9 Druge zahteve
Naslednje parametre je treba meriti, ko je električna naprava
obremenjena samo z delovanjem motorja in svetlobnih teles.
3.2.8.9.1 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja istosmerni tok, morasvetloba
smerne svetilke utripati 90 ± 30-krat na minuto.
3.2.8.9.1.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila mora biti sinhrono
ali izmenično.
3.2.8.9.1.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk
najkasneje po 1 sekundi in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič
ugasniti.
3.2.8.9.2 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja izmenični tok in kjer motor
deluje z vrtilno frekvenco med 50 % in 100 % tiste, ki je potrebna
za doseganje največje konstrukcijsko določene hitrosti vozila, mora
svetloba smerne svetilke utripati 90 ± 30-krat na minuto.
3.2.8.9.2.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila je lahko sinhrono
ali pa izmenično.
3.2.8.9.2.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk
najkasneje po 1 sekundi in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič
ugasniti.
3.2.8.9.3 Pri vozilu, kjer smerne svetilke napaja izmenični tok in kjer motor
deluje z vrtilno frekvenco med prostim tekom in 50 % tiste, ki je
potrebna za doseganje največje konstrukcijsko določene hitrosti
vozila, morasvetloba smerne svetilke utripati med 90±30-krat na
minuto in 90–45-krat na minuto.
3.2.8.9.3.1 Utripanje smernih svetilk na isti strani vozila je lahko sinhrono
ali pa izmenično.
3.2.8.9.3.2 Po vklopu smernih svetilk se mora pokazati svetloba smernih svetilk
najkasneje po 1 sekundi, in po 1,5 sekunde mora svetloba prvič
ugasniti.
3.2.8.10 Pri motnjah delovanja ene smerne svetilke (razen, če je vzrok teh
motenj kratki stik) morajo druge smerne svetilke stalno goreti ali
pa dalje utripati, frekvenca utripanja se v tem primeru lahko
spremeni, razen, če je vozilo opremljeno s kontrolno napravo za
smerne svetilke.
3.2.8.11 Kontrola delovanja
Obvezna, če smerne svetilke niso vidne vozniku: utripajoča zelena
svetilka in/ali zvočni signal. V primeru okvare smerne svetilke mora
kontrola: ugasniti, ostati prižgana ali spremeniti frekvenco.
3.2.9 Zavorna svetilka
3.2.9.1 Število
Ena ali dve.
3.2.9.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.9.3 Razporeditev
3.2.9.3.1 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 250 mm,
največ 1.500 mm.
3.2.9.3.2 Po dolžini:
Zadaj na vozilu.
3.2.9.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 45° na levo in desno za samostojno svetilko;
45° navzven in 10° navznoter za vsak par svetilk.
Navpični koti: 15° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na
5°, če je vgradna višina zavorne svetilke manjša
od 750 mm.
3.2.9.5 Usmeritev
Nazaj.
3.2.9.6 Električna vezava
Mora zasvetiti ob uporabi katere koli delovne zavore.
3.2.9.7 Druge zahteve
Svetilnost zavorne svetilke mora biti opazno večja od svetilnosti
zadnje pozicijske svetilke.
3.2.9.8 Kontrola delovanja ali vključitve
Prepovedana.
3.2.10 Zadnja pozicijska svetilka
3.2.10.1 Število
Ena ali dve.
3.2.10.2 Shema vgradnje
Ni posebnega predpisa.
3.2.10.3 Razporeditev
3.2.10.3.1 Po višini:
Razdalja od tal: najmanj 250 mm,
največ 1.200 mm.
3.2.10.3.2 Po dolžini:
Zadaj na vozilu.
3.2.10.4 Geometrijska vidnost
Vodoravni koti: 80° na levo in desno za samostojno svetilko;
80° navzven in 45° navznoter za vsak par svetilk.
Navpični koti: 5° nad in pod vodoravno ravnino; navpični kot pod
vodoravno ravnino se lahko zmanjša na 5°, če je
vgradna višina svetilke manjša od 750 mm.
3.2.10.5 Usmeritev
Nazaj.
3.2.10.6 Kontrola vključitve
Dovoljena, kombinirana s kontrolo vključitve prednje pozicijske
svetilke.
3.2.10.7 Druge zahteve
Jih ni.
3.2.11 Svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice
3.2.11.1 Število
Ena. Naprava lahko sestoji iz več optičnih sestavnih delov, ki so
namenjeni za osvetlitev prostora, predvidenega za registrsko
tablico.
3.2.11.2 Shema vgradnje )
)
3.2.11.3 Razporeditev )
)
3.2.11.3.1 Po širini: ) Tako, da naprava osvetli prostor, predviden
) za namestitev registrske tablice
3.2.11.3.2 Po višini: )
)
3.2.11.3.3 Po dolžini: )
)
3.2.11.4 Geometrijska vidnost)
)
3.2.11.5 Usmeritev )
3.2.11.6 Kontrola vključitve
Dovoljena: to funkcijo opravlja kontrola vključitve pozicijske
svetilke.
3.2.11.7 Druge zahteve
Če je svetilka za osvetlitev zadnje registrske tablice kombinirana z
zadnjo pozicijsko svetilko, integrirano v zavorno svetilko, se
fotometrične značilnosti svetilke za osvetlitev zadnje registrske
tablice lahko spremenijo med delovanjem zavorne svetilke.
4 PRESKUŠANJE VOZILA
4.1 Preskušanje vozila v smislu te odredbe lahko opravi samo pooblaščeni
laboratorij v skladu z določili pravilnika ECE R 74.01 po stanju 21.
septembra 2001. Ta pravilnik izhaja iz sporazuma o prevzemu enotnih
pogojev za homologacijo in za vzajemno priznavanje homologacije
opreme in delov motornih vozil, ki je bil sprejet 20. marca 1958 v
Ženevi. K temu sporazumu je z aktom o notifikaciji nasledstva
pristopila tudi Republika Slovenija (Uradni list RS – Mednarodne
pogodbe, št. 15/92).
4.2 Pravilnik ECE R 74.01 je mogoče dobiti v izvirniku (v angleškem
jeziku) v Sektorju za vozila Direkcije RS za ceste v Ljubljani.
5 HOMOLOGACIJA VOZILA
5.1 Homologacija vozila v smislu te odredbe in s tem v zvezi izdani
dokumenti morajo biti izdelani v skladu s pravilnikom ECE R 74.01.
Homologacijski organ v Republiki Sloveniji je Direkcija Republike
Slovenije za ceste pri Ministrstvu za promet.
6 POSTOPEK PREVERJANJA
6.1 Ustreznost vozil v skladu s to odredbo se preverja po postopku, ki
ga predpisuje odredba o homologaciji vozil (Uradni list RS, št.
33/98 in 59/99).
7 VELJAVNOST
7.1 Z dnem uveljavitve te odredbe preneha veljati odredba o
homologiranju koles z motorjem glede na namestitev svetlobne opreme
(št. 74.00) – (Uradni list RS, št. 15/96).
7.2 Ta odredba začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu
Republike Slovenije, uporablja pa se:
7.2.1 za homologacijo novih tipov vozil od 1. maja 2002 dalje,
7.2.2 za uvoz novih vozil od 18. novembra 2002 dalje in
7.2.3 za uvoz rabljenih vozil od 1. oktobra 2003 dalje.
7.2.4 Do začetka uporabe te odredbe se še naprej uporablja odredba o
homologiranju koles z motorjem glede namestitve svetlobne opreme
(št. 74.00) – ( Uradni list RS, št. 15/96).