Uradni list

Številka 54
Uradni list RS, št. 54/2002 z dne 21. 6. 2002
Uradni list

Uradni list RS, št. 54/2002 z dne 21. 6. 2002

Kazalo

2645. Odločba o ugotovitvi, da sklep Občinskega sveta občine Žalec z dne 23. 4. 1998 o obveznem najemu posode za odpadke ni začel veljati in se ne sme uporabljati, stran 5615.

Ustavno sodišče je v postopku za oceno ustavnosti in zakonitosti, začetem na pobudo Štefana Okorna iz Griž in drugih, na seji dne 6. junija 2002
o d l o č i l o:
Sklep Občinskega sveta občine Žalec z dne 23. 4. 1998 o obveznem najemu posode za odpadke ni začel veljati in se ne sme uporabljati.
O b r a z l o ž i t e v
A)
1. Pobudniki so na podlagi 26. člena odloka o ravnanju s komunalnimi odpadki v Občini Žalec (Uradni list RS, št. 19/97 in nasl. – v nadaljevanju: odlok) kupili standardne posode za odpadke okrogle oblike. Izpodbijajo sklep Občinskega sveta občine Žalec z dne 23. 4. 1998 (v nadaljevanju: sklep), ki jim po manj kot letu dni nalaga najem štirioglate posode za odpadke s kolesi. Pobudniki navajajo, da izvajalec javne službe utemeljuje zamenjavo posod za odpadke s spremembo programa ravnanja z odpadki. Izpodbijani sklep naj bi ne imel podlage v 3. členu zakona o komunalnih dejavnostih (Uradni list SRS, št. 8/82 in nasl. – v nadaljevanju: ZKD). Čeprav naj bi bil sklep predpis, ni bil objavljen in zato ne more spreminjati odloka. Na podlagi sklepa naj bi imelo javno podjetje pravico subjektivno odločati, kdaj je posoda za odpadke dotrajana ali tehnološko neprimerna, čeprav bi to moral predpisati odlok. Nov program ravnanja z odpadki naj bi po stališču pobudnikov zajel tudi breme spreminjanja posod za odpadke.
2. Občina Žalec v odgovoru navaja, da 23. člen (pravilno 26. člen) zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93 in nasl. – v nadaljevanju: ZVO) določa obvezne lokalne javne službe, med katere sodi tudi ravnanje s komunalnimi odpadki in odlaganje ostankov komunalnih odpadkov. Obvezne lokalne javne službe naj bi občine zagotavljale neposredno in samostojno. Po 5. točki 105. člena ZVO naj bi prenehal veljati 3. člen ZKD, razen v delu, ki se nanaša na urejanje javnih parkirišč in javnega mestnega prometa. Program ravnanja s komunalnimi odpadki naj bi bil sprejet na podlagi 7. člena odloka in dopolnjuje njegov 26. člen. Izpodbijani sklep naj bi dopolnil odlok in ureja nameščanje posod za odpadke za več uporabnikov hkrati in primere, ko povzročitelji ne želijo pridobiti posod za odpadke v roku, ki jim je zato določen. Ker naj bi se jim v takem primeru poslabšal oskrbovalni standard, posode za odpadke priskrbi izvajalec javne službe. Tipizirane posode za odpadke naj bi bile v državi enotne (z volumnom 120 litrov) in omogočajo nemoteno praznjenje s hidravljičnim mehanizmom komunalnih vozil.
B)
3. Pobudniki plačujejo najemnino za posodo namenjeno odpadkom, zato izkazujejo pravni interes. Ustavno sodišče je pobudo sprejelo in glede na izpolnjene pogoje iz četrtega odstavka 26. člena zakona o ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 – v nadaljevanju: ZUstS) takoj nadaljevalo z odločanjem o stvari sami.
4. Izvajalec gospodarske javne službe ravnanja z odpadki je pobudnikom izstavil račun in jih hkrati seznanil z izpodbijanim sklepom. Z njim je določen obvezen najem posod za odpadke v skladu s spremenjenim programom odvoza odpadkov. Zaradi zmanjšanja pogostosti odvozov si lahko v roku 30 dni po pozivu izvajalca javne službe o vključitvi v odvoz odpadkov ali o dotrajanosti oziroma tehnološki neprimernosti posode za odpadke to posodo priskrbijo povzročitelji. V nasprotnem primeru jo nabavi in postavi izvajalec javne službe in zato mesečno obračuna najemnino. Določba 3. člena ZKD, na katero se izvajalec javne službe sklicuje v svojem obvestilu, je v delu, ki je urejal vzdrževanje čistoče v naseljih, na podlagi 5. točke 105. člena ZVO prenehala veljati. Sklep zato ni izdan na njeni podlagi, kot to ugotavljajo že pobudniki. Vendar v obravnavanem primeru to ni pravno relevantno.
5. Odlok v 7. členu predvideva, da dejavnost ravnanja z odpadki opravlja izvajalec po programu, ki ga sprejme občinski svet v skladu s predpisi in odlokom. Po 26. členu odloka lahko posodo za odpadke nabavijo povzročitelji, izvajalec ali občina na osnovi potrjenega in sprejetega programa. V primeru, da posode za odpadke nabavi izvajalec, zaračuna povzročitelju poleg cene za odvoz odpadkov tudi obrabnino za uporabo posod.
6. Na podlagi 7. člena odloka je bil sprejet program ravnanja z odpadki. Z njim je občina upravičeno določila (ali spremenila) tipsko obliko posod namenjenih odpadkom, ki jo po 26. členu odloka nabavijo povzročitelji, izvajalec ali občina. S ciljem, da zagotovi nemoteno izvajanje javne službe in s tem sprejetega programa, je občina z izpodbijanim sklepom določila obvezen najem posode za odpadke tistim povzročiteljem, ki si je ne priskrbijo v roku, ki jim je določen v pozivu izvajalca javne službe. Sklep je navedenim povzročiteljem naložil obvezen najem posode za odpadke, vendar jim je hkrati odvzel pravico, da si posodo za odpadke nabavijo sami tudi po preteku tega roka, kot to zagotavlja 26. člen odloka. Sklep je zato po vsebini sprememba oziroma dopolnitev odloka, kot to potrjuje tudi občina v svojem odgovoru na pobudo.
7. Po prvem odstavku 154. člena ustave morajo biti predpisi objavljeni, preden začnejo veljati. Predpis začne veljati petnajsti dan po objavi, če ni v njem drugače določeno. Objavo predpisov občine ureja tudi zakon o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. – ZLS). Ta v 66. členu določa, da morajo biti statut in drugi predpisi občine objavljeni, veljati pa začnejo petnajsti dan po objavi, če ni v njih drugače določeno. Statut in drugi predpisi občine se objavijo v uradnem glasilu.
8. Temeljni namen prvega odstavka 154. člena ustave je zagotoviti pravno varnost državljanov. Tisti, ki se ga predpis tiče, mora imeti možnost, da se z vsebino predpisa vnaprej seznani. Pravna varnost predstavlja konkretizacijo ustavnega načela pravne države (2. člen ustave). Ni pravne varnosti, če se ni mogoče zanesti na predpise, ki so pred začetkom veljavnosti pravilno objavljeni. Vsakdo ima pravico zaupati v veljavno pravo in skladno z njim vnaprej uravnavati svoja ravnanja in pričakovanja.
9. Z izpodbijanim sklepom so bili pobudniki seznanjeni šele ob prejemu računa za najem posode, namenjene odpadkom. Sklep, ki je po vsebini predpis, zato ni začel veljati in se ne sme uporabljati, ker v nasprotju s prvim odstavkom 154. člena ustave ni bil objavljen. To pomeni, da povzročitelji po 26. členu odloka lahko posodo za odpadke nabavijo sami tudi po poteku roka, ki ga je izvajalec javne službe določil v pozivu, kot to določa 26. člen odloka.
C)
10. Ustavno sodišče je sprejelo to odločbo na podlagi 40. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam-Lukić ter sodnice in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, mag. Marija Krisper Kramberger, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk in Jože Tratnik. Odločbo je sprejelo soglasno.
Predsednica
dr. Dragica Wedam-Lukić l. r.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti