Na podlagi četrtega odstavka 21. člena Zakona o socialnem podjetništvu (Uradni list RS, št. 20/11, 90/14 – ZDU-1I in 13/18) minister za gospodarstvo, turizem in šport izdaja
o spremljanju poslovanja socialnih podjetij
Ta pravilnik določa:
1. način spremljanja poslovanja socialnih podjetij in izpolnjevanja pogojev za ohranitev statusa socialnega podjetja;
2. vsebino vloge in prilog k vlogi za registracijo nepridobitne pravne osebe, ki namerava poslovati kot socialno podjetje iz 14. člena Zakona o socialnem podjetništvu (Uradni list RS, št. 20/11, 90/14 – ZDU-1I in 13/18; v nadaljnjem besedilu: zakon);
3. dokazila o začetku opravljanja dejavnosti iz 19. člena zakona;
4. vsebino vloge in dokazil za odpoved statusu socialnega podjetja iz 20. člena zakona;
5. pogoje, na podlagi katerih so upravičenci iz 35. člena zakona upravičeni do spodbud iz posameznega ukrepa spodbujanja razvoja socialnega podjetništva;
6. pogoje, na podlagi katerih so socialna podjetja upravičena do posebnih spodbud za zaposlovanje drugih najbolj ranljivih skupin na trgu dela iz 37. člena zakona in posebnih spodbud za poslovodenje iz 38. člena zakona, ter način spremljanja upravičenosti in poročanja socialnega podjetja, ki je upravičeno do teh spodbud;
7. načine izvajanja nadzora nad porabo finančnih sredstev iz naslova spodbud in oprostitev, ki jih socialno podjetje prejme na podlagi zakona, ter načine vrnitve neupravičeno pridobljenih ali nepravilno porabljenih spodbud ali neizkoriščenih sredstev s pripadajočimi obrestmi;
8. pogoje, ki jih morajo izpolnjevati pravne osebe javnega ali zasebnega prava za izvajanje posameznih ukrepov oziroma za izvajanje storitev iz ukrepov (v nadaljnjem besedilu: izvajalske organizacije).
(način spremljanja poslovanja socialnih podjetij in izpolnjevanja pogojev za ohranitev statusa socialnega podjetja)
Ministrstvo, pristojno za gospodarstvo (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo), začetek poslovanja in poslovanje socialnih podjetij spremlja na podlagi:
1. akta o ustanovitvi ali temeljnega akta socialnega podjetja;
2. vpogleda v Poslovni register Slovenije, ki ga vodi Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (v nadaljnjem besedilu: AJPES);
3. letnih poročil;
4. ocene nadzornih organov socialnih podjetij, ki je priloga letnega poročila socialnega podjetja;
5. dokazil iz 19. člena zakona in 4. člena tega pravilnika;
6. poročil z dokazili izvajalcev posameznih ukrepov (v nadaljnjem besedilu: izvajalec ukrepa) programa ukrepov za izvajanje strategije razvoja socialne ekonomije (v nadaljnjem besedilu: program);
7. seznama socialnih podjetij, ki AJPES ne predložijo letnega poročila v rokih v skladu z zakoni, ki določajo roke za predložitve letnih poročil za posamezno pravnoorganizacijsko obliko;
8. obvestil Finančne uprave Republike Slovenije o ugotovljeni odgovornosti socialnega podjetja za posebno hud davčni prekršek;
9. revizijskih poročil;
10. prejetega pisnega dokumenta nadzornega organa o neskladnosti poslovanja socialnega podjetja v skladu z zakonom;
11. drugih prejetih poročil nadzornih organov, izvajalcev ukrepov programa in izvajalskih organizacij.
(1) Vloga za registracijo nepridobitne pravne osebe, ki namerava poslovati kot socialno podjetje, vsebuje vsebine in priloge v skladu s predpisi, ki določajo registracijo društva, zavoda, ustanove, gospodarske družbe, zadruge, evropske zadruge ali druge pravne osebe zasebnega prava, ki jo nepridobitna pravna oseba prevzema.
(2) K vlogi za registracijo nepridobitne pravne osebe, ki namerava poslovati kot socialno podjetje, ali k vlogi za registracijo spremembe akta o ustanovitvi ali temeljnega akta, s katerim se nepridobitna pravna oseba preoblikuje v socialno podjetje, se priloži sklep ustanoviteljev ali pristojnega organa nepridobitne pravne osebe, da namerava poslovati kot socialno podjetje, ki vsebuje ime, priimek in naslov ustanoviteljev ali članov pristojnega organa nepridobitne pravne osebe, firmo in poslovni naslov nepridobitne pravne osebe, kraj in datum sprejetja sklepa ter lastnoročni ali digitalni podpis ustanoviteljev ali članov pristojnega organa nepridobitne pravne osebe, ki želi poslovati kot socialno podjetje.
(dokazila o začetku opravljanja dejavnosti)
(1) Socialno podjetje pošlje ministrstvu dokazilo o vzpostavitvi konta za finančna sredstva iz naslova dejavnosti socialnega podjetja ter dokazilo o višini morebitnih prihodkov, stroškov ali odhodkov iz opravljanja dejavnosti socialnega podjetništva ali drug računovodski izpis iste dokazne vrednosti, ki izkazuje začetek poslovanja nepridobitne pravne osebe kot socialnega podjetja, v enem letu od pridobitve statusa.
(2) Socialno podjetje, ki je v enem letu od pridobitve statusa zaposlilo vsaj enega delavca, pošlje ministrstvu dokazila o zaposlitvi.
(3) Ministrstvo lahko od socialnega podjetja zahteva dodatna pojasnila k priloženim dokazilom. Dodatna pojasnila socialno podjetje pošlje ministrstvu v 15 dneh od datuma prejetja zahteve.
(vloga za odpoved statusu socialnega podjetja)
(1) Za odpoved statusu socialnega podjetja, socialno podjetje ministrstvu predloži vlogo za prenehanje statusa socialnega podjetja.
(2) Vloga za odpoved statusu socialnega podjetja vsebuje naslednje podatke: navedbo firme nepridobitne pravne osebe, matično številko, poslovni naslov, ime in priimek zakonitega zastopnika ter lastnoročni ali digitalni podpis zakonitega zastopnika in žig nepridobitne pravne osebe ali navedbo, da ne posluje z žigom. Kot dokazilo se k vlogi priloži zapisnik ali drug dokument, ki ga določa akt o ustanovitvi socialnega podjetja v skladu z zakonom, ki ureja pravno organiziranost posamezne vrste nepridobitne pravne osebe, v katerem je naveden sklep o odpovedi statusu socialnega podjetja.
(določitev pogojev za upravičence do spodbud iz posameznega ukrepa spodbujanja razvoja socialnega podjetništva)
(1) Izvajalec posameznega ukrepa spodbujanja razvoja socialnega podjetništva iz 32. člena zakona v programu za posamezni ukrep določi splošne pogoje, na podlagi katerih so upravičenci upravičeni do teh spodbud.
(2) Dodatne pogoje, na podlagi katerih so upravičenci upravičeni do spodbud iz prejšnjega odstavka, določi izvajalec ukrepa in jih objavi v okviru javnega razpisa, povabila ali poziva za dodeljevanje spodbud v skladu s predpisi, ki urejajo javne finance, podporno okolje za podjetništvo, trg dela ali javno naročanje.
(določitev pogojev, na podlagi katerih so socialna podjetja upravičena do posebnih spodbud)
(1) Izvajalec ukrepa, ki za posebne spodbude iz 37. in 38. člena zakona zagotavlja sredstva, v programu za posamezni ukrep določi splošne pogoje, na podlagi katerih so socialna podjetja upravičena do teh spodbud.
(2) Dodatne pogoje, na podlagi katerih so socialna podjetja upravičena do spodbud iz prejšnjega odstavka, določi izvajalec ukrepa in jih objavi v okviru javnega razpisa, javnega povabila ali javnega poziva za dodeljevanje spodbud v skladu s predpisi, ki urejajo javne finance, podporno okolje za podjetništvo, trg dela ali javno naročanje.
(spremljanje upravičenosti in poročanja socialnih podjetij, ki so upravičena do posebnih spodbud)
(1) Izvajalec ukrepa je odgovoren za spremljanje upravičenosti in poročanja socialnih podjetij, ki so upravičena do posebnih spodbud na podlagi pisnih poročil nosilca projekta. Vsebina in roki za poročanje se določijo s pogodbo o izvedbi projekta, ki jo skleneta izvajalec ukrepa in nosilec projekta. Nosilec projekta je socialno podjetje, ki prejme posebne spodbude na podlagi javnega povabila, javnega razpisa ali javnega poziva.
(2) Izvajalec ukrepa o višini danih posebnih spodbud na ravni posameznega nosilca projekta poroča ministrstvu, ki je upravljavec sheme državne pomoči, v skladu z uredbo, ki ureja sporočanje podatkov in poročanje o dodeljenih državnih pomočeh in pomočeh po pravilu »de minimis«. Izvajalec ukrepa poroča o višini danih posebnih spodbud tudi za morebitne izvajalske organizacije iz 10. člena tega pravilnika, in sicer na ravni posameznega nosilca projekta.
(1) Izvajalec ukrepa opredeli način izvajanja nadzora nad porabo finančnih sredstev iz naslova spodbud in oprostitev ter način vrnitve neupravičeno pridobljenih ali nepravilno porabljenih spodbud ali neizkoriščenih sredstev s pripadajočimi obrestmi v pogodbi o izvedbi projekta, ki jo skleneta izvajalec ukrepa in nosilec projekta.
(2) Izvajalec ukrepa poroča ministrstvu o vrsti in namenu dodeljenih sredstev socialnim podjetjem do 31. marca tekočega leta za preteklo leto.
(3) Izvajalec ukrepa poroča ministrstvu o nenamenski porabi javnih sredstev iz naslova spodbud oziroma sredstev iz naslova oprostitev in olajšav v 30 dneh od datuma, ko je bila pogodba o izvedbi projekta razvezana zaradi ugotovitve nenamenske porabe sredstev. K poročilu izvajalec ukrepa priloži kopijo pogodbe o izvedbi projekta, ki je bila razvezana, obvestilo, s katerim je seznanil nosilca projekta z ugotovitvami, na podlagi katerih so nastopili pogoji za razvezo pogodbe, in kopijo zahtevka za vračilo sredstev s pripadajočimi zakonskimi zamudnimi obrestmi.
(4) Izvajalec ukrepa v okviru poročanja iz drugega in prejšnjega odstavka izkaže tudi podatke in predloži dokazila na ravni morebitnih izvajalskih organizacij.
(pogoji, ki jih morajo izpolnjevati izvajalske organizacije)
(1) Izvajalec ukrepa lahko izvajanje posameznega ukrepa in izvajanje storitve iz ukrepa odda izvajalskim organizacijam na podlagi predpisov, ki urejajo javne finance, podporno okolje za podjetništvo, trg dela ali javno naročanje.
(2) Splošne, posebne in dodatne pogoje, ki jih morajo izpolnjevati izvajalske organizacije, določi izvajalec ukrepa in jih objavi v okviru javnega razpisa, javnega povabila, javnega poziva ali javnega naročila.
(nadzor nad socialnimi podjetji, zavezanimi k reviziji poslovanja)
Za nadzor nad izvajanjem določb 11. in 26. člena zakona, ministrstvo v skladu z drugim odstavkom 43. člena zakona izbere izvajalce revizije v skladu s predpisi, ki urejajo javno naročanje. Obseg nadzora določi ministrstvo v okviru javnega naročila za izbor izvajalca revizije.
(1) Izvajalci ukrepov, ki socialnim podjetjem dodeljujejo sredstva proračuna ali sredstva iz evropskih virov po zakonu ali drugih predpisih, ki določajo spodbude za poslovanje socialnih podjetij, morajo na zahtevo ministrstva temu poslati izredna poročila o vrsti in namenu dodeljenih sredstev socialnim podjetjem ter kadar koli tudi druge zahtevane podatke in pojasnila, vezana na dodeljena sredstva socialnim podjetjem. Izredna poročila izvajalcev ukrepov izkazujejo tudi vse zgoraj zahtevane podatke in pojasnila za morebitne izvajalske organizacije. Roke pošiljanja izrednih poročil, podatkov in pojasnil določi ministrstvo v svoji zahtevi.
(2) Socialno podjetje na zahtevo ministrstva temu pošlje izredna poročila in mu omogoči vpogled v poslovanje, ki je povezano z opravljanjem dejavnosti socialnega podjetništva, ter kadar koli pošlje zahtevane podatke in pojasnila. Roke pošiljanja izrednih poročil, podatkov in pojasnil določi ministrstvo v svoji zahtevi.
(3) Izvajalci ukrepov lahko za namen priprave izrednih poročil iz prvega odstavka tega člena opravijo na podlagi predhodnega obvestila tudi kontrolo na kraju samem pri nosilcu projekta, o čemer se dogovorijo s pogodbo o izvedbi projekta. V primerih kontrole na kraju samem bo nosilec projekta omogočil vpogled v računalniške programe, listine in postopke v zvezi z izvajanjem projekta. Nosilec projekta se obvezuje, da bo sodeloval pri izvedbi teh kontrol ter se nanje ustrezno pripravil.
(predložitev letnih poročil socialnih podjetij)
(1) Socialno podjetje predloži letno poročilo za preteklo poslovno leto AJPES v rokih v skladu z zakoni, ki urejajo roke predložitve letnih poročil za posamezno vrsto pravnoorganizacijske oblike.
(2) Letno poročilo socialnega podjetja poleg obveznih elementov, ki jih določajo zakoni, ki urejajo posamezno vrsto nepridobitnih pravnih oseb, vsebuje tudi elemente iz tretjega odstavka 22. člena zakona, ki so navedeni na obrazcu za poročanje o poslovanju socialnega podjetja, ki ga ministrstvo objavi na spletni strani ministrstva, in oceno nadzornega organa iz šestega odstavka 22. člena zakona. Pri tem se upoštevajo določbe slovenskega računovodskega standarda, ki urejajo računovodske rešitve v socialnih podjetjih.
AJPES pošlje ministrstvu seznam socialnih podjetij, ki niso predložila letnega poročila za preteklo poslovno leto v rokih, predpisanih z zakoni, ki urejajo roke predložitve letnih poročil za posamezno pravno organizacijsko obliko, do:
– 15. aprila tekočega leta za nepridobitne organizacije – pravne osebe zasebnega prava;
– 15. maja tekočega leta za gospodarske družbe in društva, nezavezana k reviziji, in
– 15. oktobra tekočega leta za gospodarske družbe in društva, zavezana k reviziji, ter za zadruge.
PREHODNA IN KONČNI DOLOČBI
(pošiljanje elementov iz obrazca za poročanje o poslovanju socialnega podjetja)
(1) AJPES omogoči neposreden elektronski vnos elementov iz obrazca za poročanje o poslovanju socialnega podjetja prek spletnega portala za leto, ki sledi letu začetka veljavnosti tega pravilnika.
(2) Do vzpostavitve neposrednega elektronskega vnosa podatkov iz prejšnjega odstavka socialna podjetja pošiljajo letna poročila na način in v rokih v skladu z zakoni, ki urejajo roke predložitve letnih poročil za posamezno vrsto nepridobitnih pravnih oseb.
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljati Pravilnik o spremljanju poslovanja socialnih podjetij (Uradni list RS, št. 35/13).
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-68/2023/35
Ljubljana, dne 15. decembra 2025
EVA 2023-2180-0018
za gospodarstvo, turizem in šport