Na podlagi četrtega odstavka 10. člena Zakona o dolgotrajni oskrbi (Uradni list RS, št. 84/23, 112/24 in 44/25) minister za solidarno prihodnost izdaja
o metodologiji za oblikovanje cen nastanitve in prehrane pri izvajalcu dolgotrajne oskrbe v instituciji
(1) Ta pravilnik določa metodologijo za oblikovanje cen nastanitve in prehrane pri izvajalcu dolgotrajne oskrbe v instituciji v javni mreži (v nadaljnjem besedilu: izvajalec) ter oblikovanje cen za nadstandardni in podstandardni bivalni prostor.
(2) Pri izvajalcu se nastanitev in prehrana organizirata v skladu s predpisom, ki ureja minimalne prostorske in tehnične pogoje za opravljanje dolgotrajne oskrbe (v nadaljnjem besedilu: DO).
(elementi za oblikovanje cene nastanitve in prehrane)
(1) Cena nastanitve in prehrane (v nadaljnjem besedilu: cena) je sestavljena iz elementov stroškov, ki nastanejo izvajalcu pri zagotavljanju nastanitve in prehrane, in sicer stroškov:
– dela;
– materiala in storitev;
– investicijskega vzdrževanja in
– financiranja.
(2) Stroški iz prejšnjega odstavka se razčlenjujejo na elemente v skladu z veljavnimi slovenskimi računovodskimi standardi, ki veljajo za zasebni sektor, in pravili javnega računovodstva za javni sektor, razen če ni v predpisih, ki urejajo javno računovodstvo določeno drugače.
(1) Stroški dela, ki nastanejo pri zagotavljanju nastanitve in prehrane, vključujejo plače s prispevki delodajalca za socialno varnost, premije kolektivnega dodatnega pokojninskega zavarovanja ter druge stroške dela, kot so regres za letni dopust, povračila stroškov prehrane med delom, povračila stroškov prevoza na delo in iz dela, jubilejne nagrade, odpravnine ob upokojitvi, solidarnostne pomoči ter morebitne druge stroške, določene z veljavnimi predpisi in kolektivno pogodbo za dejavnost zdravstva in socialnega varstva.
(2) V primerih, ko storitve nastanitve in prehrane izvajajo izvajalci dolgotrajne oskrbe izven mreže javne službe, se med stroške dela ne vključujejo premije kolektivnega dodatnega pokojninskega zavarovanja.
(3) Prispevki delodajalca za socialno varnost se pri oblikovanju cene upoštevajo kot strošek po stopnjah, določenih z zakonom, ki ureja prispevke za socialno varnost, ter z zakonom, ki ureja prispevke za dolgotrajno oskrbo.
(stroški materiala in storitev)
(1) Stroški materiala in storitev so vsi stroški in odhodki za porabljeni material in opravljene storitve, ki nastanejo izvajalcu pri zagotavljanju nastanitve in prehrane pri izvajalcu.
(2) Ministrstvo, pristojno za dolgotrajno oskrbo (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo) objavi standard stroškov materiala in storitev v skladu z drugo alinejo prvega odstavka 11. člena tega pravilnika.
(stroški investicijskega vzdrževanja)
Stroški investicijskega vzdrževanja v zvezi z zagotavljanjem nastanitve in prehrane pri izvajalcu so stroški za večja popravila, ki ohranjajo uporabno vrednost zgradb in njenih delov ves čas njihovega trajanja, in se določijo kot standard v skladu s tretjo alinejo prvega odstavka 11. člena tega pravilnika.
Pri oblikovanju cene se lahko omeji skupna višina vseh stroškov v skladu s tem pravilnikom.
(1) Stroški financiranja so stroški ali nadomestilo za vloženi kapital v povezavi z zagotavljanjem namestitve in prehrane pri izvajalcu ter se določijo v višini zmnožka do največ 60 % knjigovodske vrednosti opredmetenih osnovnih sredstev in priznane letne obrestne mere.
(2) V opredmetena osnovna sredstva štejejo sredstva, uporabljena za zagotavljanje nastanitve in prehrane pri izvajalcu na dan 31. decembra preteklega leta oziroma na dan otvoritvene bilance pred začetkom poslovanja. Obseg sredstev, uporabljenih za zagotavljanje nastanitve in prehrane pri izvajalcu, ugotovi revizijska družba. Izvajalec predloži poročilo revizijske družbe, ki vsebuje ločen izkaz za zagotavljanje nastanitve in prehrane v skladu s pravilnikom, ki določa minimalne prostorske in tehnične pogoje za opravljanje DO.
(3) Če opredmetena osnovna sredstva, namenjena za zagotavljanje nastanitve in prehrane pri izvajalcu, zagotovi fizična oseba, se njihova tržna vrednost, ki se v tem primeru šteje kot knjigovodska vrednost, ugotovi s cenitvijo.
(4) Oceno tržne vrednosti opredmetenih osnovnih sredstev iz prejšnjega odstavka opravi pooblaščeni ocenjevalec vrednosti nepremičnin oziroma pooblaščeni ocenjevalec vrednosti strojev in opreme.
(5) V sredstva, ki se upoštevajo pri določanju stroškov financiranja, se ne upoštevajo sredstva iz nepridobitnih virov (dobrodelni kapital) in sredstva iz javnih virov, ki so dana izvajalcu v začasno ali trajno brezplačno uporabo.
(6) Izvajalci s statusom javnega zavoda, ki se financirajo kot posredni proračunski uporabniki, se zadolžujejo skladno s predpisi, ki urejajo pogoje in postopek zadolževanja pravnih oseb in z zakonom, ki ureja javne finance.
(7) Stroški financiranja se priznajo le izvajalcem, ki nimajo statusa javnega zavoda.
(8) Ne glede na prejšnji odstavek se lahko stroški financiranja priznajo tudi izvajalcem s statusom javnega zavoda, če sredstva in investicijsko vzdrževanja ne zadoščajo za pokrivanje pogodbenih obveznosti, vendar tako, da se zaradi upoštevanja stroškov financiranja cena ne poveča za več kot 5 %.
(9) Ministrstvo lahko omeji višino stroškov financiranja, ki jih bo posameznemu izvajalcu priznalo v ceni, in čas priznavanja stroškov financiranja kot elementa cene. Izvajalci stroške financiranja izkažejo na obrazcu za uskladitev stroškov financiranja, ki je kot Priloga sestavni del tega pravilnika.
(1) Cena se določi na osnovi načrtovanih povprečnih mesečnih stroškov za tekoče leto elementov za oblikovanje cen, preračunanih na dan nastanitve.
(2) Cena standardne storitve se določi za dvoposteljno sobo s souporabo sanitarij.
(3) Cena standardne storitve za enoposteljno sobo s souporabo sanitarij se določi tako, da se cena iz prejšnjega odstavka poveča za 10 %.
(oblikovanje cen za nadstandardni in podstandardni bivalni prostor)
(1) Izvajalci ceno nastanitve in prehrane zaradi nadstandardnega bivalnega prostora povečajo v odstotku od izračunane standardne cene iz drugega odstavka prejšnjega člena, in sicer največ:
– 5 % za lastne sanitarije (WC školjka in umivalnik),
– 10 % za lastno kopalnico (k sanitarijam dodatno tuš ali kopalna kad),
– 5 % za balkon (razen »francoskega« balkona) ali teraso,
– 5 % za dodatno opremo v sobi,
– 30 % za apartma ali garsonjero s kuhinjo,
– 5 % za sobo, ki je za več kot 20 % večja od predpisanih standardov in normativov.
(2) Izvajalci ceno nastanitve in prehrane zaradi podstandardnega bivalnega prostora znižajo v odstotku od izračunane standardne cene iz drugega odstavka prejšnjega člena, in sicer največ:
– 5 % za triposteljno sobo,
– 10 % za štiri in več posteljno sobo,
– 5 % za sobo, ki je za več kot 20 % manjša od predpisanih standardov in normativov.
(znižanje cene za čas odsotnosti uporabnika)
Za čas, ko je uporabnik napoten na bolnišnično zdravljenje, zdraviliško zdravljenje ali je iz drugih razlogov odsoten, se cena, s prvim dnem njegove odsotnosti zniža za stroške prehrane, če je odsotnost najavljena najmanj dva dni prej, če odsotnost ni bila najavljena, pa od drugega dne odsotnosti dalje.
(1) Pri oblikovanju cene pri izvajalcu se upoštevajo:
– stroški dela v skladu s prvim odstavkom 3. člena tega pravilnika, pri čemer se stroški plač upoštevajo največ v višini izračuna povprečne plače za posamezna delovna mesta zaposlenih oziroma največ v višini predpisanega standarda stroškov dela, določenega s sklepom iz drugega odstavka tega člena, ob upoštevanju standardov in normativov za osnovno oskrbo, drugi stroški dela pa se upoštevajo v višini izračuna povprečnih drugih stroškov dela na zaposlenega oziroma največ v višini predpisanega standarda drugih stroškov dela,
– stroški materiala in storitev v skladu s 4. členom tega pravilnika, največ v višini izračuna dejanskih oziroma največ v višini predpisanega standarda stroškov in odhodkov za zagotavljanje nastanitve in prehrane, določenega s sklepom iz drugega odstavka tega člena,
– stroški investicijskega vzdrževanja v skladu s 5. členom tega pravilnika, največ v višini predpisanega standarda, določenega s sklepom iz drugega odstavka tega člena.
(2) Minister, pristojen za dolgotrajno oskrbo (v nadaljnjem besedilu: minister) višino predpisanega standarda stroškov iz prejšnjega odstavka, ki se upoštevajo pri oblikovanju cen, določi s sklepom, in sicer enkrat letno, najpozneje do 28. februarja tekočega leta.
(3) Standard stroškov iz prejšnjega odstavka ministrstvo objavi na osrednjem spletnem mestu državne uprave.
(zagotovljen obseg storitev)
Storitve v zvezi z nastanitvijo in prehrano se pri izvajalcu zagotavljajo v obsegu, kot ga določajo standardi in normativi za osnovno oskrbo.
(oblikovanje in uskladitev cen)
(1) Ceno izvajalec oblikuje na obrazcu, ki je kot Priloga sestavni del tega pravilnika, in sicer pred začetkom opravljanja DO v instituciji.
(2) Cene, oblikovane v skladu s to metodologijo, se usklajujejo po elementih stroškov iz prvega odstavka 2. člena tega pravilnika.
(3) Uskladitev cen se opravi enkrat letno, in sicer 1. marca, v skladu s standardom stroškov iz drugega odstavka 11. člena tega pravilnika.
(4) Izvajalec lahko uskladi ceno tudi v primeru, ko se stroški dela iz prve alineje prvega odstavka 2. člena tega pravilnika spremenijo za več kot 5 % po zadnji uskladitvi.
(obvestilo o višini cene)
Izvajalec ministrstvu pošlje obvestilo o višini cene v tridesetih dneh od uskladitve cene.
PREHODNA IN KONČNI DOLOČBI
(rok za izdajo standarda stroškov za leto 2025)
Minister izda sklep iz drugega odstavka 11. člena tega pravilnika najpozneje do 30. novembra 2025.
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljati Pravilnik o metodologiji za oblikovanje cen nastanitve in prehrane pri izvajalcu dolgotrajne oskrbe v instituciji (Uradni list RS, št. 14/25).
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne 1. decembra 2025.
Št. 0070-19/2025/12
Ljubljana, dne 17. oktobra 2025
EVA 2025-2720-0019