Uradni list

Številka 1
Uradni list RS, št. 1/1992 z dne 11. 1. 1992
Uradni list

Uradni list RS, št. 1/1992 z dne 11. 1. 1992

Kazalo

7. Odločba o ugotovitvi, da določbe pravilnika podjetja Tehno-impex o oddaji vozil v uporabo, niso v neskladju z ustavo in zakonom, stran 4.

ODLOČBA
Ustavno sodišče Republike Slovenije je na predlog Družbenega pravobranilca samoupravljanja Republike Slovenije v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti pravilnika podjetja Tehno-impex p.o., Ljubljana, o oddaji vozil v uporabo, na seji dne 19. 12. 1991
ugotovilo:
Določbe pravilnika podjetja Tehno-impex o oddaji vozil v uporabo, ki ga je sprejel delavski svet podjetja dne 15. 6. 1990, niso v neskladju z ustavo in zakonom.
Obrazložitev
Družbeni pravobranilec samoupravljanja Republike Slovenije je s predlogom začel postopek za oceno ustavnosti in zakonitosti v izreku odločbe navedenega pravilnika. V izpodbijanem pravilniku so urejeni pogoji za oddajo osebnih avtomobilov, ki so v lasti Tehno-impexa, v uporabo vodilnim delavcem podjetja ter medsebojne pravice in obveznosti glede uporabe vozil. Vozila se hkrati uporabljajo za opravljanje dejavnosti podjetja in za privatne namene. Po določbah pravilnika in na njegovi podlagi sklenjene pogodbe o oddaji osebnega avtomobila v uporabo, ki se vsebinsko ne razlikujeta, podjetje preda uporabniku brezhibno vozilo, poravna stroške tehničnega pregleda, registracije, servisiranja ter obveznega in kasko zavarovanja, kakor tudi stroške za gorivo, porabljeno za službene namene. Uporabnik vozila pa nosi stroške goriva za privatne vožnje in prispeva k stroškom, ki jih nosi podjetje, v višini 2% letno od nabavne vrednosti vozila. Upravičenci do uporabe osebnih avtomobilov so direktorji sektorjev in vodje oddelkov, katerih obračunske enote dosegajo oziroma presegajo letne planske opredelitve in tisti poslovni partnerji, ki opravljajo posle za podjetje ter so predhodno podjetju ustvarili trikrat večji neto dohodek, kot je strošek nabave avtomobila. Nedoseganje planiranih rezultatov poslovanja pa predstavlja razlog za predčasno prekinitev pogodbe.
Predlagatelj meni, da določbe pravilnika o oddaji vozil v uporabo niso v skladu z določbo 5. člena zakona o obligacijskih razmerjih (Uradni list SFRJ, št. 29/78, 39/85, 45/89 in 57/89), ki se v zvezi s prvim odstavkom
4. člena ustavnega zakona za izvedbo. temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 1/91-I) uporablja v Republiki Sloveniji. Meni, da zaradi prenizko odmerjene uporabnine podjetje avtomobilov, danih v zakup, ne uporablja ekonomsko smotrno.
Ustavno sodišče ugotavlja, da izpodbijane določbe pravilnika niso v neskladju z ustavo in zakonom.
Po 8. točki XIII. amandmaja k ustavi so podjetja in drugi gospodarski subjekti ne glede na lastnino pri nastopanju na trgu enakopravni in samostojni ter poslujejo v pogojih tržnega vrednotenja vseh dejavnikov proizvodnje in poslovanja. Po 7. točki XIII. amandmaja podjetja in drugi gospodarski subjekti pridobivajo dohodek s prodajo proizvodov in storitev na trgu in v skladu z zakonom v tem okviru z dohodkom oziroma dobičkom samostojno razpolagajo. Določbe o vzajemni odgovornosti delavcev za gospodarjenje z družbenimi sredstvi (prvi odstavek 17. člena ustave) je nadomestila 5. točka navedenega amandmaja, po kateri delavci trpijo materialne in druge posledice ekonomsko nesmotrnega in neodgovornega ravnanja z družbenimi sredstvi, kijih upravljajo.
Premoženje podjetja se po 160. členu zakona o podjetjih sestoji iz stvari, pravic in denarja. Pravico v pravnem prometu sklepati pogodbe in opravljati druge pravne posle ter opravila v okviru svoje pravne sposobnosti daje podjetju zakon v 164. členu. Vendar za ta pogodbena razmerja veljajo enako kot za vse druge pravne subjekte določbe zakona o obligacijskih razmerjih, ki v osnovi niso prisilne narave, razen če iz same določbe ne izhaja drugače. Vsaka pravna oseba lahko torej da svoja osnovna sredstva v uporabo drugim pravnim in fizičnim osebam, sklene o tem pogodbo in si kot plačilo za rabo dogovori denar, blago, uslugo ali storitev. Osnove, kriteriji in merila, po katerih bi se določala višina (znesek) plačila za rabo stvari, pa z zakonom niso predpisani. Obveznosti in pravice zakupodajalca ter zakupnika so določene v 569. in 570. členu zakona o obligacijskih razmerjih, vendar ureditev, ki jo glede oddaje vozil v uporabo uveljavlja izpodbijani pravilnik, z njimi ni v nasprotju.
Ustavno sodišče Republike Slovenije po 408. členu ustave ni pristojno za ocenjevanje primernosti in ustreznosti v pravilniku uveljavljene rešitve glede višine uporabnine avtomobilov, tako za službene kot za privatne namene in s tem povezane ocene o rentabilnosti ter ekonomsko smotrni rabi osnovnih sredstev podjetja.
Po vsem navedenem je Ustavno sodišče Republike Slovenije na podlagi 2. alinee tretjega odstavka 25. člena zakona o postopku pred ustavnim sodiščem SR Slovenije (Uradni list SRS, št. 39/74 in 28/76) na seji ugotovilo, kot je navedeno v izreku te odločbe.
Ustavno sodišče Republike Slovenije je sprejelo to odločbo v sestavi: predsednik sodišča dr. Peter Jambrek in sodniki dr. Tone Jerovšek, mag. Matevž Krivic, dr. Anton Perenič, dr. Janez Šinkovec in dr. Lovro Šturm.
Št. U-I-12/91-I2
Ljubljana, dne 19. decembra 1991.
Predsednik
Ustavnega sodišča
Republike Slovenije
dr. Peter Jambrek l. r.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti