Na podlagi petega odstavka 20. člena Zakona o oskrbi z električno energijo (Uradni list RS, št. 172/21) in četrtega odstavka 14. člena Zakona o oskrbi s plini (Uradni list RS, št. 204/21 in 121/22) Agencija za energijo izdaja
o načinu elektronskega posredovanja podatkov za zagotavljanje orodja za primerjavo cen električne energije in plina za gospodinjske in male poslovne odjemalce
Ta akt določa način posredovanja podatkov, ki jih Agencija za energijo (v nadaljnjem besedilu: agencija) potrebuje za zagotavljanje storitev primerjave stroškov oskrbe oziroma agregacije na podlagi veljavnih cenikov ponudnikov storitve dobave električne energije in plina, oziroma ponudnikov storitev prožnosti (agregatorjev) za gospodinjske in male poslovne odjemalce in zagotavljanje s tem povezanih informacij v okviru enotne kontaktne točke.
Izrazi, uporabljeni v tem aktu, pomenijo:
– dvostopenjska avtentikacija: | je varnostni mehanizem, ki zahteva dva različna načina preverjanja identitete uporabnika pri dostopu do storitev; |
– cena: | je denarna vrednost na enoto količine ali storitve; |
– cenik: | je tarifa, ki zajema vse tarifne postavke s pripadajočo ceno in metodo izračuna stroška storitve oskrbe; |
– elektronske storitve enotne kontaktne točke: | so storitve, ki zahtevajo elektronsko obdelavo in objavo podatkov na spletnih straneh agencije s ciljem zagotavljati preglednost in spodbujati konkurenčnost na maloprodajnih trgih z električno energijo in plinom za gospodinjske in male poslovne odjemalce; |
– enotna kontaktna točka: | pomeni centraliziran dostop do informacij glede pravic odjemalcev, veljavnih predpisov in splošnih aktov za izvrševanje javnih pooblastil in načinov obravnave pritožb, ki so odjemalcem na voljo v primeru spora z dobaviteljem ali operaterjem. Dostop omogoča agencija. Sinonim je skupna kontaktna točka na področju trga s plinom; |
– mali poslovni odjemalec: | pomeni mali poslovni odjemalec, kot je določen v zakonu, ki ureja oskrbo z električno energijo, oziroma v zakonu, ki ureja oskrbo s plini, oziroma mikropodjetje s pričakovano letno porabo pod 100.000 kWh; |
– OTP: | je enkratno geslo – »One time password«; |
– ponudba: | je skupek podatkov, ki opredeljujejo pogoje storitve dobave oziroma agregacije virov prožnosti na podlagi določenega cenika; |
– primerjalnik cen: | je orodje za primerjavo stroškov oskrbe z električno energijo in oskrbe s plinom za točno določen tip odjema. Po potrebi omogoča tudi primerjavo stroškov storitev agregacije; |
– strošek oskrbe: | je skupni znesek za plačilo storitve oskrbe z električno energijo oziroma plinom, ki vključuje znesek uporabe |
| omrežja, dobave električne energije oziroma plina, prispevke, dodatke, trošarino in davek na dodano vrednost, pri čemer znesek pomeni denarno vrednost, ki je določena kot produkt cene in količine ali opravljene storitve; |
– strošek storitve agregacije: | je znesek za plačilo storitve agregiranja virov prožnosti, ki je lahko pozitiven (odhodek odjemalca) ali negativen (prihodek odjemalca), odvisno od uspešnosti in obsega sodelovanja odjemalca pri nudenju prožnosti agregatorju. |
(elektronske storitve enotne kontaktne točke)
(1) Elektronske storitve enotne kontaktne točke obsegajo vsaj naslednje storitve:
1. orodje za primerjavo, ki zagotavlja:
– primerjavo stroškov oskrbe na maloprodajnem trgu z električno energijo in plinom za gospodinjske in male poslovne odjemalce na podlagi cenikov dobaviteljev;
– primerjavo stroškov agregacije virov prožnosti (če je to zaradi stopnje razvoja trga s prožnostjo smiselno in izvedljivo);
2. informacije o dobaviteljih električne energije in plina ter o agregatorjih.
(2) Elektronske storitve iz prejšnjega odstavka zagotavlja agencija v okviru storitvenega portala enotne kontaktne točke na podlagi podatkov, s katerimi razpolaga sama, in podatkov, ki jih zagotavljajo zavezanci iz 4. člena tega akta.
(3) Elektronske storitve enotne kontaktne točke so dostopne uporabnikom na pregleden način ter brezplačno.
(4) Uporabnikom elektronskih storitev iz prvega odstavka tega člena so dostopni zgolj podatki zavezancev, ki jih zavezanci posredujejo agenciji in so javno dostopni. Vsi ostali posredno določeni podatki so povezani s šifranti agencije za strukturiranje informacij in podatkov za zagotavljanje ustrezne uporabniške izkušnje. Dostop do podatkov posameznega primerjalnega izračuna je tehnično omejen izključno na uporabniško sejo posameznega uporabnika.
(5) Uporabnikom so zagotovljeni minimalni pogoji za ustrezno primerljivost ponudb, predstavitvena nevtralnost primerjalnih izračunov in ustrezno interaktivno opozorilo, če se v primerjalni izračun na zahtevo uporabnika vključujejo specifične ponudbe, ki ne izpolnjujejo minimalnih pogojev za primerljivost izračuna.
(6) Z namenom vključitve čim širšega nabora ponudbe storitev, ki so dostopne na trgih, se orodje za primerjavo stalno razvija in prilagaja dejanskemu stanju na trgu. Odstopanja se odpravljajo v okviru razvojnih ciklov, ki jih po potrebi zagotavlja agencija in praviloma ne presegajo obdobja šestih mesecev, razen če gre za manjši obseg specifičnih ponudb, ki imajo nepomemben vpliv na trg, njihova specifičnost ne zagotavlja minimalnih pogojev za primerljivost ali prilagoditev orodja za primerjavo zahteva nesorazmerne stroške.
(zavezanci za posredovanje podatkov)
Za namen delovanja primerjalnika cen agenciji posredujejo podatke dobavitelji električne energije in plina ter agregatorji, ki ponujajo storitve agregacije (v nadaljnjem besedilu: zavezanci).
(1) Zavezanec oziroma njegov zakoniti zastopnik pisno pooblasti eno ali več oseb, ki so odgovorne za posredovanje podatkov po tem aktu (v nadaljnjem besedilu: odgovorne osebe).
(2) Odgovorne osebe se v spletno aplikacijo prijavijo na način, določen v 8. členu tega akta.
(uporabniki elektronskih storitev skupne kontaktne točke)
Uporabniki elektronskih storitev skupne kontaktne točke so:
– anonimni uporabniki, ki uporabljajo elektronske storitve agencije s ciljem izvajanja primerjalnih izračunov stroškov oskrbe oziroma agregacije ali zaradi pridobivanja želenih informacij iz skupne kontaktne točke;
– registrirani uporabniki v vlogi zavezanca (dobavitelja ali agregatorja);
– agencija v vlogi administratorja, ki upravlja s podatki v sistemu in izvaja proces potrjevanja posredovanih podatkov v skladu s 16. členom tega akta.
(1) Zavezanci morajo za uporabo elektronskih storitev skupne kontaktne točke opraviti postopek registracije. Agencija odgovornim osebam iz 5. člena tega akta dodeli vlogo zavezanca (dobavitelja ali agregatorja) v sistemu za poročanje (avtorizacija za uporabo elektronskih storitev na uporabniškem nivoju).
(2) Zavezanec mora agenciji sporočiti kontaktne podatke odgovorne osebe, med drugim tudi mobilno številko odgovorne osebe za potrebe dvostopenjske avtentikacije.
(3) Agencija odgovornim osebam zagotovi naslednje podatke:
– spletno povezavo do sistema za upravljanje podatkov v orodju za primerjavo;
– avtentikacijske podatke: uporabniško ime in geslo za prvo prijavo;
– uporabniška navodila za posredovanje podatkov.
(4) Odgovorna oseba je v postopku registracije obveščena o vseh potrebnih ukrepih za zagotavljanje ustrezne ravni varnosti podatkov (npr. spremembe uporabniškega gesla).
(5) Vsako spremembo odgovorne osebe je zavezanec dolžan nemudoma sporočiti agenciji in začeti nov postopek za pridobitev dostopa do aplikacije.
Odgovorna oseba se v aplikacijo prijavi z avtentikacijskimi podatki in ob prvi prijavi opravi verifikacijo svojega elektronskega naslova ter nato izvede korak dodatnega overjanja s kodo, poslano na mobilno številko, ki jo je posredovala ob registraciji. Vsaka naslednja prijava se opravi z dvostopenjsko avtentikacijo, to je z vnosom uporabniškega imena in gesla ter pošiljanjem OTP-gesla na mobilno številko.
(način posredovanja podatkov)
(1) Zavezanci posredujejo podatke agenciji na naslednji način:
– ročno, z vnosom podatkov v spletni obrazec zalednega sistema in potrjevanjem vnosa na ravni entitete, ali
– z uvozom podatkov o ponudbah v formatu XML in potrjevanjem uvoza na ravni entitete.
(2) Uvoz iz druge alineje prejšnjega odstavka obsega omejen nabor podatkov in je omejen zgolj na določene podatkovne entitete.
(3) Agencija lahko omogoči tudi dodatne načine posredovanja podatkov, npr. z uporabo spletnih storitev, pri čemer zagotovi elektronsko izmenjavo podatkov na podlagi odprtih standardov. V tem primeru o tem obvesti vse zavezance in jim posreduje dostop do ustrezne dokumentacije aplikacijskega vmesnika oziroma drugo potrebno dokumentacijo, na podlagi katere je mogoče učinkovito uvesti elektronsko izmenjavo podatkov.
(4) Pogoj za posredovanje podatkov je uspešna prijava registriranega uporabnika v sistem za upravljanje podatkov.
(sistem za upravljanje podatkov)
(1) Glede na dodeljeno raven avtorizacije se zavezancu po prijavi omogoči določen obseg funkcionalnosti sistema za upravljanje podatkov, ki je del zalednega sistema za upravljanje oziroma administracijo podatkov orodja za primerjavo.
(2) Zavezancu se omogočijo najmanj naslednje funkcionalnosti:
– modul za urejanje podatkov o zavezancu in
– modul za urejanje podatkov o ponudbah.
(3) Zavezancu se omogoči tudi dostop do navodil za uporabo sistema za upravljanje podatkov.
(4) Obseg funkcionalnosti in njihovo izvedbo določa agencija, pri čemer upošteva dobre prakse za zagotavljanje uporabnosti aplikacij.
(1) Nabor podatkov, ki so predmet poročanja po tem aktu, obsega:
– podatke o zavezancu in
– podatke o lastnostih posamezne ponudbe za storitev dobave električne energije oziroma plina ali storitve agregiranja za gospodinjske in male poslovne odjemalce.
(2) Strukturo in vrsto podatkov določajo spletni obrazci sistema za upravljanje podatkov ali definicija spletne storitve za avtomatizirano izmenjavo podatkov, ki jo določi agencija. Obvezni podatki so v sistemu za upravljanje podatkov oziroma v specifikaciji spletne storitve ustrezno označeni.
(spremembe nabora podatkov)
(1) Agencija lahko spremeni strukturo oziroma nabor podatkov, ki jih zavezanci poročajo, če je to potrebno zaradi razvoja ponudb storitev na trgih, zaradi izboljšanja preglednosti rezultatov primerjave ali izboljšanja uporabniške izkušnje.
(2) Če se nabor podatkov pomembneje poveča ali spremeni, agencija za vsak posamezen podatek ali za sklop podatkov določi prehodno obdobje, s katerim zagotovi, da se zavezanci na posredovanje teh podatkov ustrezno pripravijo.
(3) Agencija zavezance pisno obvesti o pomembnejših spremembah nabora podatkov in o terminskem načrtu uveljavitve sprememb ter po potrebi omogoči izobraževanje osebja zavezancev.
(zagotavljanje kakovosti podatkov)
(1) Zavezanci so odgovorni za celovitost, kakovost in ažurnost posredovanih podatkov. Če agencija ugotovi napake ali pomanjkljivosti v posredovanih podatkih oziroma neažurnost podatkov, mora zavezanec te odpraviti v roku, ki ga določi agencija v posebnem sklepu za odpravo nepravilnosti v skladu z zakonom, ki ureja pristojnosti, organizacijo in delovanje agencije.
(2) Agencija lahko na podlagi ugotovljenih odstopanj med posredovanimi podatki in referenčnimi, javno objavljenimi informacijami (npr. objavljeni ceniki in splošni pogodbeni pogoji na spletni strani zavezanca, itd.) v procesu validacije podatkov sama izvede potrebne popravke, o čemer obvesti zavezanca po elektronski pošti.
(1) Zavezanci posredujejo in ažurirajo podatke iz 11. člena tega akta za vsako ponudbo o dobavi električne energije oziroma plina na maloprodajnem trgu za gospodinjske in male poslovne odjemalce in vsako ponudbo storitve agregiranja virov prožnosti na trgu s prožnostjo, ki je javno objavljena, v rokih iz 15. člena tega akta.
(2) Dolžnost posredovanja in ažuriranja podatkov velja tudi za vse ponudbe, ki jim je veljavnost že potekla, vendar se na podlagi sklenjenih pogodb dobava električne energije oziroma plina ali storitev agregiranja virov prožnosti še vedno izvaja vsaj enemu odjemalcu.
(3) V rokih iz 15. člena tega akta zavezanci agenciji posredujejo in ažurirajo tudi podatke, ki se nanašajo na spremembo obveznih in neobveznih podatkov o zavezancu.
(rok za posredovanje podatkov)
(1) Zavezanci morajo posredovati podatke o novih ali spremenjenih ponudbah najkasneje en delovni dan po javni objavi ponudb na svojih spletnih straneh. Če je javna objava ponudbe na spletnih straneh izvedena na dan začetka veljavnosti ponudb, morajo zavezanci posredovati podatke še isti dan.
(2) Zavezanec mora v časovnem oknu zadnjih treh delovnih dni tekočega meseca ažurirati na ravni vsake posamezne ponudbe vse podatke, povezane s pogodbenimi razmerji z odjemalci.
(proces obdelave podatkov)
(1) Proces obdelave podatkov je v sistemu za upravljanje s podatki nadzorovan na podlagi vnaprej določenega delovnega toka, ki opredeljuje življenjski cikel posamezne ponudbe (status). Agenciji omogoča validacijo, urejanje in potrjevanje posredovanih podatkov kot pogoj za uporabo podatkov v okviru elektronskih primerjalnih storitev agencije.
(2) Ponudba lahko ima v življenjskem ciklu naslednje statuse:
1. ponudba v pripravi: izvaja se oblikovanje ponudbe s strani zavezanca;
2. ponudba pripravljena za pregled: zavezanec potrdi kakovost podatkov in zagotovi celovitost podatkov (obvezni podatki);
3. validacija ponudbe: podatki ponudbe so v postopku pregleda s strani agencije;
4. aktivna ponudba: agencija potrdi ponudbo, ki je glede na obdobje veljavnosti vključena v primerjalno obdelavo in objavo;
5. neaktivna ponudba: agencija potrdi ponudbo, začetek veljavnosti te ponudbe pa še ni nastopil;
6. potekla ponudba: ponudbi je pretekel rok veljavnosti, vendar je vključena v primerjalni izračun na podlagi veljavnega cenika uporabnika, kakor tudi v statistično obdelavo zgodovinskih podatkov.
(3) Vsaka sprememba lastnosti ponudbe zahteva ponovno validacijo in potrditev agencije. Do potrditve sprememb s strani agencije je aktivna in objavljena verzija ponudbe pred spremembo. Zavezanec nima možnosti izbrisa ponudbe, temveč lahko ponudbi zaključi obdobje veljavnosti (potekla ponudba).
(avtomatizirano obveščanje zavezancev)
Sistem za upravljanje podatkov zagotavlja avtomatizirano obveščanje zavezancev in agencije, kot sledi:
– obveščanje o izpolnjeni obveznosti potrjevanja podatkov;
– obveščanje o vnosu nove ali spremenjene ponudbe;
– obveščanje o potrditvi objave ponudbe.
(omejitev odgovornosti agencije, obveznosti zavezancev in nadzor)
(1) Agencija v procesu potrjevanja posamezne ponudbe opravi preveritev skladnosti predloženih podatkov z zahtevami tega akta.
(2) Po potrditvi ponudbe agencija ne izvaja stalnega spremljanja oziroma nadzora nad njenim nadaljnjim izvajanjem.
(3) Zavezanec prek odgovorne osebe zagotavlja ažurnost, točnost in popolnost podatkov, vključenih v primerjalno orodje agencije, ter poskrbi, da ti podatki ves čas verodostojno odražajo dejansko stanje ponudbe na trgu.
(4) Namen obveznosti iz prejšnjega odstavka je preprečevanje zavajajočega oglaševanja oziroma neresničnega predstavljanja ponudbe v okviru primerjalnih storitev, ki jih izvaja agencija.
(5) Če obstaja utemeljen sum, da zavezanec ne izpolnjuje obveznosti iz tega člena, lahko agencija uvede nadzorni postopek v skladu z določbami zakona, ki ureja pristojnosti, organizacijo in delovanje agencije, in drugimi predpisi, ki urejajo obveznosti zavezancev.
Agencija hrani podatke o posamezni ponudbi največ deset let od potrjenega vnosa podatkov s strani zavezanca.
Z dnem uveljavitve tega akta preneha veljati Akt o načinu elektronskega posredovanja podatkov za primerjavo cenikov ponudnikov elektrike in plina za gospodinjske in male poslovne odjemalce (Uradni list RS, št. 69/14, 172/21 – ZOEE in 204/21 – ZOP).
Ta akt začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 419-2/2025/1
Maribor, dne 30. maja 2025
EVA 2025-2570-0029