Uradni list

Številka 73
Uradni list RS, št. 73/1997 z dne 28. 11. 1997
Uradni list

Uradni list RS, št. 73/1997 z dne 28. 11. 1997

Kazalo

3496. Navodilo o vrstah finančnih zavarovanj, s katerimi ponudniki zavarujejo izpolnjevanje svojih obveznosti v postopkih javnega naročanja, stran 5711.

Na podlagi 77. člena zakona o javnih naročilih (Uradni list RS, št. 24/97) in 99. člena zakona o upravi (Uradni list RS, št. 67/94) izdaja minister za finance
N A V O D I L O
o vrstah finančnih zavarovanj, s katerimi ponudniki zavarujejo izpolnjevanje svojih obveznosti v postopkih javnega naročanja
1. člen
Minister za finance s tem navodilom določa vrsto, vsebino, obliko, roke in enotne obrazce finančnih zavarovanj, ki jih mora v postopkih javnega naročanja predložiti ponudnik za zavarovanje izpolnitve svojih obveznosti.
Obrazci so sestavni del tega navodila.
2. člen
Naročnik mora zahtevati od ponudnikov, da zavarujejo izpolnitev svoje obveznosti v javnem razpisu za izbiro izvajalca brez omejitev, v javnem razpisu za izbiro izvajalca s predhodnim ugotavljanjem sposobnosti po 49. členu zakona o javnih naročilih, v dvostopenjskem postopku po 52. členu zakona o javnih naročilih, pri zbiranju ponudb, pri oddaji javnega naročila brez javnega razpisa po 2., 3., 4., 6. in 7. točki prvega odstavka 55. člena zakona o javnih naročilih in pri zbiranju predlogov.
3. člen
V postopkih javnega naročanja se uporabljajo naslednje vrste finančnih zavarovanj:
a) bančne garancije,
b) menice.
Vrsto finančnih zavarovanj in način predložitve, višino, roke ter vzorec finančnega zavarovanja mora naročnik določiti že v razpisni dokumentaciji, skladno s 1. členom odredbe o obvezni vsebini razpisne in ponudbene dokumentacije (Uradni list RS, št. 33/97 in 63/97).
Ponudnikova predložena bančna garancija ne sme bistveno odstopati od vzorca, vendar pa predložena garancija ne sme vsebovati dodatnih pogojev za izplačilo, krajših rokov, kot jih določi naročnik, nižjega zneska zavarovanja, kot ga določi naročnik ali spremenjene krajevne pristojnosti za reševanje sporov med upravičencem in banko.
4. člen
Bančna garancija mora biti brezpogojna in plačljiva na prvi poziv. Trajanje bančne garancije mora biti najmanj toliko, kolikor traja rok za izpolnitev ponudnikove obveznosti. Naročnik ne sme vrniti ponudniku bančne garancije pred potekom roka trajanja garancije, razen če je ponudnik v celoti izpolnil svojo obveznost, ki je zavarovana z bančno garancijo.
Uporabljena valuta mora biti enaka valuti javnega naročila.
5. člen
Naročnik mora, upoštevaje vrsto predmeta javnega naročila, zahtevati naslednje vrste bančnih garancij:
– garancijo za resnost ponudbe,
– garancijo za vrnitev predplačila,
– garancijo za dobro izvedbo prevzetih obveznosti,
– garancijo za odpravo napak v garancijskem roku.
Vsaka bančna garancija mora imeti naslednje obvezne sestavine:
– naziv banke – garanta,
– naziv naročnika (ponudnika oziroma izvajalca) garancije,
– naziv upravičenca (naročnika v javnem naročilu) bančne garancije,
– datum izdaje garancije in številko garancije,
– podlago za izdajo bančne garancije (javni razpis ali pogodba),
– maksimalni garantirani znesek,
– zavezo banke za izpolnitev garancije,
– trajanje garancije,
– navedbo prava, po katerem se ravna izdaja garancije, če garancijo izda tuja banka.
Če ponudnik predloži garancijo tuje banke, mora naročnik obvezno preveriti boniteto tuje banke pri Banki Slovenije. Tuja banka mora imeti najmanj IBCA rating AA-.
6. člen
Garancijo za resnost ponudbe naročnik zahteva od ponudnikov kot sestavni del ponudbene dokumentacije. Če ponudnik ne predloži garancije za resnost ponudbe, šteje njegova ponudba kot nepopolna in se obvezno izloči iz nadaljnjega postopka.
Garancija se izda v višini do 10% od vrednosti javnega razpisa ali dela javnega razpisa, na katerem konkurira ponudnik. Trajanje garancije je 30 dni po datumu, ki jo določen za izdajo sklepa o izbiri najugodnejšega ponudnika. Naročnik sme zahtevati tudi še dodatno, da mora v roku trajanja te garancije ponudnik skleniti pogodbo in izročiti garancijo za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti. Če izbrani ponudnik ne sklene pogodbe z naročnikom, ali ne izpolni drugih dodatnih pogojev, ne glede na razlog, razen če je razlog na naročnikovi strani, mora naročnik vnovčiti bančno garancijo.
7. člen
Garancijo za vrnitev predplačila mora zahtevati naročnik v primerih, ko naročnik predvideva predplačilo. Garancija se izda v višini plačanega predplačila in mora trajati vse do dokončne dobave ali izvedbe posla. Izjemoma se lahko zmanjšuje, če pokriva delne ali sukcesivne dobave ali situacijske izvedbe del, kadar so le-te dovoljene, pri čemer mora biti naveden način zmanjševanja vrednosti garantiranega zneska.
Naročnik ne sme izplačati nobenega zneska preden ne prejme garancije za vrnitev predplačila.
8. člen
Garancijo za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti mora zahtevati naročnik vedno v višini do 10% od vrednosti pogodbe, pri čemer se upošteva rok trajanja izvedbe posla. Garancijo za dobro izvedbo pogodbenih obveznosti mora ponudnik izročiti naročniku najkasneje v desetih dneh od sklenitve pogodbe. Pogodba se sklepa z odložnim pogojem, da postane veljavna šele s predložitvijo garancije za dobro izvedbo posla. Garancija za dobro izvedbo posla lahko pokriva tudi pravočasnost izvedbe, kadar je pravočasna izvedba fiksno določena. Trajanje garancije za dobro izvedbo posla je še vsaj en dan po preteku roka za dokončno izvedbo posla. Naročnik mora pri tem opredeliti, kaj pomeni dokončna dobava oziroma izdelava: montaža, zagon, preizkusno delovanje, komisijski pregled, naknadno odpravljanje napak, vendar še pred dokončno primopredajo ipd., glede na vsebino pravnega posla. Če se med trajanjem izvedbe pogodbe spremenijo roki za izvedbo posla, vrsta blaga, gradbenega dela ali storitve, kvaliteta in količina, se mora temu ustrezno spremeniti tudi garancija oziroma podaljšati njena veljavnost.
9. člen
Garancijo za odpravo napak v garancijskem roku mora naročnik zahtevati v primerih, kjer predmet pogodbe zahteva še garancijo za brezhibno delovanje ali jamstvo za stvarne napake. Garancijo mora izvajalec izročiti naročniku ob primopredaji. Brez predložene garancije primopredaja ni opravljena. Garancija mora pokrivati primere, če prodajalec ali izvajalec v primeru okvare ali v primeru kakršnega koli drugega dogodka, ki bi zmanjšal možnost uporabe predmeta pogodbe v garancijskem roku oziroma v roku, za kateraga izvajalec jamči za stvarne napake, ni izvršil svoje obveznosti. Rok trajanja garancije je za en dan daljši kot je garancijski ali jamčevalni rok, ki je določen v osnovni pogodbi. Garancijski znesek se giblje do 10% vrednosti posla, za katerega se daje.
10. člen
Naročnik sme po svoji presoji zahtevati tudi druge vrste garancij, glede na vrsto posameznega javnega naročila.
11. člen
Če poleg glavnega izvajalca sodelujejo v izvedbi javnega naročila tudi njegovi podizvajalci, mora glavni izvajalec za zavarovanje svoje obveznosti iz naslova plačila podizvajalcem izročiti naročniku najkasneje v desetih dneh po podpisu pogodbe, kot pogoj za veljavnost pogodbe, dve lastni bianco menici s pooblastilom za izpolnitev in uporabo. Naročnik mora menico vnovčiti, če glavni izvajalec ne plačuje ob zapadlosti svojim podizvajalcem v prevzetem javnem naročilu in le-ti zahtevajo plačilo od naročnika. V primeru vnovčitve menice mora izdajatelj menice takoj izročiti novo menico. Menice naročnik ne sme trasirati in jo mora ob dokončanju posla vrniti izdajatelju.
12. člen
To navodilo začne veljati petnajsti dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 403-233/97
Ljubljana, dne 19. novembra 1997.
Minister
za finance
Mitja Gaspari l. r.
1. GARANCIJA ZA RESNOST PONUDBE
----------------------------------------------------------------

Naziv banke

kraj in datum

upravičenec

Garancija št. ........

V skladu z javnim razpisom, objavljenim v Uradnem listu Republike
Slovenije, številka ..........., z dne............, za nabavo
naslednjega blaga (izdelavo naslednje storitve):

1....................................

2....................................

3....................................

za potrebe naročnika ......................... je ponudnik dolžan
za resnost svoje ponudbe na javnem razpisu, preskrbeti naročniku
bančno garancijo v višini .............. % od vrednosti blaga
(storitve) kar znaša ................................. SIT.

Banka se zavezuje, da bo plačala navedeni znesek v naslednjih
primerih:

a) če ponudnik umakne ali spremeni ponudbo v času njene
veljavnosti, navedeni v ponudbi

ali

b) če ponudnik, ki ga je naročnik v času veljavnosti ponudbe
obvestil o sprjetju njegove ponudbe:

- ne izpolni ali zavrne sklenitev pogodbe v skladu z določbami
Navodil ponudniku

ali

- ne predloži ali zavrne predložitev bančne garancije za dobro
izvedbo posla v skladu z določbami Navodil ponudnikom.

Zavezujemo se, da bomo v 15 dneh po prejemu naročnikovega prvega
pisnega zahtevka plačali naročniku zgoraj navedeni znesek brez
kakršnega koli dodatnega utemeljevanja, če v svojem zahtevku
navede, da mu zahtevani znesek pripada zaradi izpolnitve enega
ali obeh zgoraj navedenih primerov in navede, za kateri primer
ali primera gre.

Ta garancija velja vse dotlej, dokler ne bo izbran ponudnik po
zgoraj citiranem javnem razpisu in (v primeru, da je celovita ali
delna ponudba sprejeta) do trenutka, ko izbrani ponudnik ne
sklene pogodbe z naročnikom in mu ne izroči garancije za dobro
izvedbo posla, vendar pa najkasneje 40 dni po sklepu o izbiri
najugodnješe ponudbe.

Če od vas ne prejmemo nikakršnega zahtevka za izplačilo
garantiranega zneska do .............., ta garancija preneha
veljati ne glede na to, ali nam je vrnjena.

Morebitne spore med upravičencem in banko rešuje stvarno
pristojno sodišče v Ljubljani.

                              Banka

                         (žig in podpis)


2. GARANCIJA ZA VRNITEV PREDPLAČILA
-----------------------------------------------------------------

Banka

......................................

......................................

Kraj in datum ........................

Upravičenec

......................................

......................................

Garancija št.: ............

V skladu s pogodbo .............................., z dne,
...................... sklenjene med upravičencem .............
...............................................................
in ............................................................
(naziv prodajalca oziroma izvajalca) za .......................
...............................................................
(predmet pogodbe) v vrednosti .......................... SIT, je
uporabnik dolžan plačati po pogodbi ...... % avans od skupne
pogodbene vrednosti, to je ......................... SIT, proti
predložitvi avansne garancije, s katero banka garantira vračilo
avansa v celoti ali delno, če prodajalec (izvajalec) ne izpolni
pravilno ali pravočasno svoje pogodbene obveznosti v celoti ali
delno, kot je določeno v pogodbi.

Na zahtevo prodajalca (izvajalca) se s to garancijo nepreklicno
in nepogojno obvezujemo, da bomo na vaš prvi pisni poziv in ne
glede na kakršen koli ugovor prodajalca (izvajalca) plačali
znesek avansa v višini največ ................... SIT, ki
vključuje znesek prejetega predplačila in pripadajočih obresti,
če pogodba ne bo izpolnjena v roku, kvaliteti ali količini,
navedeni v zgoraj citirani pogodbi. V primeru, da je dopustna
delna ali sukcesivna izpolnitev pogodbenih obveznosti, se
vrednost avansa, ki ga mora vrniti prejemnik avansa, sorazmerno
zmanjša.

Ta garancija velja najkasneje do .............. in se avtomatično
zmanjšuje za odgovarjajoči znesek opravljenih dobav (storitev),
če so le-te dopustne. Po poteku navedenega skrajnega roka
 garancija ne velja več in naša obveznost avtomatično ugasne, ne
glede na to, ali je garancija vrnjena.

Morebitne spore med upravičencem in banko rešuje stvarno
pristojno sodišče v Ljubljani.

                              Banka

                         (žig in podpis)


3. GARANCIJA ZA DOBRO IZVEDBO POGODBENIH OBVEZNOSTI
-----------------------------------------------------------------

naziv banke

kraj in datum

upravičenec

Garancija št...............

V skladu s pogodbo (naziv pogodbe, številka pogodbe, datum…),
sklenjene med naročnikom .....................................
.............................................. in ............
..............................................................
(naziv izvajalca) za nakup (izdelavo, dobavo).................
..........(predmet pogodbe) v vrednosti .................., je
prodajalec (izvajalec) dolžan dobaviti naslednje blago (opraviti
naslednje storitve):

1..................................

2..................................

3..................................

v skupni vrednosti .................. SIT, z besedo .........
..................

v roku (datum, dni, mesecev) v količini in kvaliteti, opredeljeni
v citirani pogodbi.

Na zahtevo prodajalca (izvajalca) se s to garancijo nepreklicno
in brezpogojno obvezujemo, da bo prodajalec (izvajalec) svojo
pogodbeno obveznost izpolnil v dogovorjeni kvaliteti, količini in
rokih, v nasprotnem primeru bomo na vaš prvi pisni poziv
plačali................... SIT, če blago (storitev) ne bo
izročeno v roku, kvaliteti ali količini, opredeljeni v zgoraj
citirani pogodbi. Naša obveza velja tudi v primeru delne
izpolnitve pogodbene obveznosti, če dobavljeno blago (opravljena
storitev) tudi delno ne zadostuje pogodbenim zahtevam.

Ta garancija velja najkasneje do............................ Po
poteku navedenega roka garancija ne velja več in naša obveznost
avtomatično ugasne, ne glede na to, ali je garancija vrnjena.

Morebitne spore med upravičencem in banko rešuje stvarno
pristojno sodišče v Ljubljani.

                              Banka

                          (žig, podpis)


4. GARANCIJA ZA ODPRAVO NAPAK V GARANCIJSKEM ROKU
-----------------------------------------------------------------

naziv banke

kraj in datum

upravičenec

Garancija št...............

V skladu s pogodbo (naziv pogodbe, številka pogodbe, datum…),
sklenjene med naročnikom .......................................
................................................................
in .............................................................
(naziv izvajalca) za nakup (izdelavo, dobavo) ..................
................................................................
(predmet pogodbe) v vrednosti ...................., je prodajalec
(izvajalec) dolžan po opravljeni primopredaji v garancijskem roku
servisirati opremo in dobavljati brezplačno nadomestne dele,
skladno z določili zgoraj citirane pogodbe in garancijske izjave.

S to garancijo se nepreklicno in brezpogojno zavezujemo, da bomo
na vaš prvi pisni poziv in ne glede na kakršen koli ugovor
naročnika garancije izplačali znesek .................... SIT, če
prodajalec (izvajalec) v garancijskem roku oziroma v roku, ko
velja ta garancija, ne bo izpolnil svoje obveznosti, ki izhaja iz
naslova garancijske obveznosti.

Ta garancija velja še 1 dan po poteku garancijskega
(jamčevalnega) roka, določenega v zgoraj navedeni pogodbi, vendar
pa najkasneje do............................ Po poteku tega roka
garancija ne velja več in naša obveznost avtomatično ugasne, ne
glede na to, ali je garancija vrnjena.

Morebitne spore med upravičencem in banko rešuje stvarno
pristojno sodišče v Ljubljani.

                              Banka

                         (žig in podpis)

Obrazložitev

Zakon o javnih naročilih v 77. členu pooblašča ministra,
pristojnega za finance, da lahko natančneje predpiše ureditev
posameznih vprašanj v postopkih za oddajo javnih naročil. Po 1.
členu odredbe o obvezni vsebini razpisne in ponudbene
dokumentacije mora naročnik v razpisni dokumentaciji določiti
vrste garancij in predložiti njihove obrazce, s katerimi
ponudniki zavarujejo svoje obveznosti za izpolnitev posameznih
faz v postopku izvajanja javnega naročila.

Iz prakse je poznano, da so najzanesljivejše sredstvo zavarovanja
bančne garancije. V zakonu so predvidene najmanj štiri različne
bančne garancije, pri čemer pa je garancija za vračilo
predplačila za proračunske uporabnike izjema, ker se lahko
uporablja le v pimerih, ki so določeni v navodilu o izvrševanju
proračuna (Uradni list RS, št. 13/96). Za ostale naročnike ni
omejitev.

Po informacijah Nove Ljubljanske banke in SKB Banke lahko dobijo
bančno garancijo pravne osebe, samostojni podjetniki in obrtniki.
Provizija je različna, največkrat je odvisna od bonitete
naročnika garancije in od dejstva, ali je naročnik garancije
bančni komitent. Z Banko Slovenije je tudi dogovorjeno, da mora
naročnik preveriti obvezno pri njih boniteto tuje banke, pri
čemer pa šteje, da mora bit rating banke po IBCE najmanj AA-.

Trenutne provizje za izdane garancije so pri Novi Ljubljanski
banki naslednje:

0,3-0,6% od vrednosti garantiranega zneska za garancijo za
resnost ponudbe in

0,45-0,85% od vrednosti garantiranega zneska za dobro izvedbo
posla, za vračilo predplačila in garancije za odpravo napak v
garancijskem roku. Višina provizij ostalih bank je podobna.
Provizija za najboljše komitente banke je lahko tudi za plovico
nižja. Predložitev bančne garancije za resnost ponudbe je
izločilni pogoj, ker nepredložitev garancije, ne glede na razlog,
pomeni nepopolnost ponudbe oziroma neizpolnjevanje razpisnih
pogojev. Hkrati pa je nepredložitev garancije tudi opozorilo
naročniku o slabem finančnem stanju ponudnika. Finančno stanje pa
je eno od najpomembnješih meril za ugotavljanje sposobnosti
ponudnika za izvedbo javnega naročila.

Po uveljavitvi zakona so se pojavljala s strani naročnikov
številna vprašanja glede vsebine bančnih garancij, rokov
veljavnosti itd., kar sedaj razrešuje predlagano navodilo.
Sestavni del navodila so tudi obrazci bančnih garancij, pri čemer
so uporabljeni predlogi Nove LB, SKB Banke in Credit Swiss.

V navodilu pa je za posebne vrste obveznosti, ki izhajajo iz
obveze glavnega ponudnika do svojih podizvajalcev oziroma
dobaviteljev, da jim poravnava nastale zapadle terjatve
pravočasno. V sedanji praksi se dogaja, da glavni izvajalec ne
plačuje svojim podizvjalcem tudi po več mesecev ali celo leto.
Le-ti se obračajo na naročnika zaradi plačila, lahko prenehajo s
svojim delom, pri čemer ima največjo škodo prav sam naročnik, ne
glede na to, da redno izvršuje plačilo glavnemu izvajalcu. Zaradi
tega je sedaj predlagano, da mora glavni izvjalec izročiti po
podpisu pogodbe naročniku dve bianco menici s pooblastilom za
izpolnitev in njihovo uporabo. Naročnik bo izpolnil menico v
primeru zahtevkov podizvajalcev za plačilo. Neuporabljene menice
vrne naročnik izvajalcu po dokončanju posla. Seveda je treba
predpostavljati, da odgovorni delavci naročnikov poznajo pravila
poslovanja z bančnimi garancijami in menicami, tako po slovenskem
kot po tujem pravu.

Z izdajo predlaganega navodila bo zapolnjena precejšnja praznina
pri operacionalizaciji zakona o javnih naročilih, hkrati pa bo
določilo o menicah posredno vplivalo na finančno disciplino.


AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti