Uradni list

Številka 74
Uradni list RS, št. 74/2001 z dne 21. 9. 2001
Uradni list

Uradni list RS, št. 74/2001 z dne 21. 9. 2001

Kazalo

3927. Pravilnik o meroslovnih zahtevah za taksimetre, ki lahko nosijo oznake in znake EEC, stran 7636.

Na podlagi prvega in četrtega odstavka 9. člena in petega odstavka 11. člena zakona o meroslovju (Uradni list RS, št. 22/00) izdaja ministrica za šolstvo, znanost in šport
P R A V I L N I K
o meroslovnih zahtevah za taksimetre, ki lahko nosijo oznake in znake EEC*
I. SPLOŠNI DOLOČBI
1. člen
Ta pravilnik določa meroslovne zahteve, ki jih morajo izpolnjevati merilniki časa in prevožene poti (v nadaljnjem besedilu: taksimetri), ki lahko nosijo oznake in znake EEC, postopke ugotavljanja skladnosti in overitev, roke rednih overitev in način označevanja.
Ta pravilnik se označi skrajšano z oznako MP-20-77/95.
2. člen
Izrazi, uporabljeni v tem pravilniku, pomenijo:
– “taksimetri” so merilni instrumenti, ki skladno z značilnostmi vozila, v katero so vgrajeni, in s tarifami, na katere so nastavljeni, samodejno izračunavajo in med uporabo nenehno kažejo zneske, ki naj bi jih plačali uporabniki javnih vozil (taksijev), na podlagi prevožene poti ter pod določeno hitrostjo v času, ko je vozilo zasedeno.
– “kazanje taksimetra” je kazanje, ki je ne glede na tarifo odvisno od konstante “k” taksimetra in od karakterističnega koeficienta “w“ vozila, v katerega je taksimeter vgrajen. Koeficient “w“ je funkcija dejanskega obsega “l“ koles vozila in prestavnega razmerja med številom vrtljajev koles ter številom vrtljajev sestavnega dela na vozilu, ki je predviden za priključitev na taksimeter.
– “konstanta “k“ vozila” je karakteristična veličina, ki predstavlja vrsto in število signalov, ki jih mora taksimeter prejeti, da pravilno kaže prevoženo pot.
Konstanta “k“ vozila je izražena:
a) v vrtljajih na pokazani kilometer (vrt/km) ali
b) v impulzih na pokazani kilometer (imp/km),
odvisno od tega, ali je podatek v zvezi s prevoženo potjo na vhodu taksimetra v obliki števila vrtljajev pogonske osi (pogonska os na točki vstopa v instrument) ali v obliki električnih signalov.
– “karakteristični koeficient “w“ vozila je veličina, ki predstavlja vrsto in število signalov, ki so potrebni za pogon taksimetra in ustrezajo prevoženi poti s prikazom na ustreznem mestu, predvidenem na vozilu v ta namen.
Karakterističen koeficient “w“ je izražen:
a) v vrtljajih na prevoženi kilometer (vrt/km) ali
b) v impulzih na prevoženi kilometer (imp/km),
odvisno od tega, ali je podatek, ki se nanaša na prevoženo pot vozila, podan v obliki števila vrtljajev osi, ki poganja taksimeter, ali v obliki električnih signalov.
Koeficient “w” je treba določiti pod standardnimi preskusnimi pogoji za vozilo.
– “dejanski obseg “l“” kolesa vozila, ki neposredno ali posredno poganja taksimeter, je razdalja, ki jo vozilo prevozi v enem celem vrtljaju svojega kolesa. Če taksimeter poganjata dve povezani kolesi, je dejanski obseg izraženo povprečje dejanskega obsega vsakega od obeh koles, izraženo v milimetrih posameznega kolesa.
Dejanski obseg “l“ je soodvisen s karakterističnim koeficientom “w“ vozila, zato mora biti ta obseg, če se določa, prav tako določen pod “standardnimi preskusnimi pogoji za vozilo” iz tega člena.
– “prilagoditvena naprava (adapter)” je naprava, ki je namenjena prilagajanju karakterističnega koeficienta “w“ vozila konstanti “k“ taksimetra.
– “območje dopustnih pogreškov” je območje pogreškov, ki je odvisno izključno od taksimetra (pogreškov taksimetra). Prave vrednosti, ki se uporabljajo za določanje pogreškov, se izračunajo iz konstante “k“ taksimetra in tarif, na katere je taksimeter nastavljen.
Območje dopustnih pogreškov določa največji odmik med najvišjim in najnižjim kazanjem.
– “hitrost preklopa” je hitrost, pri kateri pogon kazalne naprave taksimetra preklopi od časa na prevoženo pot ali obratno. Dobi se tako, da se tarifa za čas deli s tarifo za prevoženo pot.
– “standardni preskusni pogoji za vozilo” so preskusni pogoji za določanje njegovega karakterističnega koeficienta in so izpolnjeni:
a) če imajo pnevmatike na kolesu oziroma kolesih, ki poganjajo taksimeter, isti dejanski obseg “l“ kot kolesa, uporabljena za določanje karakterističnega koeficienta “w“.
Pri tem morajo biti pnevmatike v dobrem stanju in napolnjene na pravilni tlak;
b) če je obremenitev vozila približno 150 kg (kar ustreza masi dveh odraslih oseb, vključno z voznikom);
c) če se vozilo giblje na lastni pogon, na ravni in enakomerni površini ter naravnost s hitrostjo 40 + / - 5 km/h.
Če se preskusi izvajajo pod drugačnimi pogoji, npr. pri drugačni masi, drugačni hitrosti ali pri hitrosti hoje, v laboratoriju na preskusni mizi itd., se rezultati korigirajo s pretvorniki, ki so potrebni za pretvorbo dobljene vrednosti v vrednost, ki bi jo dobili pod zgoraj navedenimi “standardnimi preskusnimi pogoji za vozilo“.
II. MEROSLOVNE ZAHTEVE
3. člen
Taksimetri morajo izpolnjevati meroslovne zahteve iz Priloge I, ki je sestavni del tega pravilnika.
III. NAPISI IN OZNAKE
1. Splošne oznake in identifikacija
4. člen
Vsak taksimeter mora biti na številčnici ali na ploščici, ki je zaščitena z žigom, označen z naslednjimi oznakami, ki so pri normalnih pogojih vgradnje dobro vidne in čitljive:
a) imenom in naslovom oziroma znakom proizvajalca,
b) oznako tipa taksimetra, njegovo serijsko številko in letom izdelave,
c) oznako EEC-odobritve tipa,
d) konstanto “k“ (podano z relativno točnostjo najmanj 0,2%).
Na vsakem taksimetru mora biti predviden prostor:
a) za zahtevane dodatne informacije, povezane s taksimetrom ali vozilom,
b) poleg znaka delne EEC-prve overitve še za druge predpisane oznake.
2. Posebne oznake in napisi
5. člen
Ob vseh okencih kazalne naprave morajo biti nameščene jasne, čitljive in nedvoumne oznake. Poleg prikaza voznine in doplačil morata biti označena ime in simbol denarne enote.
IV. UGOTAVLJANJE SKLADNOSTI
6. člen
Skladnost taksimetrov z meroslovnimi zahtevami je mogoče potrditi z EEC-odobritvijo tipa merila, ki ji sledi EEC-prva overitev merila vsakega taksimetra.
7. člen
EEC-prva overitev taksimetra se izvede v več stopnjah.
Prva stopnja: taksimeter se označi z oznako za delno EEC-prvo overitev merila:
a) ko tip taksimetra pridobi EEC-odobritev tipa merila;
b) ko je taksimeter skladen z EEC odobrenim tipom in je označen z oznakami, iz 4. člena tega pravilnika;
c) ko območje pogreškov ustreza zahtevam iz točk 3.1 in 3.2 Priloge I.
Nadaljnje stopnje, ki se izvedejo pred začetkom uporabe taksimetra vključujejo:
– pred vgradnjo v vozilo:
a) preverjanje naravnavanja taksimetra skladno s točko 3.3 Priloge I,
b) preverjanje nastavitve tarife skladno s predpisi.
– po vgradnji v vozilo:
preverjanje celotnega tako zasnovanega merilnega sistema.
Nadaljnje stopnje iz tega člena se izvedejo samo v primeru, da predhodno še niso bile izvedene.
V. REDNE IN IZREDNE OVERITVE
8. člen
Rok za redne overitve je 1 leto. Redne in izredne overitve taksimetrov vključujejo:
– ugotavljanje skladnosti taksimetra z EEC-odobrenim tipom merila,
– meroslovni pregled, s katerim se ugotavlja, ali taksimeter ustreza zahtevam tega pravilnika. Meroslovni pregled pri redni in izredni overitvi je enak meroslovnemu pregledu, ki je določen za EEC-prvo overitev merila.
VI. KONČNA DOLOČBA
9. člen
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije, uporabljati pa se začne z dnem pristopa Republike Slovenije v Evropsko unijo oziroma z dnem uveljavitve ustreznega mednarodnega sporazuma.
Št. 009-18/01
Ljubljana, dne 12. septembra 2001.
dr. Lucija Čok l. r.
Ministrica
za šolstvo, znanost in šport
* Ta pravilnik smiselno povzema vsebino direktive o približevanju zakonov držav članic, ki se nanaša na taksimetre (77/95/EGS).
Priloga I

1.     Merske enote

       Za prikaz na taksimetru so dovoljene samo naslednje merske
       enote:

       - za prevoženo pot: meter ali kilometer,

       - za čas: sekunda, minuta ali ura.

       Voznina mora biti podana v zakonitih denarnih enotah
       države, v kateri je vozilo registrirano.


2.     Tehnični podatki

2.1    Merilna naprava in računska naprava

2.1.1  Taksimeter mora biti konstruiran tako, da izračunava in
       kaže ceno prevoza izključno na podlagi:

       a) prevožene poti (pogon temelji na prevoženi poti), ko se
          vozilo giblje s hitrostjo, ki je večja od preklopne
          hitrosti;

       b) časa (pogon temelji na času), ko se vozilo giblje s
          hitrostjo, manjšo od preklopne hitrosti, ali kadar se
          ustavi.

2.1.2  Pogon, ki temelji na prevoženi poti, mora biti odvisen od
       vrtenja koles, pri čemer vzvratna vožnja vozila ne sme
       povzročiti zmanjšanja cene prevoza ali pokazane prevožene
       poti.

       Pogon, ki temelji na času, mora biti izveden z merjenjem
       časa, ki se aktivira samo z vklopom krmilne naprave na
       taksimetru.

       Če se ura navija ročno, mora brez navijanja delovati
       najmanj osem ur oziroma dve uri, če je navijalni sistem
       povezan z ročnim posredovanjem za vklop taksimetra.

       Če se mehanična ura navija električno, mora biti proces
       samodejen.

       Električna ura mora biti v vsakem trenutku pripravljena na
       vklop.

2.1.3  Pri pogonu, ki temelji na prevoženi poti, se mora kazanje
       za posamezno tarifo prvič spremeniti potem, ko je bila
       prevožena začetna pot, ki je določena skladno s predpisom,
       ki določa tarifo. Nadaljnje spremembe kazanja morajo
       ustrezati enakomernim presledkom prevožene poti.

       Pri pogonu, ki temelji na času, se mora kazanje za
       posamezno tarifo prvič spremeniti po začetnem času, ki je
       določen skladno s predpisom, ki določa tarifo. Nadaljnje
       spremembe kazanja morajo ustrezati enakomernim časovnim
       presledkom.

       Brez spremembe pogona mora biti razmerje med začetno
       prevoženo potjo in nadaljnjimi presledki prevožene poti
       isto kot med začetnim časom in nadaljnjimi časovnimi
       presledki ne glede na to, katera tarifa se uporablja.

2.1.4  Prilagoditvena naprava (adapter) mora biti konstruirana
       tako, da z odpiranjem ohišja ni mogoč dostop do drugih
       delov taksimetra.

2.1.5  Taksimeter mora biti zasnovan tako, da je mogoče enostavno
       izvesti vsako spremembo na računski napravi, potrebno za
       uskladitev tarif, ki jih določajo predpisi.

       Če je taksimeter opremljen za delo na širšem tarifnem
       območju, kot je trenutno v veljavi, morajo taksimetri v
       vseh položajih izven območja izračunavati in kazati
       voznino, temelječo na tarifah, ki so dovoljene s predpisi,
       ki jih določajo.

2.2    Krmilna naprava

2.2.1  Mehanizma taksimetra ne sme biti mogoče vklopiti, dokler
       ni predhodno nastavljen na enega od naslednjih dovoljenih
       položajev:

2.2.2  Položaj "PROST"

       V položaju "PROST":

       a) taksimeter ne sme kazati cene prevoza ali pa mora biti
          to kazanje nič. To kazanje pa je lahko enakovredno
          začetnemu znesku, če se tako kazanje uporablja;

       b) niti pogon, ki temelji na prevoženi poti, niti pogon,
          ki temelji na času, ne smeta aktivirati naprave, ki
          kaže ceno prevoza;

       c) naprava, ki kaže morebitna doplačila, mora biti prazna
          ali pa kazati nič.

2.2.3  Drugi položaji

       Krmilna naprava mora biti zasnovana tako, da je mogoče
       taksimeter od položaja "PROST" zaporedoma postavljati v
       naslednje delovne položaje:

       a) v različne delovne položaje pri kateri koli obstoječi
          tarifi v naraščajočem vrstnem redu po velikosti ali v
          katerem koli drugem vrstnem redu, ki je dovoljen s
          tarifnimi predpisi; v teh položajih se morajo vklopiti
          pogon, ki temelji na času, pogon, ki temelji na
          prevoženi poti, in morebitni kazalnik doplačila;

       b) v položaj "USTAVLJEN", ki kaže končni znesek za plačilo
          brez kakršnega koli doplačila. V tem položaju se mora
          pogon, ki temelji na času, izklopiti in se vklopiti
          pogon, ki temelji na prevoženi poti, in sicer na
          tarifi, ki je dovoljena z ustreznimi predpisi.

2.2.4  Upravljanje krmilne naprave

       Upravljanje krmilne naprave ima naslednje omejitve:

       a) iz delovnega položaja v kateri koli tarifi taksimetra
          ne sme biti mogoča vrnitev v položaj "PROST" brez
          prehoda čez položaj "USTAVLJEN". Kljub temu pa mora
          biti še vedno mogoč prehod iz ene tarife v drugo;

       b) iz položaja taksimetra "USTAVLJEN" ne sme biti mogoča
          vrnitev v delovni položaj v poljubni tarifi brez
          prehoda čez položaj "PROST";

       c) taksimeter mora biti zasnovan tako, da je spreminjanje
          iz ene tarife v drugo s prehodom čez položaj "PROST"
          mogoče samo, če so ob prehodu čez ta položaj v celoti
          izpolnjeni pogoji, ki so zanj določeni na krmilni
          napravi;

       d) krmilne naprave ne sme biti mogoče upravljati tako, da
          bi taksimeter zavzemal položaje, ki niso navedeni
          zgoraj.

2.2.5  Posebne zahteve

       Neodvisno od zgoraj navedenih zahtev se lahko zaporedje
       različnih tarif izvaja tudi samodejno kot funkcija
       prevožene poti oziroma časa, ko je bilo vozilo zasedeno,
       kot je določeno s predpisom, ki določa tarifo.

2.3    Kazalna naprava

2.3.1  Številčnica taksimetra mora biti konstruirana tako, da
       lahko potnik tako podnevi kot ponoči z lahkoto prebere
       prikaze.

2.3.2  Voznina razen morebitnih doplačil mora biti lahko razvidna
       iz kazanja s poravnanimi številkami, ki so visoke najmanj
       10 mm.

       Ko se taksimeter s krmilno napravo preklopi iz položaja
       "PROST", mora kazalna naprava kazati fiksni znesek, ki
       ustreza začetni ceni.

       Kazanje voznine se mora nato nezvezno spreminjati v
       zaporednih povečanjih za enako denarno vrednost.

2.3.3  Taksimeter mora biti zasnovan tako, da na kazalni napravi
       stalno kaže vklopljeni delovni položaj.

2.3.4  Taksimeter mora biti zasnovan tako, da je nanj mogoče
       priključiti dodatno napravo, ki na zunanji strani vozila
       kaže delovni položaj oziroma tarifo, ki jo uporablja.

       Ta dodatna naprava ne sme motiti pravilnega delovanja
       taksimetra ali omogočati dostopa do mehanizma oziroma
       njegovega pogona.

2.3.5  Če obvezno kazanje ni izvedeno v obliki osvetljenih
       številk ali črk, mora imeti taksimeter vgrajeno napravo,
       ki tako kazanje osvetli, a ne slepi in je dovolj močna, da
       zagotavlja lahko razbiranje.

       Vir svetlobe te naprave mora biti mogoče zamenjati, ne da
       bi bilo treba odpreti z žigom zavarovane dele taksimetra.

2.3.6  Taksimeter mora biti mogoče opremiti s seštevalniki, ki so
       določeni ali dovoljeni s predpisi, kot so na primer
       zapisovalniki, ki kažejo:

       a) skupno prevoženo pot vozila,

       b) skupno prevoženo pot v času najema vozila,

       c) skupno število "najemov",

       d) število registriranih povečanj enot voznine.

       Ti zapisovalniki morajo pravilno izpolnjevati funkcijo, za
       katero so namenjeni. Podatke morajo kazati s poravnanimi
       številkami z največjo dejansko višino 4 mm.

2.3.7  Taksimetre mora biti mogoče opremiti s kazalnikom
       doplačila, ki je neodvisen od kazalnika voznine in se v
       položaju "PROST" samodejno povrne na ničlo.

       Taka doplačila morajo biti prikazana s poravnanimi
       številkami z najmanjšo dejansko višino 8 mm in ne višjimi
       od številk, ki kažejo voznino.

2.4    Neobvezne dodatne naprave

       Taksimeter je lahko opremljen še z dodatnimi napravami, na
       primer:

       a) z zapisovalnimi napravami za potrebe lastnika vozila,

       b) s kartičnimi ali tračnimi tiskalniki, ki beležijo
          voznino.

       Vgradnja takih naprav in njihovo delovanje ne smeta
       vplivati na pravilno delovanje taksimetra.

2.5    Konstrukcija

2.5.1  Taksimetri morajo biti zanesljivi in trdno grajeni.

       Bistveni sestavni deli morajo biti izdelani iz materiala,
       ki zagotavlja ustrezno trdnost in odpornost.

2.5.2  Ohišje taksimetra ter ohišje adapterja, ki ni vgrajen v
       ohišje taksimetra, kakor tudi objemke in zaščite prenosnih
       hlenov morajo biti konstruirani tako, da bistvenih
       sestavnih delov mehanizma ni mogoče doseči od zunaj in da
       so zaščiteni pred prahom in vlago.

       Dostop do sestavnih delov za naravnavanje ne sme biti
       mogoč, ne da bi se poškodovali zaščitni žigi.

3.     Območje dopustnih pogreškov

       Za laboratorijsko kontrolo taksimetra, ki je pripravljen
       za vgradnjo in opremljen z dodatki, mora biti
       (dogovorjena) prava vrednost merjenih veličin tista, ki je
       rezultat vrednosti "k", prikazane na taksimetru, in tarife
       oziroma tarif, na katere je bil instrument nastavljen.

       Prava vrednost teh veličin mora biti v območju med
       najvišjo in najnižjo dovoljeno pokazano vrednostjo.

3.1    Pri pogonu, ki temelji na prevoženi poti, območje
       dopustnih pogreškov za prevoženo pot ne sme prekoračiti:

       a) za začetno razdaljo: 2 % prave vrednosti; za začetne
          razdalje, ki so krajše od 1.000 metrov, pa je
          sprejemljivo območje 20 metrov;

       b) za nadaljnje razdalje: 2 % prave vrednosti.

3.2    Pri pogonu, ki temelji na času, območje dopustnih
       pogreškov za dano časovno enoto ne sme prekoračiti:

       a) za začetni čas: 3 % prave vrednosti; za začetni čas, ki
          je krajši od 10 minut, pa je sprejemljivo območje 18
          sekund;

       b) za nadaljnji čas: 3 % prave vrednosti.

3.3    Celoten merilni sistem (taksimeter in vozilo) mora biti
       naravnan tako, da so meje območja dopustnih pogreškov
       simetrične glede na pogrešek nič; za pogon, ki temelji na
       prevoženi poti, se ta pogrešek nanaša na dejansko
       razdaljo, ki jo vozilo prevozi.

4.     Zavarovanje z žigom

4.1    Naslednji sestavni deli taksimetra morajo biti
       konstruirani tako, da jih je mogoče zavarovati z žigom:

       a) ohišje, v katerem je notranji mehanizem taksimetra,

       b) ohišje adapterja,

       c) zaščitni pokrovi mehanskih ali električnih naprav, ki
          povezujejo vhodna mesta na taksimetru z ustreznim
          sestavnim delom na vozilu za povezavo s taksimetrom,
          vključno z odstranljivimi deli adapterja,

       d) če se urni mehanizmi navijajo električno in ima krmilna
          naprava taksimetra električni pogon: električni
          kabelski priključki,

       e) vse ploščice za obvezne oznake oziroma za overitvene
          oznake,

       f) električni kabelski priključki ojačevalne naprave iz
          točke 2.3.4 te priloge, če je nameščena.


4.2    Vsi žigi morajo biti pritrjeni tako, da ni mogoč dostop do
       zavarovanih sestavnih delov in priključkov, ne da bi se
       zaščitni žig poškodoval.

4.3    V certifikatu o EEC-odobritvi tipa merila se določijo
       mesta, kje se namestijo zaščitni žigi, ter po potrebi tudi
       njihov material in oblika.


AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti