Uradni list

Številka 114
Uradni list RS, št. 114/2002 z dne 24. 12. 2002
Uradni list

Uradni list RS, št. 114/2002 z dne 24. 12. 2002

Kazalo

5586. Pravilnik o vzdrževalni organizaciji, potrjeni po JAR-1145, stran 14706.

Na podlagi 38. in 197. člena zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 18/01) izdaja minister za promet
P R A V I L N I K
o vzdrževalni organizaciji, potrjeni po JAR-145*
1. člen
(predmet urejanja)
Ta pravilnik določa in ureja posebne pogoje in postopke za pridobitev potrdila za vzdrževanje, izvajanje sprememb in popravil zrakoplovov, motorjev, propelerjev, delov in opreme na zrakoplovih (v nadaljnjem besedilu: zrakoplovov ali komponent zrakoplovov).
2. člen
(pomen izrazov)
Posamezni izrazi, uporabljeni v tem pravilniku, imajo naslednji pomen:
1. JAR-145 so Skupni letalski predpisi 145, ki vsebujejo pogoje, ki jih mora izpolnjevati organizacija, ki vzdržuje zrakoplove ali komponente zrakoplovov, ki se uporabljajo za komercialni zračni prevoz;
2. vzdrževalna organizacija, potrjena po JAR-145 (Approved Maintenance Organisation) (v nadaljnjem besedilu: JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija) je organizacija, ki izpolnjuje pogoje po tem pravilniku in ji Uprava Republike Slovenije za civilno letalstvo (v nadaljnjem besedilu: uprava) izda potrdilo iz 3. člena tega pravilnika;
3. zelo majhna vzdrževalna organizacija (Very Small Maintenance Organisation) je organizacija, ki vzdržuje letala z batnimi motorji z maso do 5700 kg ali helikopterje z enim motorjem ter maso do 2730 kg in v kateri je stalno zaposleno 1 do 5 oseb;
4. linijsko vzdrževanje (Line Maintenance) je vsako vzdrževanje, ki mora biti izvršeno pred letom, vključno z ugotavljanjem in odpravljanjem napak, zamenjavo komponent ter izvajanjem preizkusov, s katerimi se zagotovi, da je zrakoplov sposoben za nameravani let; to vzdrževanje vključuje tudi načrtovane preglede, ki vsebujejo vizuelne zunanje preglede ter preglede notranje strukture, sistemov in komponent, ki so vidni skozi dostopne odprtine in vrata; v ta dela sodijo tudi manjša popravila in spremembe (modifikacije), ki praviloma ne zahtevajo večjih pripravljalnih in zaključnih del in so lahko izvedena na enostaven način;
5. vzdrževanje v bazi (Base Maintenance) je vzdrževanje, ki se lahko opravlja samo v bazi, kjer so na razpolago ustrezna sredstva in strokovnjaki, ter obsega vsa vzdrževalna dela, ki presegajo obseg linijskega vzdrževanja zrakoplova ali komponent zrakoplova;
6. majhno popravilo (Minor Repair) je majhna sprememba oziroma majhno popravilo zrakoplova ali komponente in predstavlja spremembo oziroma popravilo, ki samo ne vpliva neposredno na izpolnitev ustreznih tehničnih pogojev za plovnost, vendar pomeni odstopanje od predpisanih tehničnih pogojev za plovnost, če se ga ne izvede;
7. veliko popravilo (Major Repair) je velika sprememba oziroma veliko popravilo zrakoplova ali komponente zrakoplova, ki neposredno vpliva na izpolnitev zahtev iz predpisov o plovnosti;
8. operator zrakoplova (Aircraft Operator) je pravna ali fizična oseba, ki je lastnik ali uporabnik zrakoplova in odgovorni izvajalec operacij zrakoplova, ki je dolžan izvajati operacije zrakoplova v skladu s spričevalom letalskega prevoznika oziroma spričevalom / dovoljenjem za posebne namene oziroma v skladu s posebnim dovoljenjem za opravljanje zračnega prevoza za lastne potrebe, vse v skladu z določbami 4. poglavja zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 18/01; v nadaljnjem besedilu: ZLet) in/ali v skladu z odobrenim priročnikom za letenje ter vzdržuje zrakoplov v skladu s predpisi o plovnosti.
* Ta pravilnik delno povzema vsebino uredbe sveta št. 3922/91 z dne 16. decembra 1991 o harmonizaciji tehničnih zahtev in postopkov na področju civilnega letalstva, kot je spremenjena z uredbami komisije št. 2176/96, 1069/99 in 2871/00, v delu, ki se nanaša na JAR-145 – Vzdrževalne organizacije, potrjene po JAR-145 iz priloge 11. Pri tem je upoštevana 4. sprememba JAR-145, z dne 1. novembra 2001.
3. člen
(izdaja in obseg potrdila)
(1) Organizaciji, ki izpolnjuje pogoje v skladu z določbami tega pravilnika, izda uprava potrdilo JAR-145 vzdrževalne organizacije. Potrdilo se izda na predpisanem obrazcu – JAA obrazec 3 iz priloge št. 3 tega pravilnika in sicer praviloma za 1 leto. Po preteku tega obdobja se veljavnost potrdila praviloma podaljša še za obdobje 12 mesecev, vendar skupaj ne za več kot 24 mesecev, če imetnik izpolnjuje zahteve, ki veljajo v času odločanja ter glede na nove ugotovitve uprave v skladu z določbami ZLet in na njegovi podlagi izdanih predpisov. Enako velja za nadaljnja podaljšanja veljavnosti potrdila.
(2) Izdaja potrdila JAR-145 vzdrževalne organizacije in zahteve v zvezi z njegovo izdajo se izvajajo v skladu s Slovenskimi skupnimi letalskimi predpisi o vzdrževalni organizaciji, potrjeni po JAR-145 (v nadaljnjem besedilu: S5-JAR-145), ki se tekoče usklajujejo s Skupnimi letalskimi predpisi JAR-145 in so sprejeti na podlagi Dogovorov o razvoju, sprejetju in uresničevanju Skupnih letalskih predpisov (JAR), ki so bili sklenjeni na Cipru, 11. septembra 1990 (v nadaljnjem besedilu: dogovori).
(3) Vsebina S5-JAR-145 iz prejšnjega odstavka je zajeta v prilogi št. 1 – Zahteve S5-JAR-145, ki je sestavni del tega pravilnika in zajema vsebino 1. sekcije JAR-145.
(4) Slovenski skupni letalski predpisi 145 se lahko v posameznem delu razlikujejo od Skupnih letalskih predpisov 145 tako, da so upoštevani tudi predpisi o plovnosti in natančnejši postopki izvajanja skupnih letalskih predpisov iz 4. člena tega pravilnika. V takem primeru se posebej označijo tako, da je taka določba v prilogi št. 1 tega pravilnika navedena kot: “S5S-JAR-145”.
(5) V primeru nejasnosti glede razlage vsebine S5-JAR-145 iz tega pravilnika se uporabi kot pomoč originalno besedilo JAR-145 v angleškem jeziku, skupaj z vsebinami iz 4. člena tega pravilnika in z dodatki k navedenim vsebinam.
(6) Uprava zagotavlja tekoče ažuriranje JAR-145 in S5-JAR-145 in o stanju obvešča zainteresirane osebe na vlogo za ustrezno obvestilo.
(7) Uprava objavi v Zborniku letalskih predpisov sprejemljive načine usklajevanja, tolmačenja, dodatke ter posebna začasna navodila in natančnejše postopke izvajanja skupnih letalskih predpisov iz 4. člena tega pravilnika.
(8) Obrazci:
– JAA obrazec 1: JAR-145 certifikat o sprostitvi dela / komponente / sklopa za uporabo;
– JAA obrazec 2: Vloga za JAR-145 potrdilo – za novo potrdilo / za podaljšanje veljavnosti potrdila / za spremembo potrdila;
– JAA obrazec 3: Potrdilo JAR-145 vzdrževalne organizacije;
– JAA obrazec 4: Podatki o vodilnem osebju na podlagi zahtev različnih JAR in
– CRS obrazec: Potrdilo o sprostitvi zrakoplova v uporabo
so določeni v prilogi št. 3, ki je sestavni del tega pravilnika.
4. člen
(sprejemljivi načini usklajevanja, tolmačenja, dodatki ter posebna začasna navodila in natančnejši postopki za izvajanje skupnih letalskih predpisov)
Glede JAR-145 potrjenih vzdrževalnih organizacij iz tega pravilnika se uporabljajo skupaj s prilogo št. 1 iz tretjega odstavka prejšnjega člena tudi slovenski sprejemljivi načini usklajevanja (v nadaljnjem besedilu: S5-AMC-145), tolmačenja (v nadaljnjem besedilu: S5-IEM-145), dodatki ter posebna začasna navodila (v nadaljnjem besedilu: TGL) in natančnejši postopki izvajanja skupnih letalskih predpisov, katerih okvirna vsebina je zajeta v prilogi št. 2, ki je sestavni del tega pravilnika. Priloga št. 2 je razdeljena na sprejemljive načine usklajevanja, tolmačenja, dodatke ter posebna začasna navodila in natančnejše postopke izvajanja skupnih letalskih predpisov, ki se nanašajo na vsebine iz tretjega odstavka 3. člena tega pravilnika in iz priloge št. 1 tega pravilnika.
5. člen
(vloga za izdajo potrdila)
Za pridobitev potrdila iz 3. člena tega pravilnika mora vložnik upravi dostaviti vlogo na predpisanem obrazcu – JAA obrazec 2, ki ji mora priložiti še izpolnjen obrazec – JAA obrazec 4, zahtevano število izvodov priročnika vzdrževalne organizacije in dokazila, da izpolnjuje tudi splošne pogoje za opravljanje dejavnosti.
6. člen
(odgovornost za izvedbo del)
(1) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora izvajati vsa dela za določenega lastnika oziroma uporabnika zrakoplova v skladu z določbami tega pravilnika.
(2) Operator zrakoplova, kot lastnik oziroma uporabnik zrakoplova, mora zagotoviti varno uporabo zrakoplova, vključno z izvedbo vsega predpisanega vzdrževanja, v skladu s predpisi o plovnosti. Za celovitost in ustreznost nabora del v programu vzdrževanja odgovarja lastnik, če lastnik ne uporablja zrakoplova, pa njegov uporabnik v skladu s pogodbo.
(3) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija lahko v skladu s pogodbo z lastnikom oziroma uporabnikom zrakoplova izvaja vse naloge vzdrževanja njegove flote, vendar je lastnik oziroma uporabnik zrakoplova v vsakem primeru odgovoren za varno uporabo zrakoplova.
(4) Izvajanje majhnih in velikih popravil v okviru nalog vzdrževanja mora biti podrobno določeno v priročniku vzdrževalne organizacije v skladu s tem pravilnikom in v skladu s predpisi, ki urejajo postopke glede načrtovanja, certifikacije in plovnosti zrakoplova in komponent zrakoplova.
(5) Pred izvedbo velikega popravila mora lastnik oziroma uporabnik zrakoplova pridobiti tudi odobritev predvidenega načrta popravila v skladu s predpisi o načrtovanju, certifikaciji in plovnosti zrakoplova in komponent zrakoplova glede na vrsto, kategorijo in namen uporabe zrakoplova.
(6) Obseg proizvodnje za potrebe vzdrževalne dejavnosti mora biti podrobno določen v priročniku vzdrževalne organizacije v skladu s posebnim začasnim navodilom št. 9 iz priloge št. 2 tega pravilnika.
7. člen
(uporaba za druge dejavnosti v zračnem prometu in za nekomercialne aktivnosti)
Določbe priloge št. 1 tega pravilnika se v skladu s predpisi o plovnosti uporabljajo tudi za zrakoplove in komponente zrakoplovov, ki se uporabljajo za opravljanje drugih dejavnosti v zračnem prometu in za izvajanje nekomercialnih aktivnosti v letalstvu. Olajšave glede izpolnjevanja pogojev iz tega pravilnika v primerih uporabe zrakoplova za druge dejavnosti v zračnem prometu in za nekomercialne aktivnosti določi uprava v okviru potrdila iz 3. člena tega pravilnika v skladu z natančnejšim postopkom izvajanja skupnih letalskih predpisov št. 3 iz priloge št. 2 tega pravilnika in v skladu s predpisi o plovnosti zrakoplova in komponent zrakoplova.
8. člen
(posebnosti glede certifikatov in pooblastil za certificiranje)
(1) V zvezi s certificiranjem vzdrževanja v skladu z določbo S5-JAR-145.50 iz priloge št. 1 tega pravilnika se uporablja ustrezen certifikat o sprostitvi za uporabo, in sicer:
1. za komponente zrakoplova – JAA obrazec 1 iz priloge št. 3 tega pravilnika;
2. za zrakoplov po opravljenem vzdrževanju v bazi – poseben obrazec o sprostitvi zrakoplova za uporabo – CRS obrazec iz priloge št. 3 tega pravilnika;
3. za zrakoplov po opravljenem linijskem vzdrževanju in izvedbi vzdrževalnih del odprave prisotnih napak na zrakoplovu – obrazec v okviru sistema tehnične knjige zrakoplova (Tehnical Log Book System), ki ga odobri uprava v skladu s predpisi o plovnosti zrakoplova in predpisi o izpolnjevanju pogojev za pridobitev spričevala letalskega prevoznika (v nadaljnjem besedilu: S5-JAR-OPS).
(2) Komponenta zrakoplova, ki jo JAR-145 potrjena organizacija vgrajuje v zrakoplov, mora biti opremljena z ustrezno izpolnjenim obrazcem JAA obrazec 1 iz priloge št. 3 tega pravilnika. Pri tem se kot enakovreden oziroma ustrezen šteje tudi certifikat, ki je določen v skladu s posebnimi začasnimi navodili št. 11, 22 in 23 iz priloge št. 2 tega pravilnika – certifikat FAA obrazec 8130-3 oziroma certifikat TCCA obrazec 24-0078.
(3) Certificiranje vgradnje komponente zrakoplova v zrakoplov se izvede z:
1. vpisom v CRS obrazec – v okviru vzdrževanja zrakoplova v bazi ali
2. vpisom v ustrezen obrazec v okviru sistema tehnične knjige zrakoplova (Tehnical Log Book System) – v okviru linijskega vzdrževanja.
Tak vpis certificiranja vgradnje komponente zrakoplova v zrakoplov potrdi pooblaščena odgovorna oseba JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije z ustrezno izjavo v skladu z AMC-145.50 (b) in posebnim začasnim navodilom št. 16 iz priloge št. 2 tega pravilnika. Ob potrditvi s podpisom hkrati navede tudi ime in priimek ter osebno številko, pod katero ga kot certificirano osebje v skladu z določbo S5-JAR-145.35 iz priloge št. 1 tega pravilnika vodi JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija.
(4) Ne glede na ureditev iz prvega in tretjega odstavka tega člena veljajo za izvedbo postopka certificiranja in za izdajo certifikata o sprostitvi za uporabo za zrakoplov oziroma za komponento zrakoplova, ki ga izvede zelo majhna vzdrževalna organizacija, posebnosti ureditve, določene v posebnem začasnem navodilu št. 5 iz priloge št. 2 tega pravilnika.
9. člen
(usposobljenost osebja)
(1) Osebje za certificiranje iz določbe S5-JAR-145.30 priloge št. 1 tega pravilnika mora biti usposobljeno v skladu z določbami tega pravilnika in v skladu s posebnimi predpisi o letalsko tehničnem osebju, ki opravlja:
– vzdrževanje in popravila zrakoplovov, skupaj s certificiranjem oziroma potrjevanjem takih del na zrakoplovih z največjo dovoljeno vzletno maso nad 5.700 kg (S5-JAR-66),
– vzdrževanje in popravila zrakoplovov, skupaj s certificiranjem oziroma potrjevanjem takih del za zrakoplove z največjo dovoljeno vzletno maso do vključno 5700 kg, oziroma
– vzdrževanje in popravila komponent zrakoplovov, skupaj s certificiranjem oziroma potrjevanjem takih del.
(2) Zahteve glede usposobljenosti osebja za izvajanje pregledov brez porušitve materiala v skladu z določbo S5-JAR-145.30 (e) in S5-JAR-145.30 (e) (1) priloge št. 1 tega pravilnika so zajete v posebnih predpisih o usposobljenosti takega osebja, ki opravlja posebna strokovna dela na zrakoplovih in letalskem materialu, v skladu z ureditvijo iz slovenskih standardov SIST EN 473 oziroma SIST EN 4179.
(3) Zahteve glede usposobljenosti osebja, ki opravlja:
– dela s področja varjenja,
– posebno zahtevna delovna opravila, ki so določena glede na vgrajene naprave in opremo za varno letenje ter
– dela, ki zahtevajo izvajanje drugih posebnih tehnoloških postopkov pri vzdrževalnih delih,
in glede certificiranja takih del so zajete v posebnih predpisih o usposobljenosti osebja, ki opravlja posebna strokovna dela na zrakoplovih in letalskem materialu.
10. člen
(umerjanje ter zahteve glede delovnih prostorov in skladiščenja)
(1) Umerjanje merilne opreme in orodij, ki se uporabljajo pri vzdrževanju zrakoplova in njegovih komponent, v skladu z določbami tega pravilnika in z zahtevami proizvajalca glede vzdrževanja zrakoplova oziroma komponent zrakoplova, lahko izvaja le tisti izvajalec, ki izpolnjuje pogoje za opravljanje take dejavnosti in je akreditiran pri Slovenski akreditaciji ali pri ustrezni tuji akreditacijski službi. Izvajalec svojo usposobljenost dokazuje z ustrezno akreditacijsko listino, ki natančno določa obseg akreditacije, v skladu s standardom SIST EN ISO/IEC 17025 oziroma z istovetnim standardom.
(2) Uprava sprejme akreditiranega izvajalca iz prejšnjega odstavka tega člena v okviru postopka za potrditev organizacijskega priročnika iz določbe S5-JAR-145.70 priloge št. 1 tega pravilnika.
(3) Vzdrževalna organizacija, ki želi pridobiti potrdilo JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije, mora poleg splošnih pogojev za opravljanje dejavnosti in posebnih pogojev po tem pravilniku izpolnjevati tudi pogoje, ki jih določajo predpisi o varstvu pri delu, požarni varnosti, varovanju okolja, skladiščenju vnetljivih in nevarnih snovi ter drugi posebni predpisi, glede na nameravani obseg opravljanja dejavnosti vzdrževanja zrakoplovov oziroma komponent zrakoplovov.
11. člen
(prehodne določbe)
(1) Ne glede na določbo S5-JAR-145.3 priloge št. 1 tega pravilnika se zahteve iz S5-JAR-145 uveljavijo v šestih mesecih od uveljavitve tega pravilnika.
(2) Ne glede na prehodno obdobje iz prejšnjega odstavka se glede usposobljenosti osebja za izvajanje pregledov brez porušitve materiala iz določbe S5-JAR-145.30 (e) in S5-JAR-145.30 (e) (1) v skladu z določbo S5-JAR-145.3(g)(1) priloge št. 1 tega pravilnika, kot izhaja iz drugega odstavka 9. člena tega pravilnika, lahko uporablja slovenski standard SIST EN 473 do 31. 12. 2003, od tega dne dalje pa se uporablja slovenski standard SIST EN 4179, pri čemer se slednji lahko uporablja od dneva uveljavitve tega pravilnika dalje.
(3) Do uveljavitve predpisov iz prvega odstavka 9. člena tega pravilnika, kolikor tak predpis ne določa drugače, se za osebje za certificiranje iz določbe S5-JAR-145.30 iz priloge št. 1 tega pravilnika uporablja pravilnik o strokovni izobrazbi, strokovni usposobljenosti, izpitih, dovoljenjih in pooblastilih letalsko-tehničnega osebja in letalskega osebja tehnične priprave (Uradni list SFRJ, št. 35/87, 12/88 in 8/89), v skladu z določbami zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 18/01).
(4) Potrdila, ki so bila vzdrževalnim organizacijam, ki vzdržujejo zrakoplove in/ali komponente zrakoplovov, izdana pred uveljavitvijo tega pravilnika, veljajo do izteka njihove veljavnosti, vendar najdalj do konca prehodnega obdobja iz prvega odstavka tega člena.
(5) Ne glede na določbo prejšnjega odstavka lahko vzdrževalna organizacija, ki ji je že izdano potrdilo iz prejšnjega odstavka, vloži pri upravi vlogo za izdajo potrdila JAR-145 vzdrževalne organizacije, ki se izda na podlagi tega pravilnika.
(6) Vzdrževalne organizacije iz četrtega odstavka tega člena morajo uskladiti svoje poslovanje z določbami tega pravilnika najkasneje do konca prehodnega obdobja iz prvega odstavka tega člena.
(7) Imetniki potrdil, izdanih vzdrževalnim organizacijam po dosedanjih predpisih, zaprosijo za zamenjavo obstoječih veljavnih listin za listine, ki se izdajo po tem pravilniku. Listina se izda, če so izpolnjene zahteve za izdajo listin po tem pravilniku. Popolno vlogo za izdajo potrdila JAR-145 vzdrževalne organizacije mora vložnik vložiti pri upravi najkasneje dva meseca pred iztekom prehodnega obdobja iz prvega odstavka tega člena.
(8) Ne glede na določbe 8. člena se do 1. decembra 2005 za komponente zrakoplovov, ki so izdelani v državah, ki niso članice Združenih letalskih organov, priznavajo certifikati o sprostitvi za uporabo v skladu z nacionalnimi predpisi takih držav, kolikor predlagatelj s takim certifikatom izkaže izpolnjevanje enakovrednih zahtev, kot so določene za izdajo certifikata o sprostitvi za uporabo komponente zrakoplova v obliki JAA obrazca 1 iz priloge št. 3 tega pravilnika oziroma obrazcev iz posebnega začasnega navodila št. 11 iz priloge št. 2 tega pravilnika (certifikat FAA obrazec 8130-3 oziroma certifikat TCCA obrazec 24-0078). Postopek priznavanja takega certifikata mora biti opisan v organizacijskem priročniku vzdrževalne organizacije, ki ga odobri uprava.
(9) Do vključno 31. decembra 2002 lahko izvajalec iz prvega odstavka 10. člena tega pravilnika svojo usposobljenost izkazuje po veljavnem standardu SIST EN 45001. Po tem datumu omenjenemu standardu preneha veljavnost.
12. člen
(prenehanje veljavnosti)
(1) Z dnem uveljavitve tega pravilnika se prenehata uporabljati:
– letalski standard, ki ga je določila uprava in je objavljen v Zborniku letalskih predpisov kot Tehnični predpis št. 25.41/2000 o pooblaščeni organizaciji za vzdrževanje zrakoplovov, sklopov in delov, z dne 31. januarja 2000 in
– plovnostno tehnična zahteva št. 04(S)-01 PTZ-R1 za pooblaščeno organizacijo za vzdrževanje, z dne 16. aprila 2001.
(2) V skladu z določbo 205. člena ZLet z dnem uveljavitve tega pravilnika preneha veljati 2. točka 205. člena istega zakona.
13. člen
(začetek veljavnosti)
Ta pravilnik začne veljati naslednji dan po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije.
Št. 2630-7/2001
Ljubljana, dne 17. decembra 2002.
Minister za promet
Jakob Presečnik l. r.
Priloga št. 1 - Zahteve S5-JAR-145 1


SEKCIJA 1

S5-JAR-145.1 Splošno

(glej AMCŠ&IEM] 145.1)

(a) Zrakoplov, ki se uporablja v komercialnem zračnem prevozu, ne
sme leteti, dokler mu organizacija, ki je opravila vzdrževalna
dela na tem zrakoplovu ali na njegovi komponenti, ki je namenjena
za vgradnjo v tak zrakoplov, ne izda certifikata o sprostitvi za
uporabo.

(b) Organizacija, ki ni potrjena v skladu z JAR-145 ali ni
odobrena alternativno v skladu z JAR-145.10(c), ne sme izdati
certifikata o sprostitvi za uporabo zrakoplova, ki se uporablja v
komercialnem zračnem prevozu. Razen izjeme, navedene v odstavku
(e), organizacija, ki ni potrjena v skladu z JAR-145 ali ni
odobrena alternativno v skladu z JAR-145.10(c) ali ki ne dela v
okviru sistema zagotavljanja kvalitete vzdrževalne organizacije,
ustrezno potrjene ali odobrene v skladu z JAR-145, ne sme
vzdrževati takega zrakoplova.


OPOMBA:

Za predpoletni pregled se ne zahteva potrdila JAR-145 vzdrževalne
organizacije.


(c) Organizacija, ki ni potrjena v skladu z JAR-145 ali
alternativno odobrena v skladu z JAR-145.10(c), ne sme izdati
certifikata o sprostitvi za uporabo komponente zrakoplova,
namenjene za vgradnjo v zrakoplov, ki se uporablja v komercialnem
zračnem prevozu. Razen izjeme, navedene v odstavku (e),
organizacija, ki ni potrjena v skladu z JAR-145 ali ni
alternativno odobrena v skladu z JAR-145.10(c) ali ki ne dela v
okviru sistema zagotavljanja kvalitete vzdrževalne organizacije,
ustrezno potrjene ali odobrene v skladu z JAR-145, ne sme
vzdrževati take komponente zrakoplova.

(d) Vzdrževalni organizaciji se lahko izda ustrezno potrdilo za
različne vrste vzdrževalnih del, od vzdrževanja komponent
zrakoplova do vzdrževanja celotnega zrakoplova, ali katerekoli
kombinacije vzdrževalnih del.

(e) Organizacija, ki dela v okviru sistema zagotavljanja
kvalitete JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije, ali
organizacije, ki je alternativno odobrena v skladu z JAR-
145.10(c), ima omejeno področje delovanja, dovoljeno s postopki
JAR-145.65(b), in ne sme izvajati vzdrževalnega pregleda
zrakoplova v bazi, celotnega vzdrževalnega pregleda v delavnici
ali obnove motorja in/ali modula motorja.


S5S-JAR-145.1 Splošno

Ne glede na določbo S5-JAR-145.1 se določbe S5-JAR-145 iz te
priloge uporabljajo tudi za zrakoplove in komponente zrakoplovov
v skladu z določbo 7. člena tega pravilnika.


S5-JAR-145.3 Veljavnost

(glej IEM 145.3)

(a) Prva izdaja JAR-145 z dne 30. julija 1991 je postala veljavna
1. januarja 1992 z izjemo JAR-145.1, ki je postal veljaven
postopoma v skladu z navedenim programom:

(1) Organizacija, ki izvaja vzdrževanje v bazi in certificira
sprostitev za uporabo zrakoplovov / zračnih ladij nad 5700 kg
največje dovoljene vzletne mase, mora biti usklajena z JAR-
145.1(b) po 30. juniju 1994.

(2) Organizacija, ki izvaja linijsko vzdrževanje in certificira
sprostitev za uporabo zrakoplovov / zračnih ladij nad 5700 kg
največje dovoljene vzletne mase, mora biti usklajena z JAR-
145.1(b) po 30. septembru 1994.

(3) Organizacija, ki izvaja vzdrževanje in certificira sprostitev
za uporabo motorjev, mora biti usklajena z JAR-145.1(c) po 30.
septembru 1994.

(4) Organizacija, ki izvaja vzdrževanje in certificira sprostitev
za uporabo zrakoplovov / zračnih ladij do vključno 5700 kg
največje dovoljene vzletne mase in / ali helikopterju katerekoli
mase, mora biti usklajena z JAR-145.1(b) po 31. decembru 1994.

(5) Organizacija, ki izvaja vzdrževanje in certificira sprostitev
komponent za uporabo v zrakoplov (izvzet je celotni motor),
pomožnih pogonskih enot ter posebna dela, mora biti usklajena z
JAR-145.1(c) po 31. decembru 1994.


(b) OPOMBA:

Besedilo določbe JAR-145.3 (b) je črtano.


(c) Zrakoplov ali komponenta zrakoplova, za katero se zahteva
program vzdrževanja v skladu z odstavkom (a), se lahko do
datumov, navedenih v odstavku (a), vzdržuje: ali s strani
potrjene ali odobrene JAR-145 vzdrževalne organizacije ali v
skladu z veljavnimi državnimi predpisi ali kot kombinacija
obojega.

(d) JAR-145 potrjena ali odobrena vzdrževalna organizacija, ki
izvaja ali namerava izvajati vzdrževalna dela po svojem sistemu
zagotavljanja kvalitete, vendar v drugi organizaciji, v skladu z
JAR-145.1(b) ali (c), mora biti po 10. juliju 2000 usklajena z
omejitvami JAR-145.1(e).

(e) Organizacija, ki izvaja ali namerava izvajati vzdrževanje
zrakoplovov z največjo dovoljeno vzletno maso 5700 kg in več,
mora biti usklajena z JAR-145.30(f) in (i) po 1. juniju 2001.
Pred tem datumom je lahko delno ali v celoti usklajena.

(f) Organizacije morajo biti usklajene z JAR-145.35 v skladu z
dopolnilom št. 145/99/1 po 1. juniju 2001. Pred tem datumom so
lahko delno ali v celoti usklajene.

(g) Organizacije morajo biti usklajene s 3. dopolnilom JAR-145
glede na navedene datume. Pred tem so lahko delno ali v celoti
usklajene:

(1) s spremenjenim JAR-145.30(e) po 31. 12. 2003,

(2) z ostalimi pododstavki, spremenjenimi s 3. dopolnilom JAR-
145, po 31. 12. 2001.


OPOMBA:

Kadar se obstoječe podpoglavje spremeni, prvotna ureditev velja
do uveljavitve spremembe, pri čemer se posamezna organizacija
lahko odloči, da spremembo uveljavi pred iztekom roka za
uveljavitev spremembe. Zato je v tem JAR še v celoti zajeto
prvotno besedilo JAR-145.3.

V tej zvezi glej S5S-JAR-145.3.


S5S-JAR-145.3 Veljavnost

Ne glede na določbo S5-JAR-145.3 veljajo glede rokov iz navedene
določbe roki iz 11. člena tega pravilnika.


S5-JAR-145.5 Definicije

(glej IEM 145.5)

V JAR-145 se uporabljajo definicije z naslednjimi pomeni:


"Odgovorna oseba organizacije" (Accountable manager) pomeni
vodilnega delavca, ki ima pooblastila organizacije, da zagotovi
potrebna sredstva in izvedbo vzdrževalnih del, ki jih zahteva
naročnik in da so dela opravljena v skladu s predpisi o
certifikaciji, plovnosti in vzdrževanju zrakoplovov in komponent
zrakoplovov.


"Zrakoplov" (Aircraft) pomeni letalo, helikopter ali zračno
ladjo.

"Komponenta zrakoplova" (Aircraft component) pomeni katerikoli
sklop / predmet / komponento / del zrakoplova, vključno s
celotnim pogonskim sistemom, in/ali katerokoli operativno opremo
/ opremo za postopke v sili.

"Odobreno s strani uprave, polnopravne članice JAA" (Approved by
the JAA full member Authority) pomeni potrjeno neposredno s
strani uprave, ki je polnopravna članica JAA, ali v skladu s
postopkom, ki ga je potrdila taka uprava.

"Odobreni standard" (Approved standard) pomeni standard za
proizvodnjo/ projektiranje/ vzdrževanje/ kakovost ali postopek,
določen v skladu s predpisi o certifikaciji, plovnosti in
vzdrževanju zrakoplovov in komponent zrakoplovov.

"Osebje za certificiranje" (Certifying staff) pomeni osebje, ki
ga je potrjena vzdrževalna organizacija pooblastila za
certificiranje zrakoplova ali komponente zrakoplova za sprostitev
za uporabo, v skladu s postopkom, sprejemljivim za upravo.

"Komercialni zračni prevoz" (Commercial Air Transport) pomeni
prevoz potnikov / tovora / pošte proti plačilu.

"Pregled" (Inspection) pomeni preiskavo zrakoplova / komponente
zrakoplova zaradi ugotovitve skladnosti z odobrenim standardom.

"JAR-145 pooblastilo za certificiranje" (JAR-145 certification
authorisation) pomeni pooblastilo, ki ga izda JAR-145 vzdrževalna
organizacija osebju za certificiranje, s katerim se temu osebju
potrjuje, da lahko, v okviru omejitev, določenih v tem
pooblastilu, podpisujejo JAR-145.50 certifikate o sprostitvi za
uporabo.



"Kraj" (Location) pomeni lokacijo, od koder organizacija opravlja
oziroma želi opravljati aktivnosti vzdrževanja v obsegu JAR-145
potrdila.

"Vzdrževanje" (Maintenance) pomeni katero koli opravilo od
obnove, popravila, pregleda, zamenjave, spremembe ali odprave
napake ali katerekoli kombinacije le-tega na zrakoplovu /
komponenti zrakoplova.

"Podatki za vzdrževanje" (Maintenance data) so katerikoli podatki
oziroma informacije, ki so potrebne za izvajanje vzdrževanja
zrakoplova ali komponente zrakoplova, na način, s katerim se
zagotavlja plovnost zrakoplova ter uporabnost in brezhibnost
opreme, potrebne za delovanje zrakoplova in opreme za postopke v
sili.

"Priročnik vzdrževalne organizacije" (Maintenance Organisation
Exposition) predstavljajo dokumenti, ki vsebujejo podatke,
zahtevane v JAR-145.70. Dokumenti prikazujejo usklajenost
organizacije z JAR-145.

"Sprememba" (Modification) pomeni spremembo, ki je izvedena na
zrakoplovu / komponenti zrakoplova, v skladu z odobrenim
standardom.

"Organizacija" (Organisation) pomeni organizacijo, ki je
registrirana kot pravna oseba, ne glede na to, če je ali ni
članica JAA, ali fizično osebo. Organizacija se lahko nahaja v
enem ali na več krajih in ima lahko eno ali več JAR-145 potrdil.

"Obnova" (Overhaul) pomeni obnovitev zrakoplova / komponente
zrakoplova s pregledom in zamenjavami v skladu z odobrenimi
standardi za podaljšanje časa uporabe.

"Predpoletni pregled" (Pre-flight inspection) je pregled, ki je
opravljen pred letom, z namenom zagotoviti, da je zrakoplov
sposoben za načrtovani let. Ne vključuje odprave napak.

"Politika kvalitete" (Quality policy) pomeni celostno usmeritev
in namen delovanja organizacije na področju kvalitete, ki je
odobrena s strani odgovorne osebe organizacije.

"Popravilo" (Repair) pomeni delo na zrakoplovu / komponenti
zrakoplova, s katerim se zrakoplov / komponenta zrakoplova vrne v
stanje, ki odgovarja odobrenim standardom za njegovo uporabo.


S5-JAR-145.10 Uporaba

(glej AMC&IEM 145.10)

(a) Ta JAR predpisuje zahteve za izdajanje potrdil organizacijam
za vzdrževanje zrakoplovov in komponent zrakoplovov ter splošna
pravila delovanja organizacij, potrjenih za vzdrževanje. Izdano
potrdilo velja za celotno organizacijo, ki jo vodi odgovorna
oseba organizacije.

(b) Organizacijam, ki se nahajajo v celoti ali delno na ozemlju
Republike Slovenije, se lahko izda potrdilo z upoštevanjem
katerega koli kraja, ki se nahaja na tem območju, če delujejo v
skladu z JAR-145.

(c) Organizaciji, ki se nahaja v celoti ali delno izven območja,
navedenega v odstavku (b), bo potrdilo izdano (ob ugotovitvi vseh
delov organizacije, ki se nahajajo izven območja, definiranega v
odstavku (b)) le, če uprava meni, da obstaja potreba za izdajo
takega potrdila za vzdrževanje zrakoplovov / komponent
zrakoplovov v določenem kraju, in če organizacija deluje v skladu
z JAR-145. Druga možnost je, da uprava odobri organizacijo na
osnovi potrdila uprave, ki ni polnopravna članica JAA, pod
pogojem, da organizacija izpolnjuje določene posebne pogoje, ki
jih objavijo Združeni letalski organi (JAA), da se zagotovi
skladnost z JAR-145. Uprava lahko pred odobritvijo po takem
alternativnem postopku od organizacije zahteva, da izkaže potrebo
za tako obliko potrditve.



S5-JAR-145.15 Vloga in izdaja

(glej AMC 145.15)



(a) Vloga za izdajo potrdila vzdrževalni organizaciji ali za
spremembo obstoječega potrdila vzdrževalni organizaciji mora biti
izpisana na predpisanem obrazcu in na tak način, da je v skladu z
določbami tega pravilnika ter predložena skupaj z zahtevanim
številom izvodov priročnika vzdrževalne organizacije ali z
zahtevanim številom izvodov spremembe priročnika vzdrževalne
organizacije.

(b) Prosilec, ki izpolnjuje zahteve JAR-145 in ki je plačal
predpisane takse, pristojbine in stroške, je upravičen do
pridobitve potrdila vzdrževalne organizacije.



S5-JAR-145.20 Obseg potrdila

(glej IEM 145.20)



Potrditev organizacije se izkazuje z ustreznim potrdilom, ki ga v
skladu z določbo 3. člena tega pravilnika izda uprava. V potrdilu
je določen obseg pooblastil. Priročnik JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije mora vsebovati vsa dela, za katera je
izdano potrdilo.



S5-JAR-145.25 Zahteve glede prostorov

(glej AMC 145.25)



(a) Zagotovljeni morajo biti ustrezni prostori za vsa načrtovana
dela in še posebej zaščita pred vremenskimi vplivi. Posebne
delavnice in prostori morajo biti ustrezno ločeni, da je
zagotovljena kar najmanjša možnost onesnaženja okolja in delovnih
površin.

(b) Za vodenje in upravljanje načrtovanih del iz odstavka (a), še
posebej tudi za izvajanje nalog vodenja zapisov glede
zagotavljanja kvalitete, planiranja in tehničnih poročil, morajo
biti zagotovljeni ustrezni pisarniški prostori.

(c) Delovno okolje mora ustrezati izvajanju določene naloge, pri
čemer je treba zlasti upoštevati posebne zahteve. Če pogoji za
izvajanje posamezne naloge ne zahtevajo drugačnega okolja,
delovno okolje ne sme zmanjševati delovne učinkovitosti osebja.

(d) Za komponente zrakoplovov, opremo, orodje in material morajo
biti zagotovljeni ustrezno zavarovani skladiščni prostori. Pogoji
skladiščenja morajo biti usklajeni z navodili proizvajalca, tako
da je zagotovljena varnost ter ločitev med uporabnimi in
neuporabnimi komponentami zrakoplovov, opremo, orodjem in
materialom, in da je preprečena možnost poslabšanja lastnosti ali
poškodovanja uskladiščenih predmetov. Dostop do skladiščnih
prostorov sme imeti samo pooblaščeno osebje.



S5-JAR-145.30 Zahteve glede osebja

(glej AMC 145.30)



(a) Imenovana mora biti ustrezna vodilna oseba ali skupina oseb,
sprejemljivih za upravo, ki so odgovorne, da zagotovijo, da JAR-
145 potrjena vzdrževalna organizacija deluje v skladu z zahtevami
JAR-145. Takšna oseba ali osebe morajo biti neposredno odgovorne
odgovorni osebi organizacije, ki mora biti sprejemljiva za
upravo.

(b) Odgovorna oseba organizacije mora imenovati glede na
pododstavek (a) vodilno osebo, odgovorno za sistem zagotavljanja
kvalitete JAR-145.65 (b), vključno z ustreznim povratnim
nadzornim sistemom. Vodilna oseba mora imeti neposreden dostop do
odgovorne osebe organizacije, s čimer se zagotovi, da je
odgovorna oseba pravilno informirana glede kvalitete in
izpolnjevanja standardov.

(c) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija, mora imeti načrt
delovnih ur vzdrževanja, iz katerega mora biti razvidno, da ima
organizacija zadostno število oseb za načrtovanje, izvajanje,
nadzor, pregled del in sistem zagotavljanja kvalitete
vzdrževalnih del, zajetih v potrdilu. Organizacija mora imeti
določen postopek za ponovno ocenitev izvedbe načrtovanih del za
primere, ko dejansko nima na razpolago toliko oseb, kot jih je
sicer planirano za posamezno delovno izmeno ali obdobje.

(d) Zadolžitve oziroma pristojnosti osebja, vključenega v sistem
vzdrževanja in/ali nadzor kvalitete, morajo biti vzpostavljene in
nadzirane v skladu s postopkom in na način, ki je sprejemljiv za
upravo.

(e) Osebje, ki izvaja in/ali nadzira pregledovanje strukture
zrakoplova in/ali komponent zrakoplova brez porušitve materiala,
mora biti ustrezno usposobljeno za določene preiskave brez
porušitve materiala, v skladu s predpisi iz drugega odstavka 9.
člena tega pravilnika, ki je usklajen z Evropskim standardom EN
4179, ki ga upošteva kot sprejemljivega JAA, z izjemo, da lahko
uprava prizna kot ustrezen tudi ekvivalenten standard za
usposabljanje takega osebja, ki ga uporablja vzdrževalna
organizacija, ki je potrjena po JAR-145, oziroma je odobrena
alternativno, če se nahaja izven območja držav polnopravnih
članic JAA. Osebje, ki izvaja druge posebne naloge, mora biti
ustrezno usposobljeno v skladu s predpisi iz 9. člena tega
pravilnika.

(1) Kljub pododstavku (e) lahko osebje, ki je ustrezno
usposobljeno pred 31. 12. 2003 v skladu s predpisi iz drugega
odstavka 9. člena tega pravilnika, nemoteno izvaja in/ali nadzira
take preiskave brez porušitve materiala tudi po 31. 12. 2003.
Osebje, ki za taka dela ni bilo usposobljeno pred 31. 12. 2003,
mora biti usposobljeno v skladu s slovenskim standardom SIST EN
4179, ki je usklajen z evropskim standardom EN 4179.



OPOMBA:

- Glede JAR-145.30 (e) in JAR-145.30 (e) (1) se v Republiki
Sloveniji uporabljata slovenska standarda SIST EN 4179 oziroma
SIST EN 473, v skladu z 9. in 11. členom pravilnika o vzdrževalni
organizaciji, potrjeni po JAR-145.

- Glede priznanja veljavnosti tujih licenc glej tudi 55. člen
zakona o letalstvu (Uradni list RS, št. 18/01; ZLet).

(2) Kljub pododstavku (e) lahko osebje, določeno v pododstavkih
(f)(1) in (f)(2), ki je usposobljeno po podkategoriji B1 iz S5-
JAR-66, izvaja in/ali nadzira preizkuse z obarvano tekočino za
odkrivanje napak.

(f) Katera koli JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija, ki
vzdržuje zrakoplove z največjo vzletno maso 5700 kg in več, razen
v primeru iz pododstavka (i), mora imeti:

(1) v primeru linijskega vzdrževanja, za posamezen tip zrakoplova
ustrezno pooblaščeno osebje za certificiranje, usposobljeno v
skladu z določbami JAR-145.35 ter podkategorijama B1 in B2 iz S5-
JAR-66. JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija lahko tudi
uporablja za posamezne naloge primerno izurjeno osebje za
certificiranje, usposobljeno v skladu z določbo JAR-145.35 in
kategorijo A iz S5-JAR-66, da izvaja manjši obseg del linijskega
vzdrževanja in odpravlja manjše napake in okvare. Izpolnjevanje
zahtev glede osebja za certificiranje kategorije A ne izključuje
zahtev po osebju za certificiranje iz podkategorij B1 in B2 iz
S5-JAR-66, ki pomaga osebju za certificiranje kategorije A, razen
v primeru, ko prisotnost osebja za certificiranje iz podkategorij
B1 in B2 iz S5-JAR-66 ni potrebna v linijski bazi med izvajanjem
manjšega obsega del linijskega vzdrževanja in odpravljanja
enostavnejših napak in okvar;

(2) v primeru vzdrževanja v bazi, za posamezen tip zrakoplova
ustrezno osebje za certificiranje, ki je usposobljeno v skladu z
določbami JAR-145.35 in določbami za osebje kategorije C iz S5-
JAR-66. JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora imeti za
posamezen tip zrakoplova ustrezno osebje za certificiranje, ki je
usposobljeno v skladu z določbami JAR-145.35(b) in (e) ter
določbami za osebje podkategorij B1 in B2 iz S6-JAR-66, kot pomoč
osebju za certificiranje kategorije C. JAR-145 potrjena
vzdrževalna organizacija mora voditi register tega dodatnega
osebja, pooblaščenega v skladu z S5-JAR-66, podkategoriji B1 in
B2;

(g) Nanaša se na osebje za certificiranje zrakoplovov pod 5700 kg
največje vzletne mase. Dokler z JAR-66 ne bodo določene zahteve
za osebje za certificiranje zrakoplovov pod 5700 kg največje
vzletne mase, se zahteva stalna usklajenost z veljavnimi
slovenskimi letalskimi predpisi;

(h) Nanaša se na osebje za certificiranje komponent zrakoplovov.
Dokler z JAR-66 ne bodo določene zahteve za osebje za
certificiranje komponent zrakoplovov, se zahteva stalna
usklajenost z veljavnimi slovenskimi letalskimi predpisi;

(i) Kljub pododstavku (f) lahko JAR-145 potrjena vzdrževalna
organizacija v naslednjih primerih uporabi osebje za
certificiranje, ki je usposobljeno v skladu s tem pododstavkom,
ki izpolnjuje pogoje, določene za posamezne primere:

(1) JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije na ozemlju držav,
ki niso članice JAA, ali niso polnopravne članice JAA, in so
potrjene s strani uprave, lahko uporabijo osebje za
certificiranje, usposobljeno v skladu z nacionalno letalsko
zakonodajo države, v kateri se nahaja organizacija, pod pogojem,
da je uprava, skupaj s pooblaščeno službo JAA za področje
vzdrževanja zrakoplovov (JAA Maintenance Division) ugotovila, da
taka zakonodaja zagotavlja standardni nivo usposobljenosti, ki je
primerljiv z JAR-66. Za zagotovitev skladnosti morajo biti
izpolnjeni objavljeni dodatni pogoji JAA, v skladu z zahtevami iz
takih pogojev;

(2) Nanaša se na JAR-145 vzdrževalne organizacije, ki se nahajajo
na ozemlju države nečlanice JAA in so odobrene s strani JAA, v
skladu z JAR-145.10 (c);

(3) Za izvajanje omejenega linijskega vzdrževanja, ki ga izvaja
druga organizacija, v skladu s sistemom zagotavljanja kvalitete
JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije, potrjene s strani
uprave, v državi, ki ni članica JAA ali ni polnopravna članica
JAA, lahko taka druga organizacija uporablja osebje za
certificiranje, ki je usposobljeno v skladu z nacionalno letalsko
zakonodajo države, na katere ozemlju se nahaja, pod pogojem, da
je uprava, skupaj s pooblaščeno službo JAA za področje
vzdrževanja zrakoplovov ugotovila, da taka zakonodaja zagotavlja
standard usposobljenosti, ki je primerljiv z JAR-66. Za
zagotovitev skladnosti morajo biti izpolnjeni objavljeni dodatni
pogoji JAA, v skladu z zahtevami iz takih pogojev.

(4) Za ponavljajočo se predpoletno plovnostno tehnično zahtevo,
ki natančno določa, da lahko pilotski del posadke izvrši navedeno
plovnostno tehnično zahtevo, lahko JAR-145 potrjena vzdrževalna
organizacija izda omejeno JAR-145 pooblastilo za certificiranje
vodji zrakoplova in/ali letalskemu inženirju, po opravljenem
ustreznem praktičnem usposabljanju, s katerim se taka oseba
usposobi za izvajanje take plovnostno tehnične zahteve v skladu z
zahtevanim standardom.

(5) V primeru nepredvidene prizemljitve zrakoplova v kraju, kjer
ni potrjene ali odobrene JAR-145 vzdrževalne organizacije, lahko
JAR-145 potrjena ali odobrena vzdrževalna organizacija, ki ima
pogodbo za zagotavljanje podpore pri vzdrževanju, izda enkratno
JAR-145 pooblastilo za certificiranje osebi, ki ima najmanj 5 let
delovnih izkušenj pri vzdrževanju, ki ima veljavno ICAO licenco
mehanika s pooblastilom za zahtevani tip zrakoplova. JAR-145
potrjena vzdrževalna organizacija, ki je izdala tako enkratno
potrdilo, mora pridobiti podatke in voditi evidenco o izkušnjah
in licenci take osebe, kateri je izdala tako enkratno
pooblastilo. Vsi taki primeri morajo biti javljeni upravi v roku
7 dni od izdaje takega pooblastila. Uprava bo za vsako tako
vzdrževanje, ki lahko vpliva na varnost letenja, zahtevala, da ga
JAR-145 potrjena ali odobrena vzdrževalna organizacija ponovno
preveri.

Nepredvideno v tem pododstavku pomeni, da operator zrakoplova
kljub potrebni skrbnosti dejansko ni mogel predvideti
prizemljitve zrakoplova zaradi nepredvidene napake v delovanju
doslej zanesljivega sistema.



S5-JAR-145.35 Osebje za certificiranje

(glej AMC 145.35)



(a) Poleg upoštevanja pododstavkov JAR-145.30(f) do (i), mora
JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija pred izdajo ali
podaljšanjem veljavnosti JAR-145 pooblastila za certificiranje
zagotoviti, da je osebje za certificiranje ustrezno usposabljeno
glede poznavanja zrakoplova in/ali komponent zrakoplova in glede
predpisanih organizacijskih postopkov. Odgovarjajoči zrakoplovi
in/ali komponente zrakoplova pomenijo tiste zrakoplove in/ali
komponente zrakoplovov, ki so določene v JAR-145 pooblastilu za
certificiranje.

(b) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora zagotoviti
vsemu osebju za certificiranje zrakoplovov za sprostitev za
uporabo, da je v kateremkoli obdobju 2 let najmanj 6 mesecev
vključeno v dejansko vzdrževanje zrakoplovov. Za ta odstavek
pomeni izraz: "vključeno v dejansko vzdrževanje", da je osebje z
JAR-145 pooblastilom za certificiranje dejansko vključeno v
proces vzdrževanja ter opravlja naloge, ki izhajajo iz JAR-145
pooblastila za certificiranje in/ali dejansko izvaja vzdrževanje
na vsaj nekaj sistemih določenih tipov zrakoplovov, ki so vpisani
v posamezno JAR-145 pooblastilo za certificiranje.

(c) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora celotnemu
osebju za certificiranje zagotoviti zadostno stalno usposabljanje
v časovnih obdobjih 2 let, da bi bilo tako osebje za
certificiranje seznanjeno z najnovejšimi dosežki v tovrstni
tehnologiji, z organizacijskimi procesi ter vprašanji človeškega
dejavnika.

(d) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora izdelati in
potrditi program stalnega usposabljanja in postopek za
zagotovitev skladnosti z JAR-145.35 kot osnovo za izdajo JAR-145
pooblastila za certificiranje osebju za certificiranje, ter
postopek za izpolnjevanje zahtev JAR-66.

(e) Vsi kandidati za osebje za certificiranje morajo biti pred
izdajo ali podaljšanjem veljavnosti JAR-145 pooblastila za
certificiranje ocenjeni s strani JAR-145 potrjene vzdrževalne
organizacije na osnovi njihovih kompetenc, kvalifikacij in
sposobnosti za izvršitev nalog, na katera se bo izdano
pooblastilo nanašalo, v skladu s postopkom, ki je sprejemljiv za
upravo. To izjemoma ne velja za primer enkratnega pooblastila za
certificiranje iz določbe JAR-145.30(i)(5).

(f) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora v vsakem JAR-
145 pooblastilu osebi, ki je pooblaščena za certificiranje,
natančno določiti obseg dovoljenih del in omejitve, glede na
osebje, ki je v imenu organizacije imenovano kot osebje za
certificiranje. To napravi potem, ko je ugotovila, da taka oseba
izpolnjuje zahteve, navedene v odstavkih (a), (c) in (e) ter (b).
Stalna veljavnost JAR-145 pooblastila za certificiranje je
odvisna od stalne usklajenosti s predpisi, kot je navedeno v
odstavkih (a), (c) in (b).

(g) Direktor ali oseba, ki je odgovorna za sistem zagotavljanja
kvalitete, mora biti prav tako odgovorna s strani JAR-145
potrjene vzdrževalne organizacije za izdajo JAR-145 pooblastil za
certificiranje osebju za certificiranje. Imenovani direktor ali
oseba lahko imenuje drugo osebo, da izda JAR-145 pooblastila za
certificiranje in to v skladu s postopkom, ki ga potrdi uprava.

(h) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora o vsem osebju
za certificiranje hraniti zapise, ki morajo za vsakega nosilca
dokumenta, ki se izda v skladu z JAR-66 za vzdrževanje
zrakoplovov, vsebovati vse podatke o vseh njegovih usposabljanjih
ter o obsegu njegovega JAR-145 pooblastila za certificiranje.
Zapisi morajo vsebovati tudi enkratna ali JAR-145 pooblastila za
certificiranje z omejitvami.

(i) Osebje za certificiranje mora imeti kopijo svojega JAR-145
pooblastila za certificiranje. Kopija je lahko v obliki pisnega
dokumenta ali v elektronski obliki.

(j) Pooblaščeno osebje mora dostaviti svoje JAR-145 pooblastilo
za certificiranje katerikoli pooblaščeni osebi v razumnem času.



S5-JAR-145.40 Oprema, orodje in material

(glej AMC 145.40)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora imeti potrebno
opremo, orodje in material za izvajanje del, navedenih v
potrdilu.

(b) Kjer je potrebno, mora biti orodje, oprema in še posebej
preizkusna (testna) oprema kontrolirana in umerjena v skladu s
predpisi o certifikaciji, plovnosti in vzdrževanju zrakoplovov in
komponent zrakoplovov, pri čemer je potrebno izvajati
kontroliranja in umerjanja tako pogosto, da sta zagotovljeni
uporabnost in natančnost orodja in opreme. JAR-145 potrjena
vzdrževalna organizacija mora hraniti zapise o takih umerjanjih
in standardih, ki so se pri tem uporabljali.



S5-JAR-145.45 Podatki za vzdrževanje

(glej AMC 145.45)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora imeti in
uporabljati najnovejše uporabne podatke za vzdrževanje pri
izvajanju vzdrževanja, vključno s spremembami in popravili. Za
potrebe JAR-145 pomeni, da so uporabni podatki tisti podatki, ki
se nanašajo na katerikoli zrakoplov, komponento zrakoplova ali
postopek, ki je specificiran v potrdilu JAR-145 vzdrževalne
organizacije po seznamu odobrenih del glede na razred in
dejavnosti.

(b) Za potrebe JAR-145 so uporabni podatki za vzdrževanje, kot
sledi:

(1) Katerakoli uporabna zahteva, postopek, plovnostno tehnična
zahteva, plovnostno operativna zahteva ali informacija, ki jo
izda ali JAA ali uprava oziroma jo izda druga uprava, polnopravna
članica JAA in tako certifikacijo prizna uprava, v skladu z
določbami o izdelavi, vzdrževanju, spremembah in popravilih iz
38. in 39. člena ZLet ter v skladu z JAR-21.

(2) Katerakoli uporabna plovnostno tehnična zahteva, ki jo izda
uprava, nečlanica JAA ali ne-polnopravna članica JAA, kjer je
navedena uprava izdajatelj originalnega certifikata tipa in tako
certifikacijo prizna uprava, v skladu z določbami o izdelavi,
vzdrževanju, spremembah in popravilih iz 38. in 39. člena ZLet
ter v skladu z JAR-21.

(3) Katerikoli uporabni podatki, vendar ne omejeni samo na
podatke iz priročnikov za vzdrževanje in priročnikov o
popravilih, ki jih je izdala organizacija, potrjena s strani
uprave oziroma druge uprave polnopravne članice JAA, vključno s
podatki, ki jih objavijo imetniki certifikata tipa in dopolnilnih
certifikatov oziroma katerakoli druga organizacija, ki jo za
objavljanje takih podatkov pooblasti katerakoli od navedenih
uprav in tako certifikacijo prizna uprava, v skladu z določbami o
izdelavi, vzdrževanju, spremembah in popravilih iz 38. in 39.
člena ZLet ter v skladu z JAR-21.

(4) Katerikoli uporabni podatki (pri čemer taki podatki niso
omejeni samo na priročnike o vzdrževanju ter priročnike o
popravilu), ki jih izda organizacija iz pristojnosti uprave ne-
polnopravne članice oziroma uprave, ki ni članica JAA, pod
pogojem, da je navedena uprava izdajatelj originalnega
certifikata tipa, in tako certifikacijo prizna uprava, v skladu z
določbami o izdelavi, vzdrževanju, spremembah in popravilih iz
38. in 39. člena ZLet ter v skladu z JAR-21.

(5) Katerikoli uporabni standardi, kot na primer standardni
vzdrževalni postopki, ki jih izda pristojni letalski organ,
inštitut ali organizacija in jih prizna uprava, polnopravna
članica JAA, kot dobre oziroma primerne standarde za vzdrževanje
ter jih prizna uprava, v skladu z določbami o izdelavi,
vzdrževanju, spremembah in popravilih iz 38. in 39. člena ZLet
ter v skladu z JAR-21.

(6) Katerikoli uporabni podatki, ki so izdani v skladu z
odstavkom (c) in ki jih prizna uprava, v skladu z določbami o
izdelavi, vzdrževanju, spremembah in popravilih iz 38. in 39.
člena ZLet ter v skladu z JAR-21.

(c) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija sme spreminjati
navodila o vzdrževanju samo v okviru postopkov, ki so določeni v
priročniku vzdrževalne organizacije in iz katerega je razvidno,
da taka spremenjena navodila o vzdrževanju pomenijo enakovreden
ali izboljšan obstoječi standard vzdrževanja in pod pogojem, da o
taki spremembi obvesti tudi nosilca certifikata tipa. Navodilo o
vzdrževanju v tem odstavku pomeni navodilo, kako opraviti
posamezno delo v okviru vzdrževanja. JAR-145 potrjena vzdrževalna
organizacija ne sme sama izdelovati projektne dokumentacije za
popravila in spremembe v skladu s tem odstavkom (c).

(d) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora biti tudi
ustrezno potrjena, kot to zahteva JAR-21, Podpoglavje M, da lahko
oceni oziroma razvrsti popravila na majhna oziroma velika in da
odobri projektno dokumentacijo za majhna popravila. Takšno
potrdilo ni potrebno za JAR-145 potrjeno vzdrževalno
organizacijo, ki izvaja popravila samo v skladu z odobrenimi in
objavljenimi podatki za popravila nosilca certifikata tipa
zrakoplova oziroma v skladu s podatki za popravila, ki jih je že
potrdila katerakoli druga uprava, polnopravna članica JAA in ki
jih prizna uprava, v skladu z določbami o izdelavi, vzdrževanju,
spremembah in popravilih iz 38. in 39. člena ZLet ter v skladu z
JAR-21. Ne glede na to, če je JAR-145 potrjena vzdrževalna
organizacija potrjena v skladu s tem odstavkom, mora izdelati
postopek za zagotovitev izvedbe ustreznih aktivnosti v primeru
postopkov za ugotavljanje poškodb in hkrati zagotoviti, da se za
tak primer uporabi samo odobrena dokumentacija za popravilo.

(e) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora zagotoviti,
razen v primeru iz pododstavka (e)(1), skupni sistem delovnih
kartic oziroma delovnih listov za uporabo v posameznih delih
organizacije in mora ali točno prepisati vzdrževalne podatke,
vsebovane v podpoglavjih (b), (c) in (d) na takšne delovne
kartice oziroma delovne liste ali pa narediti natančne povezave
do določenih vzdrževalnih nalog, vsebovanih v takšnih
vzdrževalnih podatkih. Delovne kartice in delovni listi so lahko
računalniško izdelani in hranjeni v elektronski bazi podatkov pod
pogojem, da je zagotovljeno ustrezno zavarovanje pred
nepooblaščenimi spremembami in da je zagotovljena rezervna
varnostna kopija podatkov najkasneje v roku 24 ur po zadnjem
vnosu podatkov v glavno elektronsko bazo podatkov.

(1) Kjer JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija zagotavlja
vzdrževanje letalskemu prevozniku, ki zahteva, da se uporablja
njegov sistem delovnih kartic ali delovnih listov, se sme
uporabljati takšen sistem. JAR-145 potrjena vzdrževalna
organizacija mora v takem primeru uvesti postopek, ki zagotavlja
pravilno izpolnjevanje delovnih kartic oziroma delovnih listov
letalskega prevoznika.

(f) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora zagotoviti, da
so vsi vzdrževalni podatki takoj na razpolago, ko jih potrebuje
vzdrževalno osebje.

(g) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora zagotoviti
tekoče ažuriranje svojih podatkov za vzdrževanje. V primeru, da
letalski prevoznik/stranka kontrolira in zagotavlja podatke za
vzdrževanje, mora JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija
izkazati, da ima ali pisno potrdilo letalskega
prevoznika/stranke, da so vsi taki podatki za vzdrževanje tekoče
ažurirani ali pa, da ima delovne naloge, ki določajo status
dopolnil podatkov za vzdrževanje, ki se morajo uporabljati ali da
lahko izkaže, da je na listi sprememb podatkov za vzdrževanje
letalskega prevoznika/stranke.



S5-JAR-145.50 Certificiranje vzdrževanja

(glej AMC 145.50)



(a) Certifikat o sprostitvi za uporabo v imenu JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije izda ustrezno pooblaščeno osebje za
certificiranje (razen v primerih, navedenih v odstavkih (d), (e)
in (f)), potem ko se prepriča, da je celotno vzdrževanje, ki ga
je zahtevala stranka na zrakoplovu ali na komponenti zrakoplova,
opravila JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija pravilno in v
skladu s postopki, specificiranimi v priročniku vzdrževalne
organizacije iz določbe JAR-145.70, pri čemer upošteva dostopnost
in uporabo podatkov za vzdrževanje, ki so specificirani v določbi
JAR-145.45.



OPOMBA:

Za komponento zrakoplova, na kateri so bila opravljena
vzdrževalna dela, medtem ko je bila sneta z zrakoplova, je
potrebno izdati certifikat o sprostitvi za uporabo, ki
zagotavlja, da je bila komponenta zrakoplova pravilno vzdrževana
in še certifikat o sprostitvi za uporabo, ki potrjuje, da je bila
tudi pravilno vgrajena na zrakoplov.



(b) Certifikat o sprostitvi za uporabo mora vsebovati osnovne
podatke o opravljenih vzdrževalnih delih, datum zaključka teh del
in identifikacijske podatke, vključno z referenčnimi oznakami
potrdila JAR-145 vzdrževalne organizacije in o osebju za
certificiranje, ki je izdalo tak certifikat.



(c) OPOMBA:

Besedilo določbe JAR-145.50 (c) je črtano.



(d) Ne glede na pododstavek (a) mora JAR-145 vzdrževalna
organizacija, potrjena za vzdrževanje zrakoplovov, ki ne more
zaključiti vseh vzdrževalnih del, ki jih je zahtevala stranka, ki
je operator zrakoplova, v okviru omejitev operatorja, tako
dejstvo vpisati v certifikat o sprostitvi za uporabo zrakoplova,
preden se tak certifikat izda.

(e) Ne glede na pododstavek (a) je v primeru, da je zrakoplov
prizemljen na mestu, ki ni lokacija za linijsko vzdrževanje, in
na katerem ni na razpolago komponente zrakoplova z ustreznim
certifikatom o sprostitvi za uporabo, dovoljeno komponento
zrakoplova brez ustreznega certifikata o sprostitvi za uporabo
začasno vgraditi v zrakoplov za največ 30 ur letenja ali dokler
zrakoplov ne prileti do lokacije za linijsko vzdrževanje (main
line station) ali do lokacije za vzdrževanje v bazi (main
maintenance base), karkoli je prej, če se operator zrakoplova s
tem strinja. Pri tem mora biti komponenta zrakoplova opremljena z
ustreznim dokumentom za vgradnjo - kartico o ustreznosti za
vgradnjo in mora ustrezati tudi vsem drugim zahtevam iz JAR-OPS-1
ali 3, podpoglavje M in JAR-145. Takšna komponenta zrakoplova
mora biti v predpisanem času odstranjena, razen če se v vmesnem
obdobju pridobi ustrezen certifikat o sprostitvi za uporabo.

(f) Ne glede na pododstavke (a), (c), (d) in (e), certifikat o
sprostitvi za uporabo ne sme biti izdan v primeru kateregakoli
odstopanja, za katerega JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija
ve in ki bi lahko ogrozilo varnost letenja.



S5-JAR-145.55 Zapisi o vzdrževanju

(glej AMC & IEM 145.55)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora zapisati vse
podrobnosti o opravljenih delih v obliki, ki je sprejemljiva za
upravo.

(b) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora operatorju
zrakoplova izročiti en izvod vsakega certifikata o sprostitvi za
uporabo, skupaj z izvodi vseh uporabnih podatkov, ki jih je
uporabila pri izvajanju popravil/modifikacij.

(c) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora hraniti izvode
vseh podrobnih zapisov o vzdrževanju in vseh podatkov o
plovnosti, ki so povezani z vzdrževanjem, še dve leti potem, ko
je, po izdaji certifikata o sprostitvi za uporabo, predala
zrakoplov ali komponento zrakoplova, na katerem/i so bila
opravljena vzdrževalna dela.



OPOMBA:

Če je operator zrakoplova s pogodbo zadolžil JAR-145 potrjeno
vzdrževalno organizacijo za shranjevanje certifikatov o
sprostitvi za uporabo svojih zrakoplovov, in vseh s tem povezanih
podatkov, velja čas shranjevanja teh dokumentov, ki se zahteva v
JAR-OPS-1 (3), podpoglavje M, in ne čas shranjevanja, ki je
naveden v JAR-145.55 (c). Do polne uveljavitve JAR-OPS 1 (3) mora
JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija delovati v skladu z
veljavnimi letalskimi predpisi države, v kateri je uprava
operatorja zrakoplova.



S5-JAR-145.60 Poročanje o neplovnosti

(glej IEM 145.60)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora upravi in
nosilcu certifikata tipa poročati o vsakem stanju zrakoplova ali
komponente zrakoplova, ki ga je ugotovila in ki bi lahko resno
ogrozilo varno uporabo zrakoplova.

(b) Poročila morajo biti pripravljena na obrazcu (obrazec SDR -
Service Difficulty Report) in na način, ki ga določi uprava in
morajo vsebovati vse ustrezne podatke o stanju, ki je znano JAR-
145 potrjeni vzdrževalni organizaciji.

(c) Če je JAR-OPS potrjeni operator zrakoplova pogodbeno obvezal
JAR-145 potrjeno vzdrževalno organizacijo za izvajanje
vzdrževanja, potem mora JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija
poročati tudi JAR-OPS potrjenemu operatorju zrakoplova o vsakem
takem stanju zrakoplova ali komponente zrakoplova (op.: iz tč.
(a)).

(d) Poročila morajo biti pripravljena v najkrajšem možnem času,
najkasneje pa v roku treh dni po tem, ko je JAR-145 potrjena
vzdrževalna organizacija ugotovila stanje, na katerega se
poročilo nanaša.



S5-JAR-145.65 Postopki vzdrževanja in sistem zagotavljanja
kvalitete

(glej AMC & IEM 145.65)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora uvesti
politiko zagotavljanja kvalitete v organizaciji in jo vključiti v
priročnik vzdrževalne organizacije iz določbe JAR-145.70.

(b) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora za zagotovitev
primernega vzdrževanja in usklajenosti z vsemi ustreznimi
zahtevami JAR-145 uvesti postopke, sprejemljive za upravo,
vključno z delovnim nalogom ali pogodbo tako, da se lahko
zrakoplov in komponenta zrakoplova vrneta v uporabo v skladu z
določbo JAR 145.50.

(c) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora uvesti sistem
zagotavljanja kvalitete, ki vključuje:

(1) neodvisna preverjanja zaradi spremljanja usklajenosti z
zahtevanimi standardi za zrakoplove/komponente zrakoplovov in
primernosti postopkov za zagotavljanje ustreznega vzdrževanja ter
plovnosti zrakoplovov in komponent zrakoplovov. V zelo majhnih
organizacijah je lahko neodvisni nadzor v okviru sistema
zagotavljanja kvalitete zaupan drugi JAR-145 potrjeni vzdrževalni
organizaciji ali osebi z ustreznim tehničnim znanjem in
dokazanimi izkušnjami pri nadzoru, ki je sprejemljiva za upravo,
in;

(2) sistem povratnega poročanja o kvaliteti osebi ali skupini
oseb, ki so navedene v določbi JAR 145.30 (a), in v končni fazi
odgovorni osebi organizacije, da bi se na ta način zagotovilo
ustrezno in časovno primerno ukrepanje, ki je potrebno na osnovi
ugotovitev iz poročil neodvisnih preverjanj, ki se izvajajo
zaradi izpolnjevanja določbe JAR 145.65(c)(1).



S5-JAR-145.70 Priročnik vzdrževalne organizacije

(glej IEM 145.70)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija mora za lastno
uporabo pripraviti priročnik vzdrževalne organizacije, ki mora
vsebovati naslednje podatke:

(1) Izjavo, podpisano s strani odgovorne osebe organizacije, s
katero ta potrjuje, da priročnik vzdrževalne organizacije in vsi
z njim povezani priročniki, določajo usklajenost JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije z JAR-145 in da bo taka usklajenost
stalno zagotovljena. V primeru, da odgovorna oseba organizacije
ni dejanski vodja JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije, mora
dejanski vodja tako izjavo sopodpisati.

(2) Politiko zagotavljanja kvalitete vzdrževalne organizacije v
skladu z določbo JAR-145.65 (a).

(3) Naziv(e) in ime(na) vodilne(ih) oseb(e), ki jo/jih je
potrdila uprava v skladu z določbo JAR-145.30 (a).

(4) Dolžnosti in odgovornosti vodilne/ih oseb(e), navedene/ih v
pododstavku (3), vključno z zadevami, v katerih lahko te osebe v
imenu JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije neposredno
sodelujejo z upravo, polnopravno članico JAA.

(5) Organizacijsko shemo, na kateri so prikazane povezane vrste
odgovornosti vodilne/ih odgovorne/ih oseb/e, navedene/ih v
pododstavku (3).

(6) Seznam osebja za certificiranje.

(7) Splošen opis razpoložljive delovne sile.

(8) Splošen opis prostorov, ki se nahajajo na vseh naslovih,
navedenih v potrdilu JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije.

(9) Natančen seznam del JAR-145 potrjene vzdrževalne
organizacije, ki mora ustrezati obsegu del, navedenem v potrdilu.

(10) Postopek obveščanja o spremembah, navedenih v določbi JAR-
145.85, ki nastanejo v JAR-145 potrjeni vzdrževalni organizaciji.

(11) Postopek dopolnjevanja priročnika vzdrževalne organizacije.



OPOMBA:

Pododstavki od (1) do vključno (11) predstavljajo vodstveno-
upravni organizacijski del priročnika vzdrževalne organizacije.



(12) Postopke izvajanja vzdrževanja in sistem zagotavljanja
kvalitete v JAR-145 potrjeni vzdrževalni organizaciji, kot se
zahteva v določbah od JAR-145.25 do vključno JAR-145.95.

(13) Seznam JAR-OPS operatorjev (letalskih prevoznikov), za
katere organizacija za vzdrževanje, potrjena v skladu z JAR-145,
izvaja vzdrževanje zrakoplovov.

(14) Seznam organizacij iz določbe JAR-145.75 (b).

(15) Seznam lokacij za izvajanje linijskega vzdrževanja iz
določbe JAR-145.75 (d), če obstajajo.

(16) Seznam pogodbenih JAR-145 potrjenih vzdrževalnih
organizacij.

(b) Informacije, ki so zajete v točki (6) in točkah od (12) do
(16), ki so del priročnika vzdrževalne organizacije, se lahko
oblikujejo kot posebni dokumenti ali pa se lahko shranijo v
posebni datoteki v elektronski obliki, pod pogojem, da vodstveno-
upravni organizacijski del priročnika vzdrževalne organizacije
vključuje jasne in ustrezne navedbe ter povezave do takšnih
dokumentov.

(c) Priročnik vzdrževalne organizacije in vse njegove kasnejše
spremembe in dopolnila potrdi uprava.



S5-JAR-145.75 Pravice potrjene vzdrževalne organizacije



JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija lahko opravlja samo
dela, ki so navedena v potrjenem priročniku vzdrževalne
organizacije in ki jih izvaja v skladu s takim priročnikom, in
sicer:

(a) Vzdržuje katerikoli zrakoplov ali komponento zrakoplova, za
katero je potrjena, na krajih, navedenih v potrdilu in/ali v
priročniku JAR-145 potrjene vzdrževalne organizacije.

(b) Organizira vzdrževanje katerega koli zrakoplova ali
komponente zrakoplova v skladu z omejitvami, navedenimi v JAR-
145.1(e), za katerega je potrjena pri drugi organizaciji, ki
deluje pod nadzorom sistema zagotavljanja kvalitete JAR-145
potrjene vzdrževalne organizacije.

(c) Vzdržuje katerikoli zrakoplov ali komponento zrakoplova, za
katerega je potrjena, na kateremkoli kraju, če je potreba po
takšnem vzdrževanju nastala ali zaradi napake na zrakoplovu ali
zaradi potrebe po podpori občasnemu linijskemu vzdrževanju, v
skladu s pogoji, ki so navedeni v postopku, sprejemljivem za
upravo, in ki so vsebovani v priročniku JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije.

(d) Vzdržuje katerikoli zrakoplov ali komponento zrakoplova, za
katere je pooblaščena, na lokaciji za izvajanje linijskega
vzdrževanja, kjer se lahko opravijo manjša vzdrževalna dela. To
je dovoljeno samo v primeru, da priročnik JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije dovoljuje takšno dejavnost in vsebuje
seznam takšnih lokacij.

(e) Po končanem vzdrževanju izda certifikat o sprostitvi za
uporabo, ob upoštevanju določb (a) do (d) in v skladu z določbo
JAR-145.50.



S5-JAR-145.80 Omejitve potrjene vzdrževalne organizacije

(glej IEM 145.80)



JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija lahko opravlja
vzdrževalna dela le na zrakoplovu ali komponenti zrakoplova, za
katerega je potrjena, če razpolaga z vsemi potrebnimi prostori,
opremo, orodjem, materialom, odobrenimi tehničnimi podatki za
vzdrževanje in pooblaščenim osebjem.



S5-JAR-145.85 Spremembe v potrjeni vzdrževalni organizaciji

(glej IEM 145.85)



(a) JAR-145 potrjena vzdrževalna organizacija, mora v najkrajšem
možnem času obvestiti upravo o vsakem predlogu za kakršnokoli od
sprememb, navedenih v nadaljevanju, še preden spremembo uveljavi,
da lahko uprava preveri nadaljnjo usklajenost organizacije z JAR-
145 in če je potrebno, dopolni ali spremeni potrdilo. Razen v
primeru spremembe osebja, ki ni bila vnaprej znana vodstvu
oziroma osebju iz določbe JAR 145.30 (a) in (b), je potrebno v
najkrajšem času javiti naslednje spremembe o:

(1) imenu organizacije,

(2) kraju, kjer se nahaja organizacija,

(3) dodatnih krajih, kjer se nahaja organizacija,

(4) odgovorni osebi organizacije,

(5) katerikoli vodilni osebi, o kateri govori določba JAR 145.30
(a),

(6) prostorih, opremi, orodju, materialu, postopkih, obsegu del
in osebju za certificiranje, kar bi lahko vplivalo na izdano
potrdilo.

(b) Uprava lahko določi pogoje, v katerih lahko deluje JAR-145
potrjena vzdrževalna organizacija v času takih sprememb, razen v
primeru, ko se odloči, da mora potrdilo začasno razveljaviti.



S5-JAR-145.90 Stalna veljavnost potrdila

Če potrdilo ni bilo že poprej odvzeto, nadomeščeno, začasno
preklicano, razveljavljeno, ali če mu ni potekla veljavnost v
smislu datuma veljavnosti, ki je naveden v potrdilu, je
podaljšanje njegove veljavnosti odvisno od:

(a) nadaljnje usklajenosti JAR-145 potrjene vzdrževalne
organizacije z JAR-145;

(b) zagotovitve dostopa uprave in Prometnega inšpektorata
Republike Slovenije (v nadaljnjem besedilu: inšpektorat) v JAR-
145 potrjeno vzdrževalno organizacijo, da lahko ugotovi nadaljnjo
usklajenost z JAR-145; in

(c) plačila vseh predpisanih taks, pristojbin in stroškov, ki se
uporabljajo glede nalog uprave. Neizpolnjevanje teh obveznosti
daje pravico upravi, da potrdila ne izda oziroma ne vroči
vložniku, ne more pa potrdilo, zaradi neplačila, postati
avtomatično neveljavno.



S5-JAR 145.95 Primer enakovredne stopnje varnosti

(glej IEM 145.95)



(a) Uprava lahko JAR-145 potrjeno vzdrževalno organizacijo
oprosti izpolnjevanja zahteve iz JAR-145, kadar obstoječa
situacija ni zajeta z zahtevo JAR-145 in pod pogojem, da
vzdrževalna organizacija deluje v skladu s katerimkoli dodatnim
pogojem, za katerega uprava ugotovi zagotavljanje enakovredne
varnosti. S takšnim(i) dodatnim(i) pogojem(ji) se morajo
predhodno strinjati JAA, da se zagotovi priznavanje stalne
veljavnosti potrdila.

(b) Uprava lahko organizaciji odobri izjemo glede izpolnjevanja
zahteve iz JAR-145 za posamezen primer samo v primeru, če
izpolnjuje dodatne pogoje, za katere uprava ugotovi, da so
potrebni za zagotovitev enakovredne varnosti.



S5-JAR-145.100 Razveljavitev, začasen odvzem, omejitev ali
zavrnitev podaljšanja veljavnosti JAR-145 potrdila

(glej IEM 145.100)



Uprava lahko na podlagi dejstev, ugotovljenih po izvedbi
ustreznega ugotovitvenega postopka, v skladu s pogoji, ki so
navedeni v odstavkih (a) in (b), razveljavi, začasno odvzame,
omeji ali zavrne podaljšanje veljavnosti JAR-145 potrdila, če
nima zagotovila, da bo organizacija še naprej izpolnjevala
zahteve JAR-145.

(a) Razen v primeru iz odstavka (b), mora uprava pred
razveljavitvijo, začasnim odvzemom, omejitvijo ali zavrnitvijo
podaljšanja JAR-145 potrdila, v pisni obliki sporočiti
organizaciji namero in razloge zanjo in ji ponuditi možnost
organiziranja predstavitve v roku, ki ni krajši od 28 dni, na
podlagi katere bo uprava pretehtala svojo odločitev.

(b) Če uprava ali inšpektorat ugotovi, da bi lahko bila resno
ogrožena varna uporaba zrakoplova, lahko, ne glede na zahtevo iz
odstavka (a), do nadaljnjega v celoti ali delno začasno odvzame
JAR-145 potrdilo brez predhodnega pisnega obvestila, dokler se v
celoti ne izvede postopek, predpisan v odstavku (a).



S5S-145.100 Odpoved JAR-145 potrdila



Če se imetnik JAR-145 potrdila enostransko odpove takemu
potrdilu, o tem pisno takoj obvesti upravo in upravi skupaj z
obvestilom vrne prejeto potrdilo.

Uprava o taki odpovedi obvesti pooblaščeno službo JAA za področje
vzdrževanja zrakoplovov.



1 OPOMBE:

1. V tej prilogi so S5-JAR-145 v besedilu posamezne določbe v
nadaljevanju navedeni brez navedbe "S5".

2. Ta priloga je usklajena s 4. spremembo JAR-145 - Potrjene
vzdrževalne organizacije z dne 1. novembra 2001, to je z
dokumentom: JAR-145 Approved Maintenance Organisations, Amendment
4, 1 November 2001.

3. Z izrazi: JAR-21, JAR-66, JAR-147 in JAR-OPS so v tej prilogi
mišljeni slovenski skupni letalski predpisi, in sicer o:

- načrtovanju ter certificiranju zrakoplova in komponent
zrakoplova ter o izdelavi in o plovnosti zrakoplova in komponent
zrakoplova - S5-JAR-21;

- osebju, ki opravlja vzdrževanje in popravila zrakoplovov,
skupaj s certificiranjem oziroma potrjevanjem takih del na
zrakoplovih z največjo dovoljeno vzletno maso nad 5700 kg - S5-
JAR-66;

- pooblaščenih izvajalcih usposabljanj za osebje, ki opravlja
vzdrževanje in popravila zrakoplovov, skupaj s certificiranjem
oziroma potrjevanjem takih del na zrakoplovih z največjo
dovoljeno vzletno maso nad 5700 kg - S5-JAR-147;

- izpolnjevanju pogojev za pridobitev spričevala letalskega
prevoznika - S5-JAR-OPS.

4. Opombe, kot so navedene v tej prilogi, niso del zahtev S5-JAR-
145.
Priloga št. 2 -



Sprejemljivi načini usklajevanja (S5-AMC-145), tolmačenja (S5-
IEM-145), dodatki ter posebna začasna navodila (TGL) in
natančnejši postopki izvajanja skupnih letalskih predpisov



Sprejemljivi načini usklajevanja (AMC-145) in tolmačenja (IEM-
145)



AMC 145.1 Splošno

IEM 145.1 Splošno

IEM 145.3 Veljavnost

IEM 145.5 Definicije

IEM 145.10 (b),(c) Področje uporabe

AMC 145.10 (c) Področje uporabe

AMC 145.15 (a) Vloga in izdaja potrdila

IEM 145.20 Obseg pooblastila

AMC 145.25(a),(b),(c),(d) Zahteve glede prostorov

AMC 145.30(a),(b),(c),(d),(e),

(f.1), (f.2) Zahteve glede osebja

AMC 145.35(a),(c),

(d), (e),(f),(h),(j) Zapis (podatki) o pooblaščenih osebah

AMC 145.40(a),(b) Oprema, orodje in material

AMC 145.45Š(b),(c),(d),(e),(f) Podatki za vzdrževanje

AMC 145.50(a),(b),(c),(d),(e),(f) Certificiranje vzdrževanja

IEM 145.55(a),(b) Zapisi (evidenca) o vzdrževanju

AMC 145.55(c) Zapisi (evidenca) o vzdrževanju

IEM 145.60(a) Poročanje o neplovnosti

IEM 145.65(a) Postopki vzdrževanja in sistem zagotavljanja
kvalitete

AMC145.65(a),(b),(c.1) (c.2) Postopki vzdrževanja in sistem
zagotavljanja kvalitete

IEM 145.70(a) Priročnik vzdrževalne organizacije

IEM 145.80 Omejitve v delovanju potrjene vzdrževalne organizacije

IEM 145.85 Spremembe v potrjeni vzdrževalni organizaciji

IEM 145.95 (a) Primer enakovredne stopnje varnosti

IEM 145.100 Razveljavitev, začasen odvzem, omejitev ali zavrnitev
podaljšanja veljavnosti JAR-145 potrdila



Dodatki

Dodatek št. 1 Sistem razredov in kategorij pooblastil
vzdrževalnih organizacij

Dodatek št. 2 Priročnik vzdrževalne organizacije

Dodatek št. 3  Potrdilo o sprostitvi - dela/komponente/sklopa za
uporabo (JAA obrazec 1)

Dodatek št. 4 Primeri vzdrževalnih organizacij v okviru JAR-145
letalskih predpisov

Dodatek št. 5 Primer plana izvajanja zagotavljanja kvalitete
(angl.: Quality Audit Plans)

Dodatek št. 6 Organizacije, ki niso JAR-145 potrjene, vendar
delajo v okviru sistema zagotavljanja kvalitete JAR-145 potrjene
vzdrževalne organizacije (po pogodbi)

Dodatek št. 7 Uprave polnopravnih članic JAA

Dodatek št. 8 Informacija o primerjavi JAR-FAR letalskih
predpisov



Posebna začasna navodila - TGL (Temporary Guidance Leaflets -
TGL)

(op.: posebna začasna navodila, kot so določena v 3. delu 2.
sekcije JAA AGM - JAA AGM Section 2: Maintenance, Part 3: TGL)



Navodilo št. 2 JAR-145 izvajanje inšpekcije;

Navodilo št. 4 JAR-145 specialna dela;

Navodilo št. 5 Zelo majhna JAR-145 organizacija;

Navodilo št. 6 JAR-145 definicija linijskega vzdrževanja;

Navodilo št. 8 JAR-145 neodvisnost osebja preverjanja kvalitete;

Navodilo št. 9 JAR-145 prekrivanje vzdrževanja in proizvodnje;

Navodilo št. 10 Izdajanje JAA obrazca 1 ali enakovrednega
dokumenta za komponente zrakoplova, ki so bile v  skladišču pred
veljavnostjo JAR-145 ali so bile kot uporabne demontirane z
zrakoplova;

Navodilo št. 11 JAR-145 sprejem komponent zrakoplova in
letalskega materiala;

Navodilo št. 12 JAR-145 sprostitev za uporabo po
nepopolnem/nedokončanem vzdrževanju;

Navodilo št. 13 JAR-145 sprostitev za uporabo s podpisom ene ali
več oseb;

Navodilo št. 15 JAR-OPS-1 in 3, podpoglavje M - vzdrževanje po
pogodbi;

Navodilo št. 16 JAR-145 sprostitev za uporabo in JAR-OPS tehnični
zapis;

Navodilo št. 18 JAR-145 potrditev predstavitev z razširjenimi
postopki;

Navodilo št. 21 Kombinirana JAA obrazec 1 in FAR Part 43 obrazec
za sprostitev za uporabo za JAA/FAA naročnika;

Navodilo št. 22 JAA sprejem ameriških vzdrževalnih organizacij;

Navodilo št. 23 JAA sprejem kanadskih potrjenih vzdrževalnih
organizacij;

Navodilo št. 38 Pooblastilo, ki se izda pilotom, za izdajo
certifikatov za sprostitev za uporabo za  področje

 vzdrževanja.



Natančnejši postopki izvajanja skupnih letalskih predpisov

(op.: natančnejši postopki izvajanja skupnih letalskih predpisov,
kot so določeni v 2. delu 2. sekcije JAA AGM - JAA AGM -
Administrative & Guidance Material - Section 2: Maintenance, Part
2: Procedures)



Postopek 3: JAA politika vzdrževanja;

Postopek 6: Postopki izdaje potrdila JAR-145 vzdrževalne
organizacije ali postopek spremembe tega potrdila;

Postopek 7: Postopki podaljšanja veljavnosti potrdila JAR-145
vzdrževalne organizacije;

Postopek 10: Postopki uporabe JAR-145 za vzdrževalne
organizacije, ki se ne nahajajo v območju

 krajevne pristojnosti polnopravnih članic JAA.
Priloga št. 3 - Obrazci


1. JAA obrazec 1: JAR-145 certifikat o sprostitvi dela /
komponente / sklopa za uporabo;

2. JAA obrazec 2: Vloga za JAR-145 potrdilo - za novo potrdilo /
za podaljšanje veljavnosti potrdila / za spremembo potrdila;

3. JAA obrazec 3: Potrdilo JAR-145 vzdrževalne organizacije;

4. JAA obrazec 4: Podatki o vodilnem osebju na podlagi zahtev
različnih JAR;

5. CRS obrazec: Potrdilo o sprostitvi zrakoplova v uporabo.

AAA Zlata odličnost

Nastavitve piškotkov

Vaše trenutno stanje

Prikaži podrobnosti