Uradni list

Številka 28
Uradni list RS, št. 28/2023 z dne 3. 3. 2023
Uradni list

Uradni list RS, št. 28/2023 z dne 3. 3. 2023

Kazalo

Št. 3832-16/2023/2 Ob-1539/23, Stran 434
Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije (v nadaljevanju: agencija) na podlagi četrtega odstavka 7. člena Zakona o poštnih storitvah (Uradni list RS, št. 51/09, 77/10, 40/14 – ZIN-B, 81/15; v nadaljevanju: ZPSto-2) objavlja
javni poziv 
za pridobitev mnenj zainteresirane javnosti glede interesa za izvajanje univerzalne poštne storitve ter zagotovitve njene kakovosti izvajanja 
1. Predmet javnega poziva
Predmet javnega poziva je pridobitev mnenj zainteresirane javnosti glede obstoja interesa za trajno, redno in nemoteno izvajanje ene ali več poštnih storitev, ki se na podlagi drugega odstavka 3. člena ZPSto-2 izvajajo kot univerzalna storitev, in sicer s predpisano kakovostjo na celotnem ozemlju Republike Slovenije in po cenah, dostopnih za vse uporabnike poštnih storitev.
Agencija je Pošto Slovenije d.o.o. z odločbo št. 3831-17/2018/4 z dne 28. 5. 2018 imenovala za izvajalca univerzalne poštne storitve na celotnem ozemlju Republike Slovenije za vse storitve iz nabora univerzalne poštne storitve, ki se izvajajo v notranjem in čezmejnem poštnem prometu, in sicer:
– sprejem, usmerjanje, prevoz in dostava poštnih pošiljk do mase 2 kg,
– sprejem, usmerjanje, prevoz in dostava poštnih paketov do mase 10 kg,
– storitev priporočene in vrednostne poštne pošiljke in
– prenos poštnih pošiljk za slepe in slabovidne.
Pošta Slovenije d.o.o. je bila imenovana za izvajalca univerzalne poštne storitve za obdobje petih let, in sicer od 1. 6. 2018 do 31. 5. 2023.
Agencija je na podlagi 7. člena ZPSto-2 pripravila analizo stanja trga poštnih storitev v Republiki Sloveniji, katere namen je bil ugotoviti, koliko izvajalcev poštnih storitev lahko zagotovi zahtevano kakovost izvajanja univerzalne storitve v obdobju po 1. 6. 2023. Agencija je v analizi ugotovila, da lahko le Pošta Slovenije d.o.o. zagotovi zahtevano kakovost izvajanja univerzalne storitve na ozemlju Republike Slovenije. Pri tem je agencija analizirala ustreznost omrežij, število zaposlenih, razpoložljivost finančnih virov, izkazovanje dosedanje stroškovne učinkovitosti, zanesljivosti in kakovosti pri izvajanju poštnih storitev. Analiza je dostopna na spletni strani agencije.
Z javnim pozivom želi Agencija ugotoviti, ali za obdobje od 1. 6. 2023 dalje obstaja interes za izvajanje univerzalne poštne storitve predpisane kakovosti z upoštevanjem vseh obveznosti, ki jih izvajalcu univerzalne storitve nalaga ZPSto-2 in na njegovi podlagi izdani podzakonski predpisi. Agencija bo objavila vsa prejeta mnenja zainteresirane javnosti na svoji spletni strani, pri čemer bo ohranila stopnjo zaupnosti prejetih informacij, ki so označene kot poslovna skrivnost. Agencija bo obravnavala tista mnenja, ki bodo strokovno obrazložena in se bo do njih opredelila pisno z objavo na svoji spletni strani.
Na podlagi prejetih mnenj bo agencija imenovala izvajalca univerzalne poštne storitve za obdobje 5 let, in sicer od 1. 6. 2023 dalje, ter mu naložila obveznost izvajanja univerzalne poštne storitve.
2. Osnovne zahteve glede izvajanja univerzalne storitve
Skladno s 3. členom ZPSto-2 je univerzalna poštna storitev trajno, redno in nemoteno izvajanje ene ali več s tem zakonom določenih poštnih storitev s predpisano kakovostjo na celotnem ozemlju Republike Slovenije ali na njenem delu po cenah, dostopnih za vse uporabnike poštnih storitev. Kot univerzalna storitev se izvajajo naslednje poštne storitve:
1. sprejem, usmerjanje, prevoz in dostava poštnih pošiljk do mase 2 kg,
2. sprejem, usmerjanje, prevoz in dostava poštnih paketov do mase 10 kg,
3. storitev priporočene in vrednostne poštne pošiljke in
4. prenos poštnih pošiljk za slepe in slabovidne.
Velikost, oprema in druge lastnosti poštnih pošiljk iz zgornjega odstavka morajo ustrezati določilom aktov Svetovne poštne zveze, ki veljajo v Republiki Sloveniji, tj. Ustava Svetovne poštne zveze, Splošni pravilnik Svetovne poštne zveze, Svetovna poštna konvencija in njeni pravilniki ter sporazumi Svetovne poštne Zveze in njihovi pravilniki.
Glede na stanje trga poštnih storitev in glede na ugotovljene potrebe uporabnikov lahko agencija s splošnim aktom poveča omejitev mase poštnih paketov pri univerzalni storitvi do mase, ki ne presega 20 kg, in lahko predpiše posebne ureditve za dostavo takšnih paketov. V kolikor bo agencija ugotovila, da je glede na stanje trga poštnih storitev in glede na potrebe uporabnikov potrebno povečati omejitev mase poštnih paketov pri univerzalni storitvi nad 10 kg, bo skladno s tretjim odstavkom 3. člena ZPSto-2 s splošnim aktom razširila storitve iz nabora univerzalne poštne storitve tako, da bo povečala omejitev mase iz sedanjih 10 kg na največ 20 kg in – po potrebi – predpisala posebne ureditve za dostavo takšnih paketov.
Univerzalna storitev se izvaja v notranjem in čezmejnem poštnem prometu, pri čemer mora biti kot del univerzalne storitve zagotovljena dostava poštnih paketov prejetih iz drugih držav članic Evropske unije do mase, ki ne presega 20 kg na celotnem ozemlju Republike Slovenije.
Skladno s 5. členom ZPSto-2 se univerzalna poštna storitev zagotavlja v javnem interesu vsem uporabnikom poštnih storitev na celotnem ozemlju Republike Slovenije pod enakimi pogoji trajno, redno in nemoteno. Zagotavljanje univerzalne poštne storitve sme biti prekinjeno le zaradi višje sile ali v razmerah, nevarnih za dostavljavca.
Z univerzalno storitvijo se vsem uporabnikom poštnih storitev zagotavljata najmanj pet delovnih dni tedensko najmanj en sprejem in ena dostava dnevno na dom ali v prostore vsake fizične ali pravne osebe. Tedenska pogostost sprejema in dostave se ob povečanem številu dela prostih dni v posameznem tednu sorazmerno zmanjša.
Izvajalec univerzalne poštne storitve mora izpolnjevati naslednje zahteve:
– ponuditi mora storitev, ki zagotavlja upoštevanje bistvenih zahtev;
– uporabnikom mora v primerljivih pogojih ponuditi enako storitev;
– storitev mora biti na voljo brez kakršnekoli oblike diskriminacije, zlasti brez diskriminacije zaradi političnih, verskih ali ideoloških pomislekov;
– storitev ne sme biti prekinjena ali ustavljena, razen zaradi višje sile;
– storitev se mora izvajati v skladu s tehničnim, gospodarskim in družbenim okoljem in potrebami uporabnikov.
Skladno s 6. členom ZPSto-2 mora izvajalec univerzalne poštne storitve vsaj enkrat letno objaviti dovolj natančne in posodobljene informacije o posameznih lastnostih in kakovosti univerzalne storitve. Informacije o splošnih pogojih in cenah mora objaviti najmanj sedem dni pred njihovo uveljavitvijo. Te informacije mora izvajalec objaviti na svojih spletnih straneh in v poslovnih prostorih, namenjenih za neposredno delo z uporabniki poštnih storitev. Kadar se izvajalec v teh informacijah sklicuje na tehnične standarde, se mora sklicevati na standarde poštnih storitev, ki so objavljeni v Uradnem listu Evropske unije.
Skladno z 19. členom ZPSto-2 je izvajalec univerzalne poštne storitve upravičen do nadomestila za izvajanje univerzalne storitve, če obveznost izvajanja univerzalne storitve povzroča neto stroške in pomeni nepravično finančno breme za izvajalca univerzalne storitve. Neto strošek obveznosti univerzalne storitve je vsak strošek, ki je nujen za izvajanje univerzalne storitve in je s to storitvijo povezan. Izračuna se kot razlika med neto stroški imenovanega izvajalca univerzalne storitve, ki posluje z obveznostmi univerzalne storitve, in neto stroški istega izvajalca, ki bi jih imel, če bi posloval brez obveznosti univerzalne storitve. Agencija na podlagi izračuna neto stroškov obveznosti univerzalne storitve ugotovi, ali ti res pomenijo nepravično breme. Izvajalcu univerzalne storitve, ki je upravičen do nadomestila za izvajanje univerzalne storitve, se na podlagi njegove zahteve izplačuje nadomestilo za izvajanje univerzalne storitve iz kompenzacijskega sklada, ki ga ustanovi in upravlja agencija.
Skladno z 32. členom ZPSto-2 mora izvajalec univerzalne poštne storitve ob upoštevanju določb o zaupnosti poštnih pošiljk in varstva osebnih podatkov omogočiti izvajalcem zamenljivih storitev dostop do poštne infrastrukture ali storitev iz nabora univerzalne poštne storitve, in sicer po ceni, ki temelji na stroških. Izvajalec univerzalne poštne storitve mora na podlagi splošnih pogojev za izvajanje poštnih storitev in cen storitev objaviti pregledne in nediskriminacijske pogoje za dostop do poštne infrastrukture ali storitev iz nabora univerzalne poštne storitve skupaj s ceno in načinom dostopa. Pri določitvi cene in pogojev izvajalec ne sme diskriminirati različnih izvajalcev zamenljivih storitev.
Skladno s 34. členom ZPSto-2 je izvajalec univerzalne poštne storitve zavezanec za plačilo agenciji.
Skladno s 35. členom ZPSto-2 morajo biti cene storitev iz nabora univerzalne storitve dostopne, stroškovno naravnane in za istovrstne storitve enake na celotnem ozemlju Republike Slovenije. Cene morajo biti takšne, da vsem uporabnikom omogočajo dostop do ponujenih storitev ne glede na njihov zemljepisni položaj ter da spodbujajo učinkovito zagotavljanje univerzalne poštne storitve. Tarife morajo biti pregledne in nediskriminacijske. Razen storitev, ki so v skladu z ratificiranimi akti Svetovne poštne zveze oproščene plačila poštnine (literatura za slepe in slabovidne osebe), morajo biti univerzalne storitve slepim in slabovidnim osebam dostopne po enakih cenah kot drugim uporabnikom za istovrstne storitve. Pri tem so v to ceno že vključene tudi morebitne dodatne storitve, ki jih mora izvajalec univerzalne storitve zagotoviti za nemoteno izvajanje univerzalne storitve slepim in slabovidnim. Izvajalec univerzalne storitve lahko za slepe in slabovidne ponudi tudi ugodnejše pogoje.
Skladno s 36. členom ZPSto-2 mora izvajalec univerzalne poštne storitve voditi ločene računovodske evidence v svojih računovodskih sistemih, ki jasno ločujejo med storitvami in izdelki, ki so del univerzalne storitve, in tistimi, ki to niso. Taki notranji računovodski sistemi morajo delovati na podlagi dosledno uporabljenih in objektivno utemeljenih načel stroškovnega računovodstva.
Izvajalec univerzalne storitve ne sme z univerzalnimi storitvami subvencionirati preostalih poštnih storitev in drugih storitev, ki jih izvaja.
Skladno s tretjim odstavkom 37. člena ZPSto-2 mora izvajalec univerzalne poštne storitve pred uveljavitvijo splošnih pogojev in cen univerzalne storitve zanje pridobiti soglasje agencije in jih objaviti na svojih spletnih straneh ter v poslovnih prostorih, namenjenih za neposredno delo z uporabniki poštnih storitev najmanj sedem dni pred njihovo uveljavitvijo.
Zahteve glede izvajanja univerzalne poštne storitve so podrobneje navedene v ZPSto-2, Splošnem aktu o kakovosti izvajanja univerzalne poštne storitve (Uradni list RS, št. 173/20), Splošnem aktu o izjemah pri izvajanju univerzalne poštne storitve (Uradni list RS, št. 22/10, 58/13), Splošnem aktu o ločenih računovodskih evidencah in prepovedi subvencioniranja (Uradni list RS, št. 29/10) in Splošnem aktu o računovodskih informacijah in izračunu neto stroška obveznosti univerzalne poštne storitve (Uradni list RS, št. 110/20).
V zvezi z osnovnimi zahtevami glede izvajanja univerzalne storitve agencija pojasnjuje, da bo tudi v bodoče pozorno spremljala in analizirala stanje na trgu poštnih storitev ter hitro spreminjajoče se potrebe uporabnikov poštnih storitev. Po potrebi in glede na ugotovljene spremembe na trgu bo agencija z regulatorno intervencijo poskusila zagotoviti finančno vzdržnost izvajanja univerzalne poštne storitve ob hkratnem zagotavljanju razumnih potreb uporabnikov poštnih storitev in ob spodbujanju konkurence. Kakršnikoli regulatorni ukrepi agencije bodo izvedeni nediskriminatorno, transparentno, tj. zlasti po izvedeni javni obravnavi, in bodo sorazmerni ciljem, ki jih bodo ukrepi zasledovali.
3. Mnenja zainteresirane javnosti
Javnost, ki izraža interes za trajno, redno in nemoteno izvajanje ene ali več poštnih storitev, ki se na podlagi drugega odstavka 3. člena ZPSto-2 izvajajo kot univerzalna storitev, in sicer s predpisano kakovostjo na celotnem ozemlju Republike Slovenije in po cenah, dostopnih za vse uporabnike poštnih storitev, mora pojasniti:
1. katere poštne storitve iz nabora univerzalne poštne storitve iz drugega odstavka 3. člena ZPSto-2 namerava izvajati;
2. s kakšnim lastnim omrežjem (zlasti število in razporeditev kontaktnih točk) in s kolikšnim številom zaposlenih namerava zagotavljati poštne storitve iz nabora univerzalne poštne storitve iz drugega odstavka 3. člena ZPSto-2 in izpolnjevati osnovne zahteve glede izvajanja univerzalne storitve;
3. na kakšen način namerava zagotavljati kakovost izvajanja univerzalne poštne storitve, kot je predpisa s Splošnim aktom o kakovosti izvajanja univerzalne poštne storitve (Uradni list RS, št. 173/20), in sicer:
3.1. najmanj pet delovnih dni tedensko najmanj en sprejem in eno dostavo poštnih pošiljk dnevno na dom ali v prostore vsake fizične ali pravne osebe,
3.2. ustrezno število in delovni čas kontaktnih točk za neposredno delo z uporabniki poštnih storitev,
3.3. ustrezno število poštnih nabiralnikov,
3.4. ustrezne roke prenosa poštnih pošiljk in
3.5. ustrezne postopke reševanja reklamacij in ugovorov.
4. Rok in način oddaje mnenj: rok za oddajo mnenj zainteresirane javnosti je 3. 4. 2023. Zainteresirana javnost lahko pošlje svoja mnenja bodisi na naslov: Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, Stegne 7, p. p. 418, 1001 Ljubljana, bodisi po elektronski poti na elektronski naslov: info.box@akos-rs.si.
Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije 

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti