Uradni list

Številka 20
Uradni list RS, št. 20/2013 z dne 8. 3. 2013
Uradni list

Uradni list RS, št. 20/2013 z dne 8. 3. 2013

Kazalo

734. Operativno-tehnična zahteva za opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali, stran 2632.

Za izvrševanje 76. člena in na podlagi petega odstavka 179.i člena Zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – UPB4) in 25. člena Sklepa o ustanovitvi Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 81/10) izdaja direktor agencije naslednjo
O P E R A T I V N O - T E H N I Č N O Z A H T E V O
za opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali
1. poglavje
SPLOŠNE DOLOČBE
1. člen
(vsebina)
(1) Ta operativno-tehnična zahteva določa odgovornost pilotov jadralnega letala, odgovornost operatorja, usposabljanje in preverjanje pilotov jadralnih letal, vzdrževanje jadralnih letal, operativne omejitve, vozovnico in zavarovanje ter dovoljenje za opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali.
(2) Glede področij, ki niso urejena s to operativno-tehnično zahtevo, se uporablja Pravilnik o civilnem jadralnem letalstvu (Uradni list FLRJ, št. 52/55, 52/57, v nadaljnjem besedilu: pravilnik), Pravilnik o padalstvu (Uradni list SFRJ, št. 73/89 in 57/90) in Zakon o letalstvu (Uradni list RS, št. 81/10 – UPB4).
2. člen
(pomen izrazov)
Pojmi, uporabljeni v tej operativno-tehnični zahtevi, imajo naslednji pomen:
– »operator« pomeni pravno ali fizično osebo, ki opravlja zračni prevoz potnikov z jadralnimi letali;
– »zračni prevoz« pomeni prevoz potnikov za plačilo in/ali nadomestilo;
– »jadralno letalo« pomeni jadralno letalo, primerno za prevoz potnika;
– »potnik« pomeni fizično osebo, ki ima po pogodbi pravico do prevoza z zrakoplovom;
– »pristojni organ« pomeni Javno agencijo za civilno letalstvo Republike Slovenije.
2. poglavje
ODGOVORNOST PILOTOV JADRALNEGA LETALA
3. člen
(pilot jadralnega letala)
Pilot jadralnega letala:
a) je odgovoren za varno izvedbo leta, ki se sme izvesti le podnevi po pravilih vizualnega letenja (VFR) v vizualnih meteoroloških pogojih (VMC) pogojih;
b) mora preveriti, ali je vreme primerno za izvedbo nameravanega leta in pregledati obvestila, kar stori tako, da preveri:
– vremensko napoved;
– napoved za letalstvo in opozorila v primeru nevarnih vremenskih pogojev ter podatke meteorološke službe Agencije Republike Slovenije za okolje;
– NOTAM-e in AIP;
c) je odgovoren za pripravo jadralnega letala, kar vsebuje vsaj:
– preveritev mase in težišča letala ter ustrezno korekcijo balasta;
– predpoletni pregled letala;
– pripravo padal;
– pripravo pripomočkov za primer slabosti potnika;
– preverjanje veljavnosti predpisane dokumentacije letala in padala;
– vpis potrebnih podatkov v Operativni dnevnik zrakoplova (Journey Log Book), pri čemer se v rubriko »namen leta« vpiše »zračni prevoz potnikov«;
– pozvati vodjo jadranja, da opravi kontrolo priprave na letenje;
– izpolnitev predpisane dokumentacije, vključno s podpisanim zapisom, da je bila opravljena ustrezna priprava na let;
– preveriti, da se v letalu nahaja kopija te operativno – tehnične zahteve;
č) mora poskrbeti za predpoletno seznanitev potnika in potnikom dati med letom ustrezna navodila, kar vsebuje vsaj:
– pojasnitev glede varne namestitve v letalo;
– pojasnitev glede prepovedi dotikanja in oviranja krmilnih naprav;
– pojasnitev glede minimalnih zahtev glede zdravja potnika;
– pojasnila glede poteka vzleta, možnost prekinjenega vzleta, kratek opis poteka celotnega leta ter pristanka;
– pripravo potnika za varno uporabo reševalnega padala, ki vsebuje načine zapuščanja letala, položaj telesa pri padanju, aktiviranje padala, varen doskok, vključno z doskokom na različne terene, ter postopke po doskoku;
– navodilo glede obveznega zategovaja veznih pasov pred pristankom.
d) izvede let, če se čuti sposobnega za njegovo izvedbo;
e) zavrne zračni prevoz potnika, če je očitno, da potnik ni sposoben za tak let (zaradi na primer vpliva alkohola, psihoaktivnih substanc, strahu, zdravstvenega stanja potnika, vreme ni primerno za določenega potnika in podobno);
f) seznani potnika z možnimi tveganji leta in zavrne zračni prevoz potnika zaradi katerih koli okoliščin, ki bi lahko ogrozile varno izvedbo leta;
g) zavrne zračni prevoz potniku, ki ne upošteva njegovih navodil;
h) poskrbi, da pred letenjem prejme nalog za let;
i) poskrbi za najavo leta oziroma preveri, ali je bil načrt leta pravočasno oddan, če gre za vzlet iz kontroliranega zračnega prostora;
j) dolžan od potnika prevzeti del potniške karte in jo ustrezno arhivirati.
4. člen
(dolžnosti pilota jadralnega letala pred poletom)
(1) Pilot jadralnega letala mora pred poletom preveriti brezhibnost vzletno pristajalne steze in proučiti terene za izvenletališko pristajanje.
(2) Pilot jadralnega letala mora preveriti, ali je v danih pogojih glede na meteorološke pogoje, dolžino in stanje vzletne steze vleko možno varno izvesti, in ali je vlečna vrv brezhibna.
(3) Pilot jadralnega letala daje pred letom napotke vlečnemu pilotu/operaterju na vitli glede aerovleke oziroma glede starta na vitlo (hitrosti, višine, področje vleke, področje in višina odpenjanja in podobno).
5. člen
(dolžnosti pilota jadralnega letala med letom)
(1) Pilot jadralnega letala mora poskrbeti, da se let v področju vzletnega letališča izvaja na višinah, ki omogočajo dolet v jadralno zono na višino, kot jo predpisujejo navodila za letališče vzleta, na preletu pa, da let izvaja na višinah, ki v vsakem trenutku omogočajo varen pristanek na alternativno letališče, ter na višinah, ki ne zahtevajo uporabo kisika.
(2) Pilot jadralnega letala se mora med letom periodično javljati vodji jadranja na način, ki je bil dogovorjen pred letom, ali kontroli zračnega prometa.
(3) Pilot jadralnega letala je odgovoren, da skladno z letalskim priročnikom pilotira letalo na sedežu, ki je predvideno za upravljanje, kot da bi bil edini pilot na letalu.
3. poglavje
ODGOVORNOST OPERATORJA
6. člen
(dolžnosti operatorja)
(1) Operator mora določiti pilote jadralnega letala in jih usposobiti v skladu s to operativno-tehnično zahtevo ter inštruktorje za usposabljanje in preverjanje pilotov v skladu s to operativno-tehnično zahtevo.
(2) Operator vodi evidenco izvajanja usposabljanj in preverjanj pilotov in inštruktorjev, evidenco nalogov za let ter prodanih vozovnic vsaj 18 mesecev.
(3) Iz nalogov za let iz prejšnjega odstavka mora biti razvidno:
a) zaporedna številka leta;
b) datum opravljenega leta;
c) ime in priimek pilota;
č) tip in registracija jadralnega letala;
d) kraj vzleta in kraj pristanka;
e) trajanje leta;
f) namen leta (zračni prevoz potnikov, usposabljanje, preverjanje in drugo);
g) izpolnjevanje pogojev glede letnega preverjanja pilota, zadnjih izkušenj pilota, preverjanja vremena, priprave in pregleda letala in drugo;
h) ime in priimek potnika (ali sklic na prodano vozovnico).
7. člen
(operativni priročnik)
Operator mora v primeru izvajanja akrobatskih letov imeti operativni priročnik, ki je sprejemljiv za pristojni organ. V operativnem priročniku mora biti:
a) določen postopek letenja,
b) določen postopek prešolanja pilota za izvajanje akrobatskih letov,
c) zapisan način zagotovitve ustrezne stalne usposobljenosti pilotov in
č) določene dovoljene akrobatske figure ter zahteva po načrtu figur za vsak let, področje in višine izvajanja leta ter opisani izredni postopki.
4. poglavje
USPOSABLJANJE IN PREVERJANJE
8. člen
(pooblaščena oseba za izvajanje usposabljanja in preverjanja)
(1) Pooblaščena oseba za izvajanje usposabljanja in preverjanja je učitelj jadralnega letenja z veljavnim dovoljenjem in veljavnim ratingom.
(2) Pooblaščeno osebo iz prejšnjega odstavka potrdi pristojni organ.
9. člen
(dosedanja usposobljenost in dosedanje izkušnje)
(1) Pilot jadralnega letala mora biti za opravljanje zračnega prevoza imetnik veljavnega pooblastila učitelja jadralnega letenja, veljavnega dovoljenja, ratinga, zdravniškega spričevala in imeti ustrezne zadnje izkušnje.
(2) Za opravljanje preleta morajo piloti poleg pooblastila učitelja jadralnega letenja iz prejšnjega odstavka imeti opravljen prelet vsaj 300 km (diamantni C) ter imeti opravljene vsaj tri izvenletališke pristanke in do sedaj preletenih najmanj 5000 km.
(3) Za opravljanje akrobatskega leta morajo piloti poleg pooblastila iz prvega odstavka tega člena imeti tudi pooblastilo za izvajanje akrobacij na jadralnih letalih.
10. člen
(letno usposabljanje in preverjanje)
(1) Usposabljanja in preverjanja pilotov se opravijo pred pričetkom glavne sezone, ki je značilna za izvajanje zračnih prevozov z jadralnimi letali.
(2) Veljavnost usposabljanja je eno leto.
(3) Usposabljanje in preverjanje pilotov se izvede pod nadzorom pooblaščenega učitelja jadralnega letenja.
(4) Praktično preverjanje izvede pooblaščeni učitelj jadralnega letenja v letu, ki traja najmanj 15 minut oziroma najmanj en akrobatski let.
(5) Usposabljanje in preverjanje vključuje vsaj naslednje manevre:
a) priprava na let;
b) simulacija seznanitve potnika pred letom;
c) simulacija dajanja navodil potniku med letom;
č) vzlet z jadralnim letalom;
d) letenje s prikazom primernega načina letenja, vključno z največjimi obremenitvami, ki so sprejemljive za zračni prevoz potnikov;
e) manever hitrega pristanka, ki je potreben v primeru nenadne slabosti potnika;
f) teoretična obravnava ustreznih izrednih situacij (odpoved motorja, pretrganje vlečne vrvi in podobno);
g) teoretična obravnava izvenletališkega pristanka z obravnavo primernih mest za izvenletališko pristajanje.
11. člen
(zadnje izkušnje)
(1) Pilot jadralnega letala ne izvaja zračnega prevoza potnikov, če v treh mesecih pred predvidenim letom ne opravi vsaj treh letov z jadralnimi letali, od tega najmanj enega s tipom dvosedežnega jadralnega letala, s katerim se izvaja zračni prevoz potnikov.
(2) Pilot jadralnega letala lahko opravlja zračni prevoz potnikov z jadralnimi letali, ko izpolni pogoj iz prejšnjega odstavka.
(3) Operator za izvajanje akrobatskih letov v operativnem priročniku določi strožje zahteve, kot so določene v prvem odstavku tega člena.
5. poglavje
VZDRŽEVANJE JADRALNIH LETAL
12. člen
(vzdrževanje in zagotavljanje plovnosti jadralnih letal)
(1) Jadralno letalo, namenjeno zračnemu prevozu potnikov, je potrebno vzdrževati v skladu s potrjenim programom vzdrževanja ter v skladu z navodili nosilca tipskega certifikata pri vzdrževalni organizaciji, potrjeni v skladu s Poddelom F Dela M Priloge I ali Prilogo II (Del 145) Uredbe Komisije (ES) št. 2042/2003 z dne 20. novembra 2003 o stalni plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter o potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami (UL L 315, 28. 11. 2003, str. 1–165), kot je bila spremenjena z Uredbo Komisije (EU) št. 593/2012 z dne 5. julija o spremembi Uredbe (ES) št. 2042/2003 o stalni plovnosti zrakoplovov in letalskih proizvodov, delov in naprav ter o potrjevanju organizacij in osebja, ki se ukvarjajo s temi nalogami (UL L 283, 28. 10. 2008, str. 5–29, v nadaljnjem besedilu: uredba št. 2042/2003).
(2) Vzdrževanje pilota – lastnika ni dovoljeno.
(3) Za jadralno letalo, namenjeno zračnemu prevozu potnikov, mora voditi stalno plovnost organizacija za vodenje stalne plovnosti, potrjena v skladu s Poddelom G Dela M Priloge I uredbe št. 2042/2003.
13. člen
(reševalno padalo)
(1) Pilot in potnik morata imeti reševalno padalo.
(2) Reševalno padalo mora imeti veljavno dovoljenje za uporabo padala ter knjižico uporabe in vzdrževanja padala.
14. člen
(druga zaščitna oprema)
(1) Pilot nosi ustrezna oblačila za preprečitev podhladitve, upoštevajoč letni čas, in ustrezno obutev, ki zmanjša možnost blokiranja naprav za krmiljenje.
(2) Operator od potnika zahteva primerno opremo za let, in sicer primerna oblačila, ki ustrezajo letnemu času in območju letenja, primerno obutev in dodatno opremo, ki zmanjšuje možnost blokiranja komand. Če potnik ne upošteva zahtev, se let ne izvede.
15. člen
(oprema in instrumenti)
Pilot jadralnega letala ima ves čas leta poleg s tipskim certifikatom predpisane opreme na voljo še naslednje instrumente in opremo:
a) brzinomer;
b) višinomer;
c) variometer;
č) kompas;
d) komplet za prvo pomoč (avtomobilska ali motorska);
e) dvosmerno radio-komunikacijsko zvezo za rezervo pa mobilni telefon, kar omogoča komuniciranje z vodjem jadranja;
f) v primeru uporabe kateregakoli vodnega balasta merilec zunanje temperature zraka;
g) v primeru akrobatskih letov merilec pospeškov s prikazom trenutnih, maksimalnih pozitivnih in prikazom maksimalnih negativnih pospeškov.
6. poglavje
OPERATIVNE OMEJITVE
16. člen
(vremenske omejitve)
(1) Pilot jadralnega letala pri oceni vremenskih pogojev upošteva omejitve proizvajalca, če so na voljo, in omejitve operatorja, če so slednje bolj restriktivne.
(2) Ne glede na prejšnji odstavek, pilot jadralnega letala ne opravi leta ob pogojih, ki bi onemogočile varen vzlet/pristanek in/ali ob nestabilnih atmosferskih pogojih, ki bi lahko tvorile nevihtne celice, ki vplivajo na pogoje na območju letenja.
(3) Pilot jadralnega letala sprejme vse ustrezne ukrepe, da se prepriča o ustreznosti vremena za varno izvedbo leta.
17. člen
(letališča)
(1) Operator določi vodjo jadranja na tleh, ki spremlja izvedbo leta in sproži iskanje in reševanje, če je to potrebno.
(2) Operator pred izvedbo leta zagotovi, da podatki o izvedbi leta ostanejo na tleh.
7. poglavje
VOZOVNICA IN ZAVAROVANJE
18. člen
(vozovnica)
Vozovnica je dokaz o sklenjeni pogodbi o prevozu potnikov, pri čemer se v zvezi z vozovnico uporabljajo določbe Zakona o obligacijskih in stvarno pravnih razmerjih v letalstvu (Uradni list RS, št. 27/11 – UPB2).
19. člen
(zavarovanje)
Operator ima urejeno zavarovanje potnika v skladu z Uredbo (ES) št. 785/2004 Evropskega parlamenta in sveta o zahtevah v zvezi z zavarovanjem za letalske prevoznike in operaterje za zračni prevoz potnikov, pri čemer je dolžan seznaniti potnika z vrsto in višino tega zavarovanja.
9. poglavje
DOVOLJENJE ZA OPRAVLJANJE ZRAČNEGA PREVOZA POTNIKOV Z JADRALNIMI LETALI
20. člen
(opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali)
Zračni prevoz potnikov z jadralnimi letali lahko opravlja operator, ki izpolnjuje pogoje v skladu to operativno-tehnično zahtevo in pridobi dovoljenje za opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali.
21. člen
(vloga)
Operator vloži za pridobitev dovoljenja za opravljanje zračnega prevoza potnikov z jadralnimi letali vlogo pri pristojnem organu na predpisanem obrazcu, ki je Priloga 1 te operativno-tehnične zahteve in priloži podpisano izjavo, ki je Priloga 2 te operativno-tehnične zahteve.
10. poglavje
PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE
22. člen
(veljavnost dovoljenja pilota jadralnega letala)
(1) Vsa dovoljenja, izdana na podlagi Pravilnika o strokovni izobrazbi, izpitih in dovoljenjih za delo članov posadke letal (Uradni list SFRJ, št. 2/80, 31/80, 53/80, 43/81, 10/85, Uradni list RS, št. 3/00, 57/02, 44/10), ostanejo v veljavi do 8. septembra 2013, ko se začnejo uporabljati določbe Uredbe Komisije (EU) št. 1178/2011 z dne 3. novembra 2011 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalsko osebje v civilnem letalstvu v skladu z Uredbo (EU) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (UL L 311, 25. 11. 2011), kot je bila nazadnje spremenjena z Uredbo Komisije (EU) št. 290/2012 z dne 30. marca 2012 o spremembi Uredbe (EU) št. 1178/2011 o tehničnih zahtevah in upravnih postopkih za letalsko osebje v civilnem letalstvu v skladu z Uredbo (ES) št. 216/2008 Evropskega parlamenta in Sveta (v nadaljnjem besedilu: uredba št. 1178/2011).
(2) Po začetku uporabe določb uredbe št. 1178/2011 preneha veljati 9. člen te operativno-tehnične zahteve in se nadomesti z novim 9. členom, ki se glasi:
'9. člen
(dosedanja usposobljenost in dosedanje izkušnje)
(1) Pilot jadralnega letala mora biti za opravljanje zračnega prevoza imetnik privilegija za komercialni zračni prevoz, veljavnega dovoljenja, ratinga, zdravniškega spričevala in imeti ustrezne zadnje izkušnje.
(2) Za opravljanje preleta morajo piloti poleg privilegija za komercialni zračni prevoz iz prejšnjega odstavka imeti opravljen prelet vsaj 300 km (diamantni C) ter imeti opravljene vsaj tri izvenletališke pristanke in do sedaj preletenih najmanj 5000 km.
(3) Za opravljanje akrobatskega leta morajo piloti poleg pooblastila iz prvega odstavka tega člena imeti tudi pooblastilo za izvajanje akrobacij na jadralnih letalih.'
23. člen
(seznam imetnikov dovoljenj)
Seznam imetnikov dovoljenj se objavi na spletnih straneh pristojnega organa.
24. člen
(začetek veljave)
Ta operativno-tehnična zahteva začne veljati z dnem objave v Uradnem listu Republike Slovenije.
Ljubljana, dne 4. marca 2013
mag. Mirko Komac l.r.
v.d. direktor
Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti