Uradni list

Številka 62
Uradni list RS, št. 62/2025 z dne 14. 8. 2025
Uradni list

Uradni list RS, št. 62/2025 z dne 14. 8. 2025

Kazalo

2369. Pravilnik o pogojih za varnost plovbe v pristanišču in varen privez plovil, stran 7022.

  
Na podlagi petega odstavka 39. člena Pomorskega zakonika (Uradni list RS, št. 62/16 – uradno prečiščeno besedilo, 41/17, 21/18 – ZNOrg, 31/18 – ZPVZRZECEP, 18/21, 21/21 – popr. in 76/23) ministrica za infrastrukturo izdaja
P R A V I L N I K 
o pogojih za varnost plovbe v pristanišču in varen privez plovil 
1. člen 
(vsebina) 
Ta pravilnik določa podrobnejše pogoje za varnost plovbe v pristanišču in varen privez plovil, vsebino vloge za izdajo obratovalnega dovoljenja ter maritimno študijo.
2. člen 
(izrazi) 
Izrazi, uporabljeni v tem pravilniku, pomenijo:
1. vplovni kanal ali vplovna pot je morsko območje, ki je dovolj široko in globoko, da omogoča varno plovbo,
2. načrt prevzema odpadkov s plovil je načrt v skladu s predpisi, ki urejajo pristaniške zmogljivosti za prevzem odpadkov s plovil,
3. uporabno dovoljenje je dovoljenje v skladu s predpisi, ki urejajo graditev,
4. vodno dovoljenje je vodno dovoljenje v skladu predpisi, ki urejajo vode,
5. standardi Evrokod so standardi v skladu s predpisi, ki urejajo mehansko odpornost in stabilnost objektov,
6. mednarodne oznake so oznake, ki jih določa Mednarodna organizacija za pomorske navigacijske pripomočke IALA.
3. člen 
(splošni pogoji) 
(1) Vsa pristanišča morajo za zagotavljanje varnosti plovbe in varnega priveza plovil imeti:
1. ustrezno globino vplovnih kanalov ali vplovnih poti in območja akvatorija pristanišča ter prosto širino in višino prehoda, ki izhajajo iz maritimne študije in zagotavljajo varno vplutje in izplutje ter sidranje plovil,
2. objekte za varnost plovbe in sistem mednarodnih oznak, ki morajo biti ustrezni, delujoči in redno vzdrževani,
3. akvatorij in obalo, naprave in opremo (npr. bitve, privezne boje, avtomatske privezne kljuke, odbojnike), kjer je mogoče plovilo varno manevrirati, privezati ali sidrati ter ga zavarovati ob vsakem vremenu,
4. podatek o podvodnih ovirah in objektih (naravne ovire, čeri, razbitine, podvodne cevi in kabli ipd.),
5. poslovnik obratovanja pristanišča in druge akte o obratovanju pristanišča, s podatki o največjih dimenzijah plovil, za katere je pristanišče namenjeno (predpisano največjo širino, dolžino in globino plovila, ki lahko vpluje v pristanišče),
6. dovoljenje za stalni privez, sidranje ali položitev plavajoče naprave na morsko dno,
7. zasilne lestve za izstop iz morja, z možnostjo izstopa iz morja ob najnižji nizki vodi in medsebojni razdalji do 50 m vzdolž operativne obale, ki ne ovirajo varen privez plovil,
8. nameščene rešilne obroče, tako da je najdaljša razdalja na operativni obali največ 250 m,
9. potrjen načrt prevzema odpadkov s plovil,
10. opozorilne table, ki prepovedujejo kopanje, ribolov in druga ravnanja,
11. urejen nadzor nad varstvom morja pred onesnaženjem z napravami, opremo in usposobljenim osebjem v obsegu, ki je odvisen od namena pristanišča,
12. vidno objavljene podatke o vrsti pristanišča in upravljalcu pristanišča s kontaktnimi podatki (telefonska številka, elektronski naslov, spletna stran idr.).
(2) Geodetski inštitut Slovenije v okviru programa hidrografske dejavnosti najmanj vsakih pet let organizira izvedbo in nadzor rednega merjenja globin na mestih za vplovitev in izplovitev, sidranje ter privez plovil v pristanišču v skladu s standardi Mednarodne hidrografske organizacije (IHO), o čemer predhodno obvesti upravljalca pristanišča, ki mora omogočiti izvedbo meritev globin. Če Geodetski inštitut Slovenije nalog iz tega odstavka ne more opraviti zaradi ovir v pristanišču ali privezanih plovil, obvesti upravljalca pristanišča, ki poskrbi za odstranitev ovir ali plovil. Če upravljalec pristanišča ne poskrbi za odstranitev ovir ali plovil, se organizira izvedbo meritev na stroške upravljalca pristanišča.
(3) Meritve iz prejšnjega odstavka Geodetski inštitut Slovenije posreduje upravljalcu pristanišča, ki jih preuči glede na prejšnje meritve in spremlja odstopanja glede na maritimno študijo.
(4) Če se globine v pristanišču spremenijo (npr. zamuljeno dno, stalen premik mulja, zdrs skalometa, sprememba terena v stiku z vodo, gostota prometa, padec tovora v morje), da je onemogočeno vplutje ali izplutje plovil oziroma ogrožena varnost plovbe, mora upravljalec pristanišča v roku 24 ur obvestiti uporabnike pristanišča, Upravo Republike Slovenije za pomorstvo (v nadaljnjem besedilu: uprava) in Geodetski inštitut Slovenije in zagotoviti varno uporabo pristanišča.
4. člen 
(pristanišče, namenjeno za javni promet) 
(1) V pristanišču, namenjenem za javni promet, morajo biti poleg pogojev iz prejšnjega člena zagotovljeni tudi:
1. površina ali prostor, urejen za sprejem potnikov in prtljage, če je pristanišče namenjeno za potniški promet,
2. naprave za nakladanje in razkladanje za pristanišče za tovorni promet,
3. oskrba plovil s pitno vodo in električno energijo,
4. dostopnost za osebe s posebnimi potrebami,
5. kontrola stanja v pristanišču, ki se nanaša na varnost plovbe in varstvo človeškega življenja na morju (npr. redna kontrola, pregled stanja po neurju),
6. osvetljene operativne obale.
(2) V koprskem tovornem pristanišču se zagotavlja tudi pomoč pri privezovanju plovil in oskrba z gorivom. Oskrba plovil z električno energijo iz 3. točke prejšnjega odstavka se v koprskem tovornem pristanišču zagotavlja v skladu s predpisi, ki urejajo alternativna goriva.
5. člen 
(pristanišče za posebne namene) 
V pristanišču za posebne namene morajo biti poleg pogojev iz 3. člena tega pravilnika zagotovljeni tudi:
1. v turističnem pristanišču:
– oskrba s pitno vodo in električno energijo,
– zgradba oziroma prostor, urejen za sprejem potnikov in prtljage,
– sanitarije,
– informacije o morebitnih zaščitenih vodnih in kopnih območjih ter naravnih in krajinskih parkih, ki se nahajajo v bližini,
– kontrola stanja v pristanišču, ki se nanaša na varnost plovbe in varstvo človeškega življenja na morju (npr. redna kontrola, pregled stanja po neurju),
– osvetljene operativne obale;
2. v krajevnem pristanišču:
– kontrola stanja v pristanišču, ki se nanaša na varnost plovbe in varstvo človeškega življenja na morju (npr. redna kontrola, pregled stanja po neurju);
3. v športnem pristanišču:
– prostori in naprave za prekladanje, hrambo inskladiščenje, odvisno od namena;
4. v šolskem pristanišču:
– oskrba s pitno vodo in električno energijo,
– označitev pristanišča z označbami za varno izvajanje usposabljanj;
5. v drugem pristanišču (npr. ribiško pristanišče, ladjedelnica) glede na namen:
– oskrba plovil s pitno vodo in električno energijo,
– prostor in naprave za prekladanje in skladiščenje tovora,
– kontrola stanja v pristanišču, ki se nanaša na varnost plovbe in varstvo človeškega življenja na morju (npr. redna kontrola, pregled stanja po neurju).
6. člen 
(vloga za obratovalno dovoljenje) 
(1) Vloga za pridobitev obratovalnega dovoljenja, ki jo upravljalec pristanišča ali investitor (v nadaljnjem besedilu: vlagatelj) vloži pri upravi, mora vsebovati:
1. podatke o pristanišču (vrsta pristanišča, lokacija, koordinate, parcelne številke, akt o določitvi območja pristanišča),
2. podatke o vlagatelju (firma in sedež oziroma osebno ime vlagatelja in naslov ter kontaktni podatki, morebitni zastopnik ali pooblaščenec, izkazan status investitorja ali upravljalca, če to ni razvidno iz javno dostopnih evidenc in objav),
3. maritimno študijo iz 7. člena tega pravilnika,
4. vodno dovoljenje,
5. uporabno dovoljenje,
6. načrt prevzema odpadkov s plovil,
7. poslovnik obratovanja pristanišča in druge akte o obratovanju pristanišča, s podatki o največjih dimenzijah plovil, za katere je pristanišče namenjeno,
8. dovoljenje za stalni privez, sidranje ali položitev plavajoče naprave na morsko dno, če ta ni vpisana v vpisnik plavajočih naprav,
9. izjavo vlagatelja, da jamči za resničnost v vlogi navedenih podatkov in njihovo skladnost z zahtevami iz tega pravilnika.
(2) Uprava objavi obrazec vloge na spletni strani.
7. člen 
(maritimna študija) 
(1) Maritimna študija je sistematično urejen sestav načrtov, tehničnih opisov, poročil, izračunov, risb, simulacij in drugih prilog, s katerimi se dokazuje varnost plovbe in varen privez plovil v pristanišču.
(2) Mednarodno sprejeti tehnični standardi, ki jih je treba upoštevati pri izdelavi maritimne študije so zlasti:
– relevantni standardi Evrokod,
– standardi, ki jih izdajajo združenja: Stalno mednarodno združenje kongresov navigacije (Permanent International Association of Navigation Congresses, PIANC), Mednarodni pomorski forum naftnih družb (Oil Companies International Marine Forum, OCIMF), Mednarodna organizacija za pomorske navigacijske pripomočke (International Organisation for Marine Aids to Navigation (IALA), Mednarodne varnostne smernice za naftne tankerje in terminale (International Safety Guide for Oil Tankers and Terminals, ISGOTT).
(3) Maritimna študija obsega naslednje vsebine:
1. osnovne podatke o maritimni študiji: pristanišče ali del pristanišča, investitor oziroma upravljalec pristanišča, izdelovalec maritimne študije s kontaktnimi podatki, strokovnjaki, ki sodelujejo na posameznih področjih, mesec in leto izdelave,
2. navigacijske značilnosti območja obravnave: pogoji magnetizma, orientacijske točke, prometne smeri in smeri plovbe, globine, sidrišča, navigacijska in komunikacijska podpora, pomorski promet, bistvene značilnosti plovbne poti, izogibanje trčenju,
3. hidrografske značilnosti: globine, tip morskega dna,
4. metereološke in oceanografske značilnosti: vetrovi, valovanje, morski tokovi, morske mene, vidljivost,
5. tehnične značilnosti plovil: vrsta in namen, dimenzije, vrsta pogona, druge tehnične značilnosti,
6. tehnične značilnosti obale: opis, značilnosti objektov, opis in nosilnost privezov, oprema, preverba nosilnosti privezne opreme obstoječe obale,
7. ukrepe za zagotavljanje varnosti plovbe: analize plovnih poti in akvatorija, prosta širina in višina plovne poti, območje zaustavitvene poti, manevrski prostor za obračanje plovila, oddaljenost od obstoječih drugih pristanišč, globine na plovni poti in mestu priveza oziroma sidranja, navigacijske označbe, vpliv vetra morskih tokov in valovanja, skupno delovanje in ocena mejnih pogojev, zahteve glede pristana, bokobranov in privezne opreme obale, druge ukrepe za zagotavljanje varnosti, ravnanje z balastnimi vodami, ukrepe za zagotavljanje varnosti med manevriranjem in režim plovbe, varnost plovbe med manevriranjem in postankov v izrednih okoliščinah,
8. analizo dogodka pričakovanih pomorskih nesreč (potopitev, nasedanje, trk, okvare ali poškodbe konstrukcije ali strojev, trk, požar, eksplozija, onesnaženje, materialne in telesne poškodbe, mimohode),
9. ukrepe za zmanjšanje nevarnosti in postopki v izrednih okoliščinah, zemljepisna izpostavljenost ter analiza izpostavljenosti privezanih plovil neugodnim vetrovom (prostorsko umeščanje in modeliranje valobranov),
10. preverbo protipoplavne varnosti,
11. izjavo izdelovalca maritimne študije, s katero potrjuje, da je izdelana skladno s tem pravilnikom,
12. zaključek z ugotovitvami, ki izhajajo iz posamezne točke tega odstavka.
(4) Maritimna študija za obstoječa pristanišča mora vsebovati tudi statično preverbo privezov, vključno s preverbo primernosti odbojnikov in priveznih bitev za sedanji namen uporabe privezov.
(5) Maritimna študija, ki obravnava območje izven pristanišč, mora obravnavati tiste vsebine iz tretjega odstavka tega člena, ki vplivajo na varnost plovbe na obravnavanem območju.
(6) Maritimna študija, ki je bila podlaga za pridobitev mnenja o varnosti plovbe, se upošteva pri izdaji obratovalnega dovoljenja, če pri izvedbi projekta ni prišlo do odstopanj (sprememb), ki lahko vplivajo na varnost plovbe.
(7) Maritimno študijo izdelajo strokovnjaki, ki imajo reference posamezne stroke pri izdelavi primerljive maritimne študije, z izkušnjami na področju varnosti plovbe in varnega priveza plovil, gradbene ali pomorske stroke ali uporabe simulacijskega modeliranja pomorskega prometa v pristaniščih ali drugih delih morja. Strokovnjaki, ki sodelujejo pri izdelavi maritimne študije, vsak za svoj del s podpisom jamčijo, da maritimna študija izpolnjuje predpisane vsebine.
(8) Uprava lahko zahteva, da se pri izdelavi maritimne študije uporabi simulacijska informacijska oprema, če je to potrebno glede na zahtevnost pogojev za varnost plovbe.
KONČNE DOLOČBE 
8. člen 
(prenehanje veljavnosti) 
Z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljati Odredba o pogojih, ki jih morajo izpolnjevati pristanišča za varnost plovbe in varen privez plovil (Uradni list RS, št. 32/02).
9. člen 
(zamik začetka uporabe) 
7. in 8. točka prvega odstavka 3. člena tega pravilnika se začneta uporabljati eno leto od uveljavitve tega pravilnika.
10. člen 
(začetek veljavnosti) 
Ta pravilnik začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 007-304/2023/36
Ljubljana, dne 8. julija 2025
EVA 2023-2430-0023
Mag. Alenka Bratušek 
ministrica 
za infrastrukturo 

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti