Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
PRILOGA I
BISTVENE ZDRAVSTVENE IN VARNOSTNE
ZAHTEVE ZA DVIGALA
1. UVODNE OPOMBE
1.1. Splošno
1.1.1. Obveznosti na podlagi bistvenih zdravstvenih in varnostnih
zahtev je potrebno izpolniti le v primeru, če pri dvigalu obstaja
obravnavana nevarnost in v primeru, kadar se dvigalo uporablja v
pogojih, ki jih je načrtoval proizvajalec dvigala.
1.1.2. Če obstaja določena nevarnost in ni obravnavana v tej
prilogi, veljajo bistvene zdravstvene in varnostne zahteve
Priloge I k odredbi o varnosti strojev (Uradni list RS, št.
52/00). Bistvene zahteve iz razdelka 1.1.2. Priloge I k odredbi o
varnosti strojev morajo veljati v vsakem primeru.
1.1.3. Bistvene zdravstvene in varnostne zahteve so obvezne. Če
zaradi stanja stroke nekatere izmed zahtev niso uresničljive,
mora biti dvigalo načrtovano in zgrajeno tako, da se čim bolj
približa tem zahtevam.
1.1.4. Proizvajalci dvigal so dolžni oceniti nevarnosti, ki so
lahko vir poškodb ali zdravstvenih okvar, z namenom izbire
primernih varnostnih ukrepov. Dvigala morajo načrtovati in
graditi ob upoštevanju takšnih ocen. To velja zlasti za tiste
nevarnosti, ki jih proizvajalec ne upošteva z uporabo ustreznih
standardov iz 5. člena.
1.1.5. Dvigala morajo izpolnjevati tudi tiste bistvene zahteve,
določene v predpisih o gradbenih proizvodih, ki niso določene v
tej odredbi.
1.2. Kabina
Kabina mora biti načrtovana in izdelana tako, da je dovolj
prostorna in močna, ustrezno maksimalnemu številu oseb in
dopustni obremenitvi dvigala.
Pri dvigalih, ki so namenjena prevozu oseb, in kjer to
dovoljujejo dimenzije, mora biti kabina načrtovana in narejena
tako, da njena konstrukcija ne preprečuje ali ovira dostopa in
uporabe invalidom ter omogoča kakršne koli ustrezne prilagoditve,
ki so namenjene olajšanju uporabe kabine za takšne osebe.
1.3. Nosilna sredstva
Nosilna sredstva kabine, njeni dodatki in pritrditve morajo biti
izbrani in načrtovani tako, da zagotovijo ustrezno splošno
varnost in kar najbolj zmanjšajo nevarnost padca kabine ob
upoštevanju okoliščin uporabe, uporabljenih materialov in
proizvodnih razmer.
Če se za nosilna sredstva kabine uporabljajo vrvi ali verige,
morata biti uporabljeni najmanj dve neodvisni vrvi ali verigi,
vsaka s svojim sidrnim sistemom. Takšne vrvi in verige ne smejo
imeti spojev, razen kjer je to nujno za pritrditev ali
oblikovanje zavoja.
1.4. Nadzor obremenitve (vključno s preveliko hitrostjo)
1.4.1. Dvigala morajo biti načrtovana, izdelana in montirana
tako, da preprečujejo normalen začetek vožnje, če je presežena
dopustna obremenitev.
1.4.2. Dvigala morajo biti opremljena z omejilnikom hitrosti.
Te zahteve ne veljajo za dvigala, v katerih oblika pogonskega
sistema preprečuje prekoračitev hitrosti.
1.4.3. Hitra dvigala morajo biti opremljena z napravo za
nadzorovanje in omejevanje hitrosti.
1.4.4. Dvigala, ki jih poganjajo vrvenice s pomočjo trenja,
morajo biti načrtovana tako, da onemogočajo izpad nosilnih
sredstev iz žlebov.
1.5. Pogon
1.5.1. Vsako osebno dvigalo mora imeti svoj pogonski stroj. Ta
zahteva ne velja za dvigala, v katerih so protiuteži nadomeščene
s še eno kabino.
1.5.2. Proizvajalec dvigala mora zagotoviti, da pogonski stroj in
z njim povezane naprave dvigala niso dostopne, razen za
vzdrževanje in v nujnih primerih.
1.6. Krmiljenje
1.6.1. Naprave za krmiljenje dvigal, namenjenih za uporabo
invalidov brez spremstva, morajo biti ustrezno načrtovane in
nameščene.
1.6.2. Delovanje komand mora biti jasno označeno.
1.6.3. Krmiljenje skupine dvigal je lahko skupinsko ali
posamezno.
1.6.4. Električna oprema mora biti montirana in povezana tako,
da:
- ni mogoča nobena zamenjava s tokokrogi, ki niso neposredno
povezani z dvigalom,
- je napajanje z električno energijo mogoče izključiti in
vključiti ob obremenitvi,
- so premiki dvigala odvisni od električnih varnostnih naprav v
ločenem električnem varnostnem tokokrogu,
- napaka v električni napeljavi ne povzroči nevarnosti.
2. NEVARNOSTI ZA OSEBE ZUNAJ KABINE
2.1. Dvigalo mora biti načrtovano in izdelano tako, da
zagotavlja, da je prostor, v katerem potuje kabina, nedostopen,
razen za vzdrževanje ali v nujnih primerih. Preden oseba vstopi v
ta prostor, mora biti onemogočena normalna uporaba dvigala.
2.2. Dvigalo mora biti načrtovano in izdelano tako, da preprečuje
nevarnost trčenja, ko je kabina v enem od svojih skrajnih
položajev.
Cilj bo dosežen s prostim prostorom ali otokom za skrajnimi
položaji. V izjemnih primerih se lahko v obstoječih stavbah, kjer
je to rešitev nemogoče uresničiti, zagotovijo druga ustrezna
sredstva.
2.3. Postaje kabine morajo biti pri vstopanju in izstopanju iz
kabine opremljene z jaškovnimi vrati z ustrezno mehansko
odpornostjo za predvidene okoliščine uporabe.
Naprava za zaklepanje mora med normalnim delovanjem preprečevati:
- začetek premikanja kabine, sproženega namerno ali nenamerno,
razen če vsa jaškovna vrata niso zaprta ali zaklenjena,
- odpiranje jaškovnih vrat, ko se kabina še premika in izven
predpisanega pristajalnega območja.
Vsi pristajalni premiki z odprtimi vrati so na posebej določenih
območjih dovoljeni, če je nadzorovana pristajalna hitrost.
3. NEVARNOSTI ZA OSEBE V KABINI
3.1. Kabina mora biti popolnoma zaprta s stenami, podom in
stropom, z izjemo odprtin za prezračevanje in z vrati s polnimi
krili. Ta vrata morajo biti načrtovana in vgrajena tako, da se
kabina ne more premakniti, če niso zaprta, razen pri pristajalnih
premikih, omenjenih v tretjem pododstavku razdelka 2.3., in se
dvigalo ustavi, če se odprejo.
Vrata kabine morajo ostati zaprta in trdno spojena, če se dvigalo
ustavi med dvema nivojema, kjer obstaja nevarnost padca med
kabino in jaškom ali tudi če jaška ni.
3.2. V primeru prekinitve električnega napajanja ali napake
sestavnih delov mora imeti dvigalo naprave za preprečitev
prostega pada ali nenadzorovanih premikov kabine navzgor.
Naprava, ki preprečuje prosti pad kabine, mora biti neodvisna od
sredstev za zaustavitev kabine.
Naprava mora zaustaviti kabino pri nazivnem bremenu in maksimalni
hitrosti, ki jo pričakuje proizvajalec dvigala. Kakršna koli
zaustavitev s to napravo ne sme povzročiti zmanjšanja hitrosti,
ki bi škodilo ljudem v kabini, ne glede na okoliščine
obremenitve.
3.3. Blažilniki morajo biti nameščeni med dnom jaška in tlemi
kabine.
V tem primeru je treba prosti prostor, omenjen v razdelku 2.2.,
izmeriti, ko so blažilniki popolnoma stisnjeni.
Ta zahteva ne velja za dvigala, pri katerih kabina zaradi oblike
pogonskega sistema ne more vstopiti v prosti prostor, omenjen v
razdelku 2.2.
3.4. Dvigala morajo biti načrtovana in izdelana tako, da jih je
nemogoče spraviti v pogon, če v razdelku 3.2 omenjena naprava ni
v operativnem položaju.
4. DRUGE NEVARNOSTI
4.1. Jaškovna vrata in vrata kabine ali oboja skupaj, kadar so
avtomatizirana, morajo biti opremljena z napravo, ki preprečuje
nevarnost trčenja, ko se premikajo.
4.2. Kadar morajo prispevati k protipožarnemu varstvu stavbe,
morajo biti jaškovna vrata, vključno s steklenimi deli, ustrezno
odporna proti ognju v smislu njihove celovitosti in njihovih
lastnosti glede izolacije (zadržanje plamenov) in oddajanja
toplote (termično sevanje).
4.3. Protiuteži morajo biti montirane tako, da preprečujejo
kakršno koli nevarnost trčenja s kabino ali padca nanjo.
4.4. Dvigala morajo biti opremljena s sredstvi, ki omogočajo
osvoboditev in evakuacijo v kabini ujetih ljudi.
4.5. Kabine morajo biti opremljene z dvosmernimi komunikacijskimi
sredstvi, ki omogočajo stalen stik z reševalno službo.
4.6. Dvigala morajo biti načrtovana in izdelana tako, da če
temperatura motorja dvigala preseže maksimum, ki ga je določil
proizvajalec dvigala, lahko dokončajo premike, ki že potekajo,
zavrnejo pa nove komande.
4.7. Kabine morajo biti načrtovane in izdelane tako, da potnikom
zagotavljajo zadostno zračenje, celo pri daljši zaustavitvi.
4.8. Kabina bi morala biti ustrezno osvetljena, kadar koli se
uporablja in kadar koli so vrata odprta. Na voljo mora biti tudi
zasilna razsvetljava.
4.9. Komunikacijska sredstva, omenjena v razdelku 4.5. in zasilna
razsvetljava, omenjena v razdelku 4.8., morajo biti načrtovani in
izdelani tako, da delujejo celo brez normalne oskrbe z
električnim tokom. Njihov čas delovanja bi moral biti dovolj
dolg, da bi omogočil normalen potek reševanja.
4.10. Krmilni tokokrogi dvigal, ki bi jih lahko uporabljali ob
požaru, morajo biti načrtovani in izdelani tako, da se lahko
prepreči zaustavitev dvigal na določenih nivojih in reševalnim
ekipam omogoči prednostni nadzor dvigala.
5. OZNAČEVANJE
5.1. Poleg minimalnih podrobnih podatkov, ki se v skladu z
odredbo o varnosti strojev zahtevajo za kakršen koli stroj, mora
imeti vsaka kabina tablico, ki je lahko opazna ter navaja
dopustno obremenitev v kilogramih in maksimalno število potnikov,
ki se lahko peljejo.
5.2. Če je dvigalo načrtovano tako, da v kabini ujetim ljudem
omogoči izhod brez zunanje pomoči, morajo biti ustrezna navodila
v kabini jasna in vidna.
6. NAVODILA ZA UPORABO
6.1. Vsako dvigalo mora spremljati dokumentacija v slovenskem
jeziku. Dokumentacija mora vsebovati vsaj:
- navodila za uporabo z načrti in diagrami, ki so potrebni za
normalno uporabo in so povezani z vzdrževanjem, pregledovanjem,
popravilom, rednimi pregledi in reševalnimi akcijami, omenjenimi
v razdelku 4.4.,
- kontrolno knjigo, v kateri so navedena popravila in redni
pregledi.