Vaše trenutno stanje
- Zahtevano
- Analitika
- Oglaševanje
Prikaži podrobnosti
Priloga I
1. Merske enote
Za prikaz na taksimetru so dovoljene samo naslednje merske
enote:
- za prevoženo pot: meter ali kilometer,
- za čas: sekunda, minuta ali ura.
Voznina mora biti podana v zakonitih denarnih enotah
države, v kateri je vozilo registrirano.
2. Tehnični podatki
2.1 Merilna naprava in računska naprava
2.1.1 Taksimeter mora biti konstruiran tako, da izračunava in
kaže ceno prevoza izključno na podlagi:
a) prevožene poti (pogon temelji na prevoženi poti), ko se
vozilo giblje s hitrostjo, ki je večja od preklopne
hitrosti;
b) časa (pogon temelji na času), ko se vozilo giblje s
hitrostjo, manjšo od preklopne hitrosti, ali kadar se
ustavi.
2.1.2 Pogon, ki temelji na prevoženi poti, mora biti odvisen od
vrtenja koles, pri čemer vzvratna vožnja vozila ne sme
povzročiti zmanjšanja cene prevoza ali pokazane prevožene
poti.
Pogon, ki temelji na času, mora biti izveden z merjenjem
časa, ki se aktivira samo z vklopom krmilne naprave na
taksimetru.
Če se ura navija ročno, mora brez navijanja delovati
najmanj osem ur oziroma dve uri, če je navijalni sistem
povezan z ročnim posredovanjem za vklop taksimetra.
Če se mehanična ura navija električno, mora biti proces
samodejen.
Električna ura mora biti v vsakem trenutku pripravljena na
vklop.
2.1.3 Pri pogonu, ki temelji na prevoženi poti, se mora kazanje
za posamezno tarifo prvič spremeniti potem, ko je bila
prevožena začetna pot, ki je določena skladno s predpisom,
ki določa tarifo. Nadaljnje spremembe kazanja morajo
ustrezati enakomernim presledkom prevožene poti.
Pri pogonu, ki temelji na času, se mora kazanje za
posamezno tarifo prvič spremeniti po začetnem času, ki je
določen skladno s predpisom, ki določa tarifo. Nadaljnje
spremembe kazanja morajo ustrezati enakomernim časovnim
presledkom.
Brez spremembe pogona mora biti razmerje med začetno
prevoženo potjo in nadaljnjimi presledki prevožene poti
isto kot med začetnim časom in nadaljnjimi časovnimi
presledki ne glede na to, katera tarifa se uporablja.
2.1.4 Prilagoditvena naprava (adapter) mora biti konstruirana
tako, da z odpiranjem ohišja ni mogoč dostop do drugih
delov taksimetra.
2.1.5 Taksimeter mora biti zasnovan tako, da je mogoče enostavno
izvesti vsako spremembo na računski napravi, potrebno za
uskladitev tarif, ki jih določajo predpisi.
Če je taksimeter opremljen za delo na širšem tarifnem
območju, kot je trenutno v veljavi, morajo taksimetri v
vseh položajih izven območja izračunavati in kazati
voznino, temelječo na tarifah, ki so dovoljene s predpisi,
ki jih določajo.
2.2 Krmilna naprava
2.2.1 Mehanizma taksimetra ne sme biti mogoče vklopiti, dokler
ni predhodno nastavljen na enega od naslednjih dovoljenih
položajev:
2.2.2 Položaj "PROST"
V položaju "PROST":
a) taksimeter ne sme kazati cene prevoza ali pa mora biti
to kazanje nič. To kazanje pa je lahko enakovredno
začetnemu znesku, če se tako kazanje uporablja;
b) niti pogon, ki temelji na prevoženi poti, niti pogon,
ki temelji na času, ne smeta aktivirati naprave, ki
kaže ceno prevoza;
c) naprava, ki kaže morebitna doplačila, mora biti prazna
ali pa kazati nič.
2.2.3 Drugi položaji
Krmilna naprava mora biti zasnovana tako, da je mogoče
taksimeter od položaja "PROST" zaporedoma postavljati v
naslednje delovne položaje:
a) v različne delovne položaje pri kateri koli obstoječi
tarifi v naraščajočem vrstnem redu po velikosti ali v
katerem koli drugem vrstnem redu, ki je dovoljen s
tarifnimi predpisi; v teh položajih se morajo vklopiti
pogon, ki temelji na času, pogon, ki temelji na
prevoženi poti, in morebitni kazalnik doplačila;
b) v položaj "USTAVLJEN", ki kaže končni znesek za plačilo
brez kakršnega koli doplačila. V tem položaju se mora
pogon, ki temelji na času, izklopiti in se vklopiti
pogon, ki temelji na prevoženi poti, in sicer na
tarifi, ki je dovoljena z ustreznimi predpisi.
2.2.4 Upravljanje krmilne naprave
Upravljanje krmilne naprave ima naslednje omejitve:
a) iz delovnega položaja v kateri koli tarifi taksimetra
ne sme biti mogoča vrnitev v položaj "PROST" brez
prehoda čez položaj "USTAVLJEN". Kljub temu pa mora
biti še vedno mogoč prehod iz ene tarife v drugo;
b) iz položaja taksimetra "USTAVLJEN" ne sme biti mogoča
vrnitev v delovni položaj v poljubni tarifi brez
prehoda čez položaj "PROST";
c) taksimeter mora biti zasnovan tako, da je spreminjanje
iz ene tarife v drugo s prehodom čez položaj "PROST"
mogoče samo, če so ob prehodu čez ta položaj v celoti
izpolnjeni pogoji, ki so zanj določeni na krmilni
napravi;
d) krmilne naprave ne sme biti mogoče upravljati tako, da
bi taksimeter zavzemal položaje, ki niso navedeni
zgoraj.
2.2.5 Posebne zahteve
Neodvisno od zgoraj navedenih zahtev se lahko zaporedje
različnih tarif izvaja tudi samodejno kot funkcija
prevožene poti oziroma časa, ko je bilo vozilo zasedeno,
kot je določeno s predpisom, ki določa tarifo.
2.3 Kazalna naprava
2.3.1 Številčnica taksimetra mora biti konstruirana tako, da
lahko potnik tako podnevi kot ponoči z lahkoto prebere
prikaze.
2.3.2 Voznina razen morebitnih doplačil mora biti lahko razvidna
iz kazanja s poravnanimi številkami, ki so visoke najmanj
10 mm.
Ko se taksimeter s krmilno napravo preklopi iz položaja
"PROST", mora kazalna naprava kazati fiksni znesek, ki
ustreza začetni ceni.
Kazanje voznine se mora nato nezvezno spreminjati v
zaporednih povečanjih za enako denarno vrednost.
2.3.3 Taksimeter mora biti zasnovan tako, da na kazalni napravi
stalno kaže vklopljeni delovni položaj.
2.3.4 Taksimeter mora biti zasnovan tako, da je nanj mogoče
priključiti dodatno napravo, ki na zunanji strani vozila
kaže delovni položaj oziroma tarifo, ki jo uporablja.
Ta dodatna naprava ne sme motiti pravilnega delovanja
taksimetra ali omogočati dostopa do mehanizma oziroma
njegovega pogona.
2.3.5 Če obvezno kazanje ni izvedeno v obliki osvetljenih
številk ali črk, mora imeti taksimeter vgrajeno napravo,
ki tako kazanje osvetli, a ne slepi in je dovolj močna, da
zagotavlja lahko razbiranje.
Vir svetlobe te naprave mora biti mogoče zamenjati, ne da
bi bilo treba odpreti z žigom zavarovane dele taksimetra.
2.3.6 Taksimeter mora biti mogoče opremiti s seštevalniki, ki so
določeni ali dovoljeni s predpisi, kot so na primer
zapisovalniki, ki kažejo:
a) skupno prevoženo pot vozila,
b) skupno prevoženo pot v času najema vozila,
c) skupno število "najemov",
d) število registriranih povečanj enot voznine.
Ti zapisovalniki morajo pravilno izpolnjevati funkcijo, za
katero so namenjeni. Podatke morajo kazati s poravnanimi
številkami z največjo dejansko višino 4 mm.
2.3.7 Taksimetre mora biti mogoče opremiti s kazalnikom
doplačila, ki je neodvisen od kazalnika voznine in se v
položaju "PROST" samodejno povrne na ničlo.
Taka doplačila morajo biti prikazana s poravnanimi
številkami z najmanjšo dejansko višino 8 mm in ne višjimi
od številk, ki kažejo voznino.
2.4 Neobvezne dodatne naprave
Taksimeter je lahko opremljen še z dodatnimi napravami, na
primer:
a) z zapisovalnimi napravami za potrebe lastnika vozila,
b) s kartičnimi ali tračnimi tiskalniki, ki beležijo
voznino.
Vgradnja takih naprav in njihovo delovanje ne smeta
vplivati na pravilno delovanje taksimetra.
2.5 Konstrukcija
2.5.1 Taksimetri morajo biti zanesljivi in trdno grajeni.
Bistveni sestavni deli morajo biti izdelani iz materiala,
ki zagotavlja ustrezno trdnost in odpornost.
2.5.2 Ohišje taksimetra ter ohišje adapterja, ki ni vgrajen v
ohišje taksimetra, kakor tudi objemke in zaščite prenosnih
hlenov morajo biti konstruirani tako, da bistvenih
sestavnih delov mehanizma ni mogoče doseči od zunaj in da
so zaščiteni pred prahom in vlago.
Dostop do sestavnih delov za naravnavanje ne sme biti
mogoč, ne da bi se poškodovali zaščitni žigi.
3. Območje dopustnih pogreškov
Za laboratorijsko kontrolo taksimetra, ki je pripravljen
za vgradnjo in opremljen z dodatki, mora biti
(dogovorjena) prava vrednost merjenih veličin tista, ki je
rezultat vrednosti "k", prikazane na taksimetru, in tarife
oziroma tarif, na katere je bil instrument nastavljen.
Prava vrednost teh veličin mora biti v območju med
najvišjo in najnižjo dovoljeno pokazano vrednostjo.
3.1 Pri pogonu, ki temelji na prevoženi poti, območje
dopustnih pogreškov za prevoženo pot ne sme prekoračiti:
a) za začetno razdaljo: 2 % prave vrednosti; za začetne
razdalje, ki so krajše od 1.000 metrov, pa je
sprejemljivo območje 20 metrov;
b) za nadaljnje razdalje: 2 % prave vrednosti.
3.2 Pri pogonu, ki temelji na času, območje dopustnih
pogreškov za dano časovno enoto ne sme prekoračiti:
a) za začetni čas: 3 % prave vrednosti; za začetni čas, ki
je krajši od 10 minut, pa je sprejemljivo območje 18
sekund;
b) za nadaljnji čas: 3 % prave vrednosti.
3.3 Celoten merilni sistem (taksimeter in vozilo) mora biti
naravnan tako, da so meje območja dopustnih pogreškov
simetrične glede na pogrešek nič; za pogon, ki temelji na
prevoženi poti, se ta pogrešek nanaša na dejansko
razdaljo, ki jo vozilo prevozi.
4. Zavarovanje z žigom
4.1 Naslednji sestavni deli taksimetra morajo biti
konstruirani tako, da jih je mogoče zavarovati z žigom:
a) ohišje, v katerem je notranji mehanizem taksimetra,
b) ohišje adapterja,
c) zaščitni pokrovi mehanskih ali električnih naprav, ki
povezujejo vhodna mesta na taksimetru z ustreznim
sestavnim delom na vozilu za povezavo s taksimetrom,
vključno z odstranljivimi deli adapterja,
d) če se urni mehanizmi navijajo električno in ima krmilna
naprava taksimetra električni pogon: električni
kabelski priključki,
e) vse ploščice za obvezne oznake oziroma za overitvene
oznake,
f) električni kabelski priključki ojačevalne naprave iz
točke 2.3.4 te priloge, če je nameščena.
4.2 Vsi žigi morajo biti pritrjeni tako, da ni mogoč dostop do
zavarovanih sestavnih delov in priključkov, ne da bi se
zaščitni žig poškodoval.
4.3 V certifikatu o EEC-odobritvi tipa merila se določijo
mesta, kje se namestijo zaščitni žigi, ter po potrebi tudi
njihov material in oblika.